Vraag

Problemen met proximus tv na plaatsen sma omvormer.

  • 6 October 2019
  • 78 reacties
  • 3068 Bekeken

Sinds het plaatsen van mijn zonnepanelen met een sma omvormer model sunny boy sb3.0-1AV-41 heb ik problemen met mijn tv stream. Er komt altijd een blauw scherm met de tekst 'er is een onverwachts probleem', als ik dan een zender nr boven ga heb ik terug beeld. Als de utp kabel uitrek van de omvormer is het probleem weg. Iemand die hier nog problemen mee heeft? Installatie is een bbox3 van technicolor en een decoder v6. Voor de rest is er geen probleem met het internet, het probleem doet zich enkel voor bij de tv.

This topic has been closed for comments

78 reacties

Heb je de bbox3 al eens herstart door de spanning 5 sec te onderbreken.
werkt die sma met een vast ip adres

zie ook eens naar deze uitleg hier
> https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=800775#p685513
Reeds herstart en reset gedaan, werkt met auto configuratie voor ip. Reeds eens afgezet en een vast ip adres gegeven. Probleem blijft zich voordoen... Sma ook al als dmz gezet, probleem blijft zich voor doen...
De V6 decoder heb je ook al gerest dan?
want ik vraag mij af of het geen toeval is dat je denkt dat het sedert het aansluiten van de sma is, want het probleem met de v6 die je beschrijft en dat het beeld terug in orde komt na het zappen naar andere zender is hier nog gemeld geweest.

NB: Als je een vast ip instelt op de sma neem je best een ip adres buiten de ip adressen die de bbox uitdeelt dus als je bv 192.168.1.130 neemt of hoger is dit ook.

Is de decoder en de sma aangesloten met utp netwerkkabel aan de bbox3/T
Reputatie 6
Badge +3
Dergelijke storing kan duiden op een slechte verbinding van de decoder met Internet.

Hoe is de decoder verbonden met Internet?
WiFi, netwerkkabel, powerline..?

Een powerline kan beïnvloed worden door aangesloten toestellen dus zeker een omvormer.
De V6 decoder heb je ook al gerest dan?
want ik vraag mij af of het geen toeval is dat je denkt dat het sedert het aansluiten van de sma is, want het probleem met de v6 die je beschrijft en dat het beeld terug in orde komt na het zappen naar andere zender is hier nog gemeld geweest.

NB: Als je een vast ip instelt op de sma neem je best een ip adres buiten de ip adressen die de bbox uitdeelt dus als je bv 192.168.1.130 neemt of hoger is dit ook.

Is de decoder en de sma aangesloten met utp netwerkkabel aan de bbox3/T

Ja ook al een reset gedaan, ik denk dit gewoon omdat als de kabel uitrek van de omvormen is het probleem van de baan. Beide met utp aangesloten op bbox, omvormer via switch en tv ook via switch, maar reeds rechtstreeks geprobeerd op de bbox aantesluiten (tv dan) propleem hetzelfde... Ip buiten range ook al geprobeerd...
Dergelijke storing kan duiden op een slechte verbinding van de decoder met Internet.

Hoe is de decoder verbonden met Internet?
WiFi, netwerkkabel, powerline..?

Een powerline kan beïnvloed worden door aangesloten toestellen dus zeker een omvormer.

Verbonden via utp... Ik ben geen fan van draadloos...
@niemke85
Ook al eens tijdelijk geprobeerd om beide zowel decoder alsook de sma met utp kabel rechtstreeks aan de bbox3/T aan te sluiten.

Je zegt als ik de utp uittrek van de sam is het probleem van de baan wil je hiermee zeggen dat je dan direct beeld krijgt net zoals swapt van zender.
Als het dit is wat je bedoelt kun je hierdoor wel eens verkeerde conclusies trekken, want als je swapt is het beeld ook terug goed, en als je bv de utp kabel zou uittrekken van de decoder en direct terug steken zou je waarschijnlijk ook terug goed beeld hebben!
@niemke85
Ook al eens tijdelijk geprobeerd om beide zowel decoder alsook de sma met utp kabel rechtstreeks aan de bbox3/T aan te sluiten.

Je zegt als ik de utp uittrek van de sam is het probleem van de baan wil je hiermee zeggen dat je dan direct beeld krijgt net zoals swapt van zender.
Als het dit is wat je bedoelt kun je hierdoor wel eens verkeerde conclusies trekken, want als je swapt is het beeld ook terug goed, en als je bv de utp kabel zou uittrekken van de decoder en direct terug steken zou je waarschijnlijk ook terug goed beeld hebben!

Na een tijdje komt het beeld vanzelf terug als ik de kabel loskoppel van de omvormer en dan heb ik niet meer de problemen. Ik kan ook direct swappen van zender en dan heb ik ook beeld en bestaat het probleem ook niet meer. Beide al rechtstreeks aangesloten op de router...
Dus komt het erop neer dat :
  • je het probleem wel hebt als de decoder en sma met utp kabel rechtstreeks verbonden zijn met een utp kabel aan de bbox3/T terwijl de switch los gekoppeld is en het geen rol speelt of de sma werkt met DHCP (automatische IP toekenning van de bbox3) of op een vast IP adres staat buiten de dhcp range van de bbox3 , dus bv op 192.168.1.130 ingesteld staat.
  • dat je het probleem niet hebt als de sma niet aangesloten wordt.
❗️ Het zou best ook eens door de Proximus medewerkers doorgegeven worden aan hun specialisten ter zake. ❗️
Dus komt het erop neer dat :
  • je het probleem wel hebt als de decoder en sma met utp kabel rechtstreeks verbonden zijn met een utp kabel aan de bbox3/T terwijl de switch los gekoppeld is en het geen rol speelt of de sma werkt met DHCP (automatische IP toekenning van de bbox3) of op een vast IP adres staat buiten de dhcp range van de bbox3 , dus bv op 192.168.1.130 ingesteld staat.
  • dat je het probleem niet hebt als de sma niet aangesloten wordt.
❗️ Het zou best ook eens door de Proximus medewerkers doorgegeven worden aan hun specialisten ter zake. ❗️

Via een switch of rechtstreeks, als de omvormer op mijn netwerk komt is er een probleem.
Omvormer niet aangesloten, geen problemen met wat dan ook.
Kan je eens proberen om jouw zonnepanelen in DMZ te plaatsen? Eerdere vergelijkbare problemen met SMA Sunny Boy waren hierdoor opgelost. Op hun website vind je meer info over DMZ etc.
Op moment dat die in DMZ zit, ook nog even proberen met alles rechtstreeks op de bbox aan te sluiten als het niet direct helpt.
Voor DMZ moet je naar de firewall gaan in de bbox zijn interface op http://192.168.1.1
mss kun je als het hiermee ook niet opgelost geraakt ook eens het probleem voorleggen op het http://userbase.be forum want als ik mij goed herinner waren er daar ook al meer topics over, zoals ik er al ene hierboven meegeven heb
Kan je eens proberen om jouw zonnepanelen in DMZ te plaatsen? Eerdere vergelijkbare problemen met SMA Sunny Boy waren hierdoor opgelost. Op hun website vind je meer info over DMZ etc.
Op moment dat die in DMZ zit, ook nog even proberen met alles rechtstreeks op de bbox aan te sluiten als het niet direct helpt.

Hij staat als dmz ingesteld...
Is jouw modem hiervoor al eens vervangen? Zoniet, kan je dan even het voor jou gemakkelijkste UPS access punt doorsturen? UPS Point Locator
Dan stuur ik eerst hiervoor een nieuwe modem op naar dat punt. De oude mag je daar dan ook terugbrengen in een doos.
Zeker ook de stroomadapter vervangen, kans bestaat dat die het niet meer haalt.
Is jouw modem hiervoor al eens vervangen? Zoniet, kan je dan even het voor jou gemakkelijkste UPS access punt doorsturen? UPS Point LocatorDan stuur ik eerst hiervoor een nieuwe modem op naar dat punt. De oude mag je daar dan ook terugbrengen in een doos.
Zeker ook de stroomadapter vervangen, kans bestaat dat die het niet meer haalt.

Ik heb hem reeds eens vervangen door een nieuwe bb3v3+, maar probleem was er nog steeds...
Voor DMZ moet je naar de firewall gaan in de bbox zijn interface op http://192.168.1.1
mss kun je als het hiermee ook niet opgelost geraakt ook eens het probleem voorleggen op het http://userbase.be forum want als ik mij goed herinner waren er daar ook al meer topics over, zoals ik er al ene hierboven meegeven heb

Op userbase kan ik precies niets zetten, nogtans de registratie enzo gedaan... Vreemd
Hoe bedoel je dat je geen bericht kunt plaatsen onder een bestaand topic of dat je geen nieuwe topic kunt aanmaken of zo?
Hoe bedoel je dat je geen bericht kunt plaatsen onder een bestaand topic of dat je geen nieuwe topic kunt aanmaken of zo?
Geen nieuw aanmaken...
als je surft naar > http://userbase.be/forum/posting.php?mode=post&f=43
lukt dat dan niet krijg je foutmelding ofzo...
Ik heb hem reeds eens vervangen door een nieuwe bb3v3+, maar probleem was er nog steeds...

Dan geef ik het door aan de teams verantwoordelijk voor de werking van de bboxen. Er wordt hier sowieso teruggekoppeld van zodra er meer informatie of vragen zijn.

Ik heb hem reeds eens vervangen door een nieuwe bb3v3+, maar probleem was er nog steeds...Dan geef ik het door aan de teams verantwoordelijk voor de werking van de bboxen. Er wordt hier sowieso teruggekoppeld van zodra er meer informatie of vragen zijn.

Oke thx, ik hoor het wel dan
Reputatie 7
Badge +4
@niemke85 Kan je nog eens testen door zowel de decoder en de omvormer rechttstreeks op de modem te plaatsen en de switch er tussen uit te laten ?
@niemke85 Kan je nog eens testen door zowel de decoder en de omvormer rechttstreeks op de modem te plaatsen en de switch er tussen uit te laten ?
Heb ik reeds gedaan hoor.

Mvg stefan
Reputatie 7
Badge +4
@niemke85 voor alle duidelijkheid je hebt dit getest op het moment dat je omvormer in DMZ staat ingesteld zoals mijn collega heeft aangeraden?
@niemke85 voor alle duidelijkheid je hebt dit getest op het moment dat je omvormer in DMZ staat ingesteld zoals mijn collega heeft aangeraden?
Ja, maar als dmz afstond was het probleem ook aanwezig...