Vraag

problemen afstandsbediening nieuwe tv

  • 21 February 2024
  • 17 reacties
  • 213 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Kennis heeft nieuwe tv gekocht, Hisense ( code 1249 ).

Heb eerst de afstandsbediening Proximus teruggezet op fabrieksinstellingen.

Dan de afstandsbediening universeel gemaakt, via de gewone procedure lukte het niet, maar wel met de code van de tv ( 1249).

Aan en uit, zappen en pauze werkt allemaal maar volume lukt niet op afstandsbediening Proximus.

Dan een vreemd probleem bij het indrukken van de knop ext….krijg dan het menu van de tv Hisense instellingen, dus aanpassen beeld, geluid enz...en kan die enkel bewerken met afstandsbediening tv Hisense.

Moet dan wel de tv uitzetten en terug aan, want kan anders niks meer doen.

Nog vreemder is als ik met de afstandsbediening Hisense wil werken lukt alléén de volumeknop en niks anders. Evenmin aan en uit.

Heb reeds veel afstandsbedieningen universeel gemaakt maar dit probleem nog nooit tegen gekomen.


17 reacties

je zegt “Aan en uit, zappen en pauze werkt allemaal maar volume lukt niet op afstandsbediening Proximus.”

zappen en pauze is natuurlijk de decoder die daar op reageert en niet de TV.

Aan/uit, is dit alleen de tv die uit gaat of ook de decoder want als je aan/uit drukt kan het ook de decoder zijn die je bedient en via HDMI CEC kan die ook de TV uitzetten.

Wat gebeurt er dan als je terug op ext duwt? Ga je  dan  uit het menu?

Sommige functies zijn soms niet door afstandsbediening decoder te bedienen en omgekeerd . 

Even verder testen. Techniek heeft ook zijn grenzen natuurlijk.

Mvg Artie

 

Reputatie 4
Badge +1

Ik neem aan dat je een V7 hebt  (wegens  drukken knop extern.. en wat je krijgt op scherm, die enkel op de V7 voorkomt)

Bij de V7 moet je de afstandsbediening koppelen via het proximus menu (instellingen), want het oude systeem van de V5 (en V6 ?) werkt hier niet meer, of niet correct

In het koppelen menu krijg je de vraag “ of je volume ook werkt , ja of nee” en worden de instellingen anders geprobeerd bij antwoord nee. Bijj  JA  komt de vraag of de TV moet mee aangezet/uitgezet worden bij decoder AAN/UIT, hetgeen ik ook bevestigde, en dat gaat dus probleemloos bij mij… dus alles op of uit met één knop, de “Proximus” toets  rechts boven op de afstandsbediening en volume via de decoder ipv direct via IR (al werkt die ook nog IR met de TV afstandsbediening) maw: je mag de decoder in een volledig afgesloten kast zetten, en wat bij de V5c wel eens voorkwam is, dat bij wijzen naar de tv , een dubbel commando gebeurde, eenmaal met radiofreq, +1 x infrarood , dus als je bvb. 3 drukte voor een zender, ging je naar 33 

Dat is nu verleden tijd.

In het koppelen menu krijg je de vraag “ of je volume ook werkt , ja of nee” en worden de instellingen anders gezet bij antwoord nee. Ook komt de vraag of de TV moet mee aangezet/uitgezet worden bij decoder AAN/UIT, het geen ik ook bevestigde

Waarschijnlijk zit jij dan met andere software versies op je V7, want die vragen heb ik niet gekregen tijdens het koppelen.

Reputatie 4
Badge +1

Andere versie ?? weet ik niet  , in ieder geval kreeg ik die vraag eerst te TESTEN of mijn volume kon veranderd worden alvorens door te gaan, en heb daar JA op geantwoord (van de eerste poging goed dus)

In tegenstelling van mijn  bewering dat volume nu ook via de decoder wordt ingesteld: dat is NIET   zo, die blijft via IR direct naar TV, maar de remote genereert wel de juiste code hiervoor. Maar de decoder kan dus wel in een kast)

Ik kreeg een V7 swap decoder, geen compleet pakket, zodat ik nog eens naar een “remote” (afstandsbediening)  moest vragen vooraleer ik de decoder kon installeren, want anders is er niets bedienbaar.

En nu zit ik met de oude HDMI kabel nog, die werkt wel, maar beeld lijkt mij onscherper dan wat ik bij anderen zie...(Heb net aan Hadewich gevraagd een kabel toe te sturen)

Het volume wordt inderdaad via de TV ingesteld (zowel  bij IR zelfs al staat de remote met decoder gekoppeld op  BT en moet in het laatste geval de decoder dan niet zichtbaar opgesteld worden)

Je kunt wel via de instellingen op de decoder het volume van de decoder instellen maar deze laat ik op Max staan.

Reputatie 3
Badge +1

Je kan de knoppen van de v5/v6/v7 afstandsbediening ook één voor één aanleren door de knoppen 4 en 6 even in te houden en daarna op bijvoorbeeld de knop “volume lager” te duwen. Hierna hou je de originele afstandsbediening van de tv tegenover die van proximus en druk je hier dus ook op de knop “volume omlaag”.

Dit is inderdaad de copy methode en staat hier beschreven:

Proximus-afstandsbediening / TV afstandsbediening kopiëren | Proximus

Reputatie 2
Badge

het is een V5 afstandsbediening.

wanneer ik op ext duw zie ik de instellingen van de Hisense tv, daarna ben ik verplicht de decoder uit te zetten, kan niks verder meer doen…..geen enkele knop reageert nog ...enkel uit...

Reputatie 3
Badge +1

Als je de ext knop wilt gebruiken om van hdmi ingang te wisselen kan je de knop proberen te kopieren dmv de 4 en 6 methode icm de originele hisense afstandsbediening.

het is een V5 afstandsbediening.

wanneer ik op ext duw zie ik de instellingen van de Hisense tv, daarna ben ik verplicht de decoder uit te zetten, kan niks verder meer doen…..geen enkele knop reageert nog ...enkel uit...

@MarcoPolo 

Aangezien de automatische methode en ook de TV-code methode niet goed werkt is het inderdaad dan nog enkel de →  kopieer-methode die je kunt proberen 
Of het zou moeten zijn dat ze Proximus weten voor deze TV welke code je kunt gebruiken.

Even terzijde: het gaat nog blijkbaar over een oude V5 decoder, deze worden stilaan uitgefaseerd , maar de V5compct blijft voorlopig nog in omloop

Reputatie 3
Badge +1

het is een V5 afstandsbediening.

wanneer ik op ext duw zie ik de instellingen van de Hisense tv, daarna ben ik verplicht de decoder uit te zetten, kan niks verder meer doen…..geen enkele knop reageert nog ...enkel uit...

@MarcoPolo

Aangezien de automatische methode en ook de TV-code methode niet goed werkt is het inderdaad dan nog enkel de →  kopieer-methode die je kunt proberen 
Of het zou moeten zijn dat ze Proximus weten voor deze TV welke code je kunt gebruiken.

Even terzijde: het gaat nog blijkbaar over een oude V5 decoder, deze worden stilaan uitgefaseerd , maar de V5compct blijft voorlopig nog in omloop

Kan ook een v5 compact zijn waarover hij het heeft, uiteindelijk zijn de afstandsbedieningen van de v5 en v5 compact dezelfde.

Inderdaad daarom dat ik beide vermeld heb zodat MarcoPolo het weet waar de V5’s aan toe zijn.

Reputatie 2
Badge

Vandaag bij de kennis geweest en gebruik gemaakt van de kopieer-methode en gelukt.

De volume knop werkt nu perfect.

Bedankt voor de tip.

Enkel de ext knop werkt niet maar deze wordt niet gebruikt en zal ook nooit gebruikt worden door het koppel.

Reputatie 2
Badge

Zelfde kennis is nu overgestapt op fiber flex s.

Nu terug probleem met 1 knop ( afstandsbediening V7 ) en weet niet hoe je die kan kopieren.

Kan enkel de knop aan niet gebruiken...alle overige knoppen, zelfs uit, lukt wel.

Is dit dezelfde methode als kopieren van volumeknop?

 

Dus TV aan zou moeten lukken op die manier, gewoon uitproberen dus 

Reputatie 2
Badge

bedankt...zal maandag effe langsgaan en zelf bekijken.

laat wel iets weten of het via een of andere manier toch werkt...

Reageer