Vraag

probleem met wifi + tv


Reputatie 1
  • Practitioner
  • 26 reacties

Sinds 5/3 hebben wij plots problemen met de TV maar ook met de wifi in huis.

Op TV bleef beeld en klank hangen enz… Na contact met de helpdesk was het besluit “een nieuwe decoder”. De decoder werd inmiddels geleverd en geïnstalleerd. Na enkel uren stellen we vast dat het probleem hetzelfde zoniet nog erger is dan met de vorige decoder.

Nog enkele bijkomende ergernissen:

  • enkele opnames die wij echt wilden houden zijn verdwenen
  • ik slaag er niet in om volgens de richtlijnen op de TV de afstandsbediening via bluetooth te connecteren
  • de afstandsbediening reageert niet adequaat, bv scrollen in opname, back toets enz (zou misschien allemaal beter gaan met bluetooth?)

Daarnaast hebben wij eveneens sinds 5/3 problemen met de wifi in huis. Ondanks het feit dat de 3 boogjes van wifi actief zijn wordt de server meerder malen per dag niet meer gevonden. Ik zie dat wij ook alleen maar 2.4 hebben. Ik heb in jullie documentatie gelezen dat de”slimme wifi” automatisch schakelt van 2.4 naar 5.0.  Kan het dat wij deze problemen hebben wegens de omschakeling naar deze slimme wifi?

Terinfo: ik heb de indruk dat de kanalen die niet HD zijn (401,...) minder problemen geven.

Kan iemand mij maandagnamiddag hierover contacteren zodat ik mijn contactgegevens prive kan doorgeven aub?

 


21 reacties

Met de v6 decoder worden hier wel af en toe problemen gemeld
Heb je alles al eens herop gestart of gereset 
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_restart/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html

Verder Als  test zou je ook  kunnen uitvissen of smart wifi er iets zou mee te maken hebben door deze uit te schakelen later kun je die altijd terug opzetten.

dit kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID"  deactiveren:
klik op de One SSID  banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSSID uitgeschakeld,
(op de zelfde manier kun je deze terug activeren later) 

Verder al bijkomende info toestellen  resetten:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html 
Indien je een PLC-adapter of Wi-Fi Bridge/Wi-Fi Booster gebruikt reset deze dan ook:  
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-booster-resetten.html  
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-bridge-resetten.html  
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_plc_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-resetten.html 
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_plc_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-resetten.html
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfe_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-wi-fi-extender-resetten.html .

Reputatie 1

Bedankt Martin.

Ik zal dit (waarschijnlijk op dinsdag) allemaal eens uittesten.

Bizar genoeg ging alles weer vlot na mijn post op het forum. Het is echt iets onstabiel.

 

Ik had bv. Het journaal van 19 uur opgenomen met de decoder. Toen ik er rond 20 uur naar keek waren beeld en klank volledig vervormd maar een uur later was er voor dezelfde fase gewoon beeld en klank(?).

Bij de PLC heb ik ook al een rode flikkering gezien.

Ik doe de test uit je antwoord en laat iets weten

PLC’s kunnen ook inderdaad zeker voor problemen zorgen voor je tv problemen zou je kunnen al beginnen door de plc’s eens uit het stopcontact te nemen en terug te teken odat ze eens heropgestart worden als je echt wilt 100% uitsluiten dat het de plc’s zijn zou je de decoder kunnen voorlopig verbinden met een netwerkkabel aan de bbox als je zo’n kabel liggen hebt die mag zelfs tot 100 m lang zijn !

Reputatie 6
Badge +3

Een rode LED betekent een synchronisatie/kwaliteit probleem. Je zou eens moeten nagaan op het tijdstip dat je de problemen hebt of er geen zware apparaten op dezelfde stroomkring aangesloten zijn. Bijvoorbeeld een stoomstrijkijzer,microgolfoven,…  Zo kan je ook de stoorzender vinden. PLC’s adapters zijn daar gevoelig voor.

Ook de adapters niet voeden via een stekkerverdeeldoos maar rechtstreeks in een stopcontact.

Reputatie 1

Martin ik heb de procedure van de reset gedaan zoals je aangaf: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfe_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-wi-fi-extender-resetten.html

 

Door de reset van de PLC’s werkt de TV nu toch al de ganse morgen correct, hopelijks blijft dit zo.Ook de bluetooth van de afstandsbediening kon zonder problemen ingesteld worden, wat meer comfort geeft.🙂

DE Wifi werkt nog steeds niet in de woning. De modem staat op de bovenverdieping en beneden is de ontvangst nul. 

Ik heb de extender ook proberen resetten maar het lampje blijft rood flikkeren. Het model dat wij hebben verschilt van dat in uw handleiding (zie foto). Kan dit het probleem zijn?

Tot donderdag werkte alles perfect bij ons en er zijn bij ons geen wijzigingen qua apparaten of zo.  Is er iets gewijzigd bij Proximus waardoor wij al deze problemen hebben?

Reputatie 1

Oei, de foto meesturen lukt blijkbaar niet

Reputatie 1

 

zijn het gewoon PLC adapters
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_plc_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-resetten.html
of
zijn het PLC adapters met wifi extenders die je hebt.
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfe_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-wi-fi-extender-resetten.html .
of zijn het andere extenders die je hebt die niet van proximus zijn?

Best ook eens de situatie beter schetsen:
Je bbox staat boven  en daar is je dan PLC adpater  op aangesloten die over het elektisch net verbinding maakt met de PLC adapter/wifi extender  (waar staat deze extender ) en wat is er op aangesloten ,  de decoder die met utp kabel verbonden is aan de PLC adapter/extender ?

Als wifi extender beneden staat is het dan via deze extender dat je geen wifi ontvangst hebt of via je de wifi van de bbox?

Moest je het probleem niet opgelost krijgen dan kun je altijd zelf een gratis technieker aanvragen om ter plekke alles eens te analyseren en die kun je aanvragen via deze link 
​​http://proximus.be/happyhouse 

Reputatie 1

De modem staat boven in een bureau. De TV staat in de living beneden op redelijke afstand van de modem.

Sinds jaren hebben we 2 PLC adapters(vroeger ook nog Ruckus) om de verbinding tussen de decoder beneden en de modem boven  te maken.

Omdat de wifi beneden niet toereikend was heeft de medewerker  Happyhouse bij zijn bezoek in 2019 zo een wifi- extender van Proximus in een stopcontact in de living toegevoegd. Sindsdien werkte de wifi overal goed  tot vorige donderdag de problemen begonnen.Is dit duidelijker? ( hoop dat de foto nu wel meegaat)

 

 

je hebt de reset procedure gevolgd met de plc adapter * wifi extender met twee controle lampjes dan.

Toch mss eens als test kijken via de web interface onder wifi of One SSID actief staat 

dat kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI  door te surfen naar http://192.168.1.1  
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
En daar "One SSID" deactiveren (als die actief staat) als volgt:
klik op de One SSID banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld, en kan je die achteraf terug activeren net op de zelfde manier waarop je die gedeactiveerd hebt

Om te zien of je wifi problemen van de baan zijn hiermee.

Reputatie 1

Jawel.

Eerst heb ik de reset gedaan van de 2 PLC’s (verbinding modem- decoder) → TV werkt tot nu toe nog steeds.

Na deze reset was de wifi,die sinds donderdag zwak was, volledig weg beneden. Op de extender in de living brandde het rode lichtje.

Ik heb dan de extender gereset (12 sec pinnetje onderaan) en daarna de procedure gestart om de extender en de PLC die met de modem verbonden is te synchroniseren. Ik kon de procedure niet volledig doorlopen omdat hetlampje (stap1) niet wit wordt.

Reputatie 1

Sorry 

Ik  heb uw volledige mail over webinterface niet gelezen. Dit zal voor morgennamiddag zijn.

 

Kijk ook eens naar de uitleg van de controle lampjes op de plc adapter wifi extender

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfe_led/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/controlelampjes-van-proximus-toestellen/controlelampjes-op-uw-plc-adapter-wi-fi-extender.html

Er kan natuurlijk ook altijd iets defect zijn aan de PLC adapter/wifi extender

Reputatie 6
Badge +3

Jouw PLC adapter is niet draadloos verbonden met de bestaande Wi-Fi. Want het 2de LED’je brand totaal niet er is gewoon verbinding tussen beide PLC adapters enkel maar bedraad. Breng beide PLC adapters in dezelfde ruimte en voer de procedure uit die Martin zei. Brand dan nog niet het lampje van Wi-Fi dan is er een defect. Wanneer je OneSSID uitschakelt dan moet je terug opnieuw verbindig maken met de B-Box.

Ja ik veronderstel toch dat de procedure gevolgd werd zoals uit zijn antwoord blijkt,  dus dan zou LGZ  beide adapters in de zelfde ruimte moeten gezet hebben waar de bbox staat.

 

Reputatie 6
Badge +3

Hij  sprak enkel over de extender, je hebt ook nog de PLC adapter naast je B-BOX 3. 

ja ik inderdaad ik veronderstelde dat ze alle drie bbox + plc adapter + plc adapter/wifi extender in de zelfde ruimte gezet werden om de procedure uit te voeren van resetten en synchroniseren, als dat niet zo was dan inderdaad best zo opnieuw proberen.

Reputatie 1

Ik heb de synchronisatie gedaan met de apparaten in dezelfde ruimte zoals beschreven maar niet de drie (2 PLC en 1 extender) gelijktijdig.

  • IK heb de 2 PLC’s gesynchroniseerd en daardoor werkt de TV.
  • Nadien stelde ik het probleem vast met de Wifi en heb ik geprobeerd de extender ook te synchroniseren maar ik heb dus niet de 3 tesamen gesynchroniseerd.

Ik ga nog eens iemand van Happyhouse vragen om te zien wat best is voor onze situatie. Kan dit jaarlijks? Het was in 2019 maar ik vermoed ergens in de maand juni. 

Na al het geloop van dit weekend laat ik het even rusten:

  • TV werkt weer😊
  • In het bureaugedeelte werkt het internet😊
  • boven werkt Wifi🙂
  • alleen beneden nog op te lossen maar ik mag de rest niet stilleggen.

Ik dank Martin en Familivandesype voor de input en zal misschien later nog eens de volledige synchronisatie van de 3 apparaten tesamen doen.

 

Mvg

 

 

aangezien je alles zelf al geprobeerd hebt en als er ook van proximus op afstand geen oplossing gekomen is (via helpdesk of forum enz...) is dan kun je altijd zel weer een happyhouse technieker aanvragen.

Reputatie 7
Badge +4

@Lgz  Als het je met de procedure die Martin en Familievandesype je doorstuurden niet lukt om de extender terug aan de praat te krijgen mag je inderdaad terug een Happy House aanvragen. Dit kan hier

Reageer