Skip to main content

Ik ondervind al geruime tijd een probleem bij het afspelen van  TV beelden van de Proximus Decoder (V7) via de HDMI aansluiting op mijn TV.

Bij het afspelen van TV beelden via de decoder vervormt het geluid: bij ploffende geluiden vormt zich een soort nagalm of dender die echt storend is.

Wanneer ik dezelfde beelden bekijk via Apple TV werkt alles normaal.

Ik denk dat dit zich al voordeed van zodra de nieuwe decoder werd geïnstalleerd. Ondertussen keek ik vaak via Apple TV maar naar aanleiding van de recente Pickx update wou ik toch even controleren of het daarmee zou opgelost zijn, maar het probleem is er nog steeds.

Er werden bij de installatie van mijn TV in 2014 twee HDMI-kabels aangesloten en het probleem doet zich bij beide op dezelfde manier voor.

Na heropstarten van de decoder is het geluid typisch een tijdje normaal maar na verloop van tijd of na het uitschakelen van de TV doet het probleem zich telkens opnieuw voor.

Soms is er bij opstarten ook geen geluid.Herstarten lost het dan meestal (tijdelijk) op.

Enig idee wat kan fout gaan?

Met vriendelijke groeten,

Luc

Ik lees :

Er werden bij de installatie van mijn TV in 2014 twee HDMI-kabels aangesloten en het probleem doet zich bij beide op dezelfde manier voor

Dus je gebruikt de HDMI van 2014 nog? Aangeraden is tussen de decoder en de tv steeds de (bij de decoder) meegeleverde HDMI kabel te gebruiken.

Bedankt voor de reactie.

Het waren destijds behoorlijk dure kabels, maar misschien zijn ze inderdaad outdated..

De decoder staat hier ook al een tijdje en ik vrees die kabel niet meer te hebben (en daarbij heb ik wellicht ook een langere versie nodig). Wat zijn de specificaties van de vereiste HDMI kabel?

De bij de V7 jgeleverde HDMI kabel is van het type "Shielded High Speed HDMI 2.1 Cable"
welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteunt.

@Mutlie Stond dat er bij u op dat het HDMI 2.1 was ?

Dat kan ik zo snel niet zeggen, die kabels liggen niet zo in het zicht.
Jij kan dat misschien wel, want jij hebt toch ook een V7?

Daarom dat ik het je vraag omdat je dit in je bericht aangegeven hebt, want bij mij staat dit er niet op en volgens ik nog gelezen heb zou het niet om een HDMI 2.1 gaan?

Dat heb ik in ieder geval van jou overgenomen want dat heb je zelf in februari  geschreven:

Tenzij ik me vergis zijn voor die vereisten (2160p en HDR) inderdaad HDMI 2.0 nodig en is 1.4 ontoereikend.

inderdaad daar moet ik het verkeerd gemeld hebben want het staat ook niet op de kabel zelf vermeld en had die info meegekregen van iemand die in een proximus shop werkt wat ik ook genoteerd had. :

Bij de V7 decoder bijgeleverde HDMI kabel is van het type "Shielded High Speed HDMI Cable"
welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteunt.

Maar aangezien het een 4K decoder is zal naar alle waarschijnlijkheid gaan om een 2.0.

Inderdaad.
Het “4K argument” viel me deze nacht in en wou ik  deze morgen nog toevoegen..

Reageer