Skip to main content

Sinds een 3-tal dagen zijn er storingen opgedoken. Meestal als ik de televisie wilde bekijken verscheen er een melding dat er geen verbinding kon worden gemaakt. Als ik de decoder heropstartte lukte het wel een verbinding te maken en leek alles normaal. 

Maar de voorbije dagen is de ontvangst geleidelijkaan slechter en slechter geworden. Het beelden vertoonde gepixeleerde lijnen, bevroor, beeld werd uitgeveegd, vertoonde lag, …. waarna de verbinding wegviel, de server onbereibaar was en het scherm telkens verscheen om de kabels te checken, maar meestal na een 10 - 20 seconden herstelde situatie zich. Om dan na steeds kortere intervallen te herbeginnen.

Vanavond is de televisie-ontvangst dus volledig weggevallen.  Toen ik de televisie aanzette deze avond verscheen dus weer dat ik de kabels moest checken. Na heropstarten decoder was er een uur of 2 normale televisie maar dan begonnen de storingen weer, en viel de televisie-ontvangst weg. En deze keer hielp niets meer:

• decoder V5 heropstarten geeft na updaten software, en link zoeken, telkens scherm met check de kabels, die in of uit trekken aan beide uiteinden geeft soms een verbinding,
  • decoder V5 rebooten geeft na updaten software, link zoeken, bevestigen link, Pickx software downloaden en dan na 10 minuten de melding ‘timeout bij start error’ en dat ik moet herstarten
  • decoder V5 terug rebooten blijft nu steken op het kabel controle scherm, geen verdere Pickx software downloaden meer, geen geen resultaten meer ook heropstarten decode heeft nu nul effect
  • kabels van de decoder naar de B-box in een andere LAN-poort steken en decoder herstarten gaf één keer connectie, Pickx downloaden draaikolk en dan timeout bij start
  • kabels opnieuw switchen gaf vanaf dan gewoon kabels checken want kan geen verbinding maken (overigens buiten het lampje van de internet ethernet kabel dat groen brandt, geen enkel lampje van de drie overgebleven LAN-poorten brandt groen als ik de kabel van de tv switch)
  • alle lampjes op de b-box 3 en fibermodem branden normaal
  • internetverbinding werkt ook normaal
  • myproximus geeft aan dat er geen storingen zijn

Geen idee waar het probleem zich situeert: De B-box 3, decoder V5 en Fiber modem lijken normaal te werken, want internetverbinding werkt normaal. Alleen kan de decoder nu niet meer ingeschakeld krijgen op televisie programma’s. De voorbije 3 dagen lukte dat nog, maar gaandeweg werd de verbinding slechter en slechter, viel ze uit, en is ze nu niet te herstellen. Zit dus zonder televisie.

Nog enige tips?

Dit doet mij vermoeden dat de V5 defect is.
Is je forrumprofiel aangevuld zodat de moderatoren morgen verder kunnen?

@Blinckx ik vermoed uit de uitleg in je tekst dat je alleen gereboot hebt en nog geen reset gedaan hebt, daarom zou je nog kunnen de decoder en bbox resetten.

Eerst decoder stroomloos zetten en dan → je b-box resetten, eens die volledig opgestart is en je terug kunt surfen dan → Je decoder resetten

Als dit niet helpt dan best op de reactie van een PX moderator wachten en aangezien de V5 decoders geleidelijk aan uitgefaseerd worden zal er mogelijks beslist worden om je v5 decoder te vervangen door een v7 decoder.

Zoals Mutlie al aangehaald heeft, omdat de PX moderatoren u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen, als ze de draad hier straks terug opnemen:
Noteer in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens.
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst of belangrijk acht ivm je vraagstelling.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 

@Blinckx Ik zie dat je nog een oud model,V5, decoder hebt. Indien je wenst kan ik deze ineens voor je omruilen naar een v7?

Het probleem is intussen opgelost. Heb de resets van de b-box 3 en decoder nog eens toegepast maar dat had geen succes. Ben dan in de winkel om de hoek een nieuwe netwerkkabel gaan kopen om de andere te vervangen.

Uiterlijk was er aan de netwerkkabel niets te zien, die leek onbeschadigd, ook geen plooien of andere oneffenheden. Maar blijkbaar was de kabel dus de drie dagen ervoor al de geest aan het geven en uiteindelijk volledig gestopt. Heb het raden naar hoe en waarom de kabel het uiteindelijk opgaf.

De nieuwe kabel loste alle problemen op. En alles werkt sindsdien terug normaal. Door andere omstandigheden heb ik wel een dag zonder elektriciteit gezeten. Vandaar mijn enigszins laattijdige reactie. Sorry.

Reageer