Ik had al mijn adres doorgegeven, … en met de vraag over GDPR... ?
Het gaat hier vooral over de manier waarop Poximux reageert… is dit klantvriendelijk.?
Zonder meer gegevens (zoals de gesprekhistoriek) kan niemand op basis van bovenstaande screenshot echt goed oordelen over je ‘klacht”.
Wat de klantvriendelijkheid aangaat - ik neem aan dat het geen gesprek met de chatrobot is maar met een medewerker, juist?) - kan het inderdaad veel beter. Maar hou er wel rekening mee dat helpdesk medewerkers ook maar mensen zijn die na een lange werkdag de zoveelste moeilijke en ontvreden klant aan de lijn hebben - want tevreden klanten bellen niet met felicitaties.
Wat is er alles vooraf gegaan tijdens diens werkdag om zo kort en streng te reageren? (en wat in het gesprek?)
Terzijde, over GDPR:
Sinds een jaar of 6 moet elk bedrijf, overheidsdienst, organisatie en instelling in Europa dat persoonsgegevens verwerkt, gebruikt, registreert en bewaart kunnen aantonen welke gegevens ze verzamelt, waarschijnlijk ook met welke doeleinden (soms wel heel logisch, zoals de klantendatabase) en vooral hoe de data gebruikt en beveiligd worden. Bedoeld is eigenlijk met de “verspreiding naar de “buitenwereld” in de actieve (doorgeven van data tussen overheidsdiensten bijvoorbeeld) en passieve betekenis (denk aan beveiligen tegen hacking). De gegevens mogen niet zomaar worden gedeeld met derden.
Evenwel, zeker ingeval van Proximus (of eender welk bedrijf, overheidsdienst, organisatie of instelling) moet zij toch de gegevens van de klant vragen om hem van dienst te kunnen zijn? Dus welke klant zoekt er contact?. Logisch, niet waar?
Anderzijds - en hier komt GDPR boven - moeten de gegevens van de klant ook geverifieerd met de gegevens in haar bezit (is de persoon die hulp zoekt wel de persoon die ook klant is - of is dit een poging van een derde om gegevens te verzamelen over een welbepaalde klant?). In het geval van de screenshot vind ik de vraag ook niet onlogisch vanuit het standpunt van de medewerker. Is het adres juist en is er een aansluitingen op dat adres op naam van de klant? enzovoort. De medewerker heeft geen gegevens met u gedeeld, of wel? GDPR is dus niet geschonden.
En neen, ik ben geen Proximus medewerker, ik heb gewoon vele jaren gewerkt op een dienst waar klachten werden behandeld.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.