ervaring V7 menus

  • 13 February 2024
  • 7 reacties
  • 158 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Na enkele dagen een V7 decoder te gebruiken, moeten we vaststellen dat heel het menusysteem op niks trekt:

Om naar opnames te gaan: ja de home en dan  3 x rechts en OK (geen directe toets meer om lijst op te roepen van opnames en geplande opnames)

Dan krijg je al een resem reeds gekeken opnames  (lijn 1 van de 3) waarin  je kan kiezen om verder te kijken :  NERGENS een optie om die definitief te stoppen of te wissen. Een regel lager ( Lijn 2 van 3) de opnames naast mekaar, zonder enige datum of uur. Je kan er op klikken, blijkt een “serieopname” te zijn volgens het symbool op het kleine beeld, maar je kan het kiezen, en komt dan op een startscherm --geen enkele aanduiding waar je mee bezig bent-- je moet eerst de opname starten, om te zien of het die aflevering is die je al bekeek (en je moet de vorige dus gezien hebben om dat te weten)of een andere. Je kan  dan wel kiezen voor wissen  maar je weet gewoon niet wat (staat serie wissen, ook voor enkelvoudige opname)  Je klikt hier dus blind  op een prentje met de naam “bvb Familie” en een cirkeltje met )) erbij (serie ??) maar weet gewoon niet wat er gaat komen, doe oudste of nieuwste opname of wat ( Meer nog: mijn vrouw neemt NOOIT een serie op, dus dat symbool mag er gewoon niet staan voor enkelvoudige opname)

Lijn 3,  de geplande opnames ook weer zonder enige info  ( trouwens de info knop, om te zien waarnaar je kijkt is ook weg. Belang  ? Ja , vrouw zit soms ineens in andere dingen dan waar ze naar keek, blijkt na veel zoekwerk dat ze ergens in live-tv zit op een kanaal dat weet-ik-hoe ineens verschijnt (perongeluk een toets geraakt van remote zeker)

Vermits je een opname die je bekijkt , zelfs na stoppen (toets met vierkantje ) niet direct kan wissen, komt ze steeds terug bij de opnames en bij de opnames om verder te bekijken , Kan het nog zotter ??

De optie wissen moet direct ter beschikking zijn naast bekijken, , en al zeker na het stoppen ervan.

Met andere woorden: gemaakt door iemand zonder hersenen !! 

Bij de V5c had je tenminste een lijst met de datums en uren van de opname ! Hier niets meer 

(zottekes spel noem ik zo iets .Ik moet voor mijn vrouw dagelijks zelf door al die menus gaan om een opname voor haar klaar te zetten, en wordt dat echt beu…. zal eens gaan kijken bij andere providers, Orange(zoon1) en Telenet (zoon2) hoe het daar werkt, en zal rap overgestapt zijn )

Iets positiefs ?, Ja geen beeldstoringen meer (wat maar normaal is), en opnemen kan nog door in het zenderoverzicht (dat gelukkig nog met 1 toets kan opgeroepen worden) te klikken op OK


7 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Heb alles nog eens rustig uitgezocht. De opname datums zijn wel vermeld in de prentjes, maar zo klein dat ik ze op de plaats waar wij kijken niet  kan lezen. Bij meerdere opnames staat er niets in en moet je eerst erop klikken, en dan met ring- naar-beneden naar een onderliggende balk gaan waar ze ondereen komen te staan ( en nadat je eerst op de optie “jongste opnames boven” klikt, ze ook in die volgorde staan. 

Het wissen van opnames blijft nog een duister iets. Als de optie er is en OK klik, dan moet je nog eens bevestigen, maar daar staat dan “serie wissen” of “terug”= verwarrend, maar als je terug kiest is er niks gewist, dus moet je de serie wissen.   Ook het gebruik van de pijl(terug) is niet altijd duidelijk waar je die nodig hebt en waar niet, zodat je veel uit het hele menugedoe springt waar je dat niet wou, enz

Kortom:  Ik kan er mij wel mee amuseren, maar voor mijn vrouw is het allemaal wat teveel rondgespring en moet ik het maar komen oplossen ! ( we zijn beiden ook bijna  80 jaar )

Het hele menusysteem is niet consistent opgebouwd en niet duidelijk genoeg voor ouderen , die TV willen zien op eenvoudige wijze, en niet rondhossen in menus

Als blijkt dat het menusysteem bij onze zonen (Orange/Telenet) veel eenvoudiger te bedienen is ,  zal er toch iets moeten gebeuren (tenzij hier voorgesteld wordt door proximus-bedienden om terug een V5c  te gebruiken, die we gewoon waren) 

De V5C is in ieder geval nog altijd in omloop, maar wanneer die ook zal uitgefaseerd worden dat weet ik echter niet.

Reputatie 2
Badge

Klopt. Dit is knoeiwerk. Ik hoor van mijn buren ( tachtigers) dat ze er niet uit wijs kunnen  .  Dus geef ik dan maar bijlessen . Krijg ik af en toe een flesje wijn . 

Grappig? Ja, maar zou niet mogen. Waarom passen de ¨’ingenieurs’ van Proximus dit niet aan ? Die V7 is rommel.

bijkomende vraag: via “Mijn Video’s” kan ik de “mijn opnames” terugvinden.

Maar… niet de opnames die ik voor langere tijd bewaard heb! 

Hoe zijn deze terug te vinden?

en kan ik een nieuwe opname nog langer bewaren ? 

@Marcus125

Nee met de V7 decoder is dit niet mogelijk.
Als er evt nog een ouder type decoder zou aangesloten zijn op je lijn,dan kan dit wel via deze decoder.

Opnames niet langer dan 60 dagen kunnen bewaren is een ernstig nadeel ten opzicht van de vorige decoder.

duidelijk een achteruitgang qua service van Proximus.

Kan hieraan verholpen worden in de nabije toekomst of is dit een definitieve keuze?

Reputatie 7
Badge +4

@Marcus125 Voorlopig blijft dit zo. Het kan op langere termijn misschien aangepast worden, maar daar zijn geen vooruitzichten voor momenteel. 

@Fonz Ik begrijp dat dit even aanpassen is en zoeken naar waar de gekende opties zitten. Normaalgezien zou dit toch moeten lukken als je hem even gebruikt.

Meer info over het gebruik van je V7 vind je hier. Voor het verwijderen van de opnames heb je als je de specifieke opname opent de mogelijkheid om ze te bekijken of te verwijderen. Als je naar ‘beheer opnames’ gaat kan je alle opnames van een serie verwijderen. 

Reageer