Vraag

Dobbit TV

  • 26 August 2022
  • 17 reacties
  • 264 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
  • Grand Master
  • 235 reacties

Sinds enkele dagen wordt enkel Dobbit TV uitgezonden in een verkeerd beeldformaat, nl. 4/3 i.p.v. 16/9.

Is dit een fout bij Proximus of bij Dobbit TV ?

Het probleem stelt zich ook bij Pickx op de GSM.


17 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Vrees dat het probleem bij Proximus zit, hier via Telenet perfect HD beeld in 16/9.

Ter info: Eens gekeken bij mij op Proximus TV en is ook 16/9

Ik heb de laatste dagen ook een paar keer naar Dobbit gekeken (redelijk dikwijls dus, want gezapt tijdens reclames, zoals altijd 😅) en heb niets gemerkt van 4/3, gewoon 16/9 hier. 4/3 zou geweldig opvallen.
Heb je toevallig geen instelling op je tv gewijzigd?

had ik ook eerst aan gedacht maar dat zou volgens mij dan ook moeten gevolgen hebben op de andere zenders ook, dus inderdaad raar?

Reputatie 7
Badge +5

@Jan Ik heb het doorgegeven aan het desbetreffende team.

had ik ook eerst aan gedacht maar dat zou volgens mij dan ook moeten gevolgen hebben op de andere zenders ook, dus inderdaad raar?

Dat dacht ik eerts ook, maar 16/9 is al zolang de standaard overal, zowel productie als uitzending. Voor zover ik me herinner was Dobbit altijd in 16/9.
Daarom is het toch vreemd dat het beeldformaat ineens 4/3 wordt terwijl de uitzending 16/9 is.
En vergeet niet: enkel lokaal !! Kan toch bijna niets anders zijn dan een instelling?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Mutlie Het is niet enkel lokaal, het is getest en bij meerdere collega’s hetzelfde daarom ook gevraagd voor een onderzoek.

Mijn fout, ik heb maar weet van één probleem, dat bij topicstarter dus.

Reputatie 7
Badge +5

@Mutlie Geen enkel probleem maar we testen het zelf altijd als het mogelijk is om dan naar een passende oplossing te zoeken.😊

Heel raar het was me al opgevallen in het zappen naar eclips tv, ook bij mij 4:3 op dobbit ipv 16:9 zoals het zou moeten zijn. Daarentegen de Franse Dobbit tv op kanaal 337 is wel beeldvullend.

Hopelijk wordt er iets aan gedaan, dat is geen zicht, die zwarte balken links en rechts, TV1 heeft er soms ook zo een handje van weg.

Misschien mijn volgende smart tv een 4:3 scherm zal zijn, zal gedaan zijn met die balken links en rechts dan.

Timm1983

Reputatie 7
Badge +3

@Timm1983 Bij oudere uitzendingen van de kampioenen durf je dat ook te hebben op VRT HD

Aangezien dat 16/9 de standaard is sinds 1992 of zo zal je 4/3 inderdaad enkel opmerken in oudere films/programma’s.
Tja, wat indertijd opgenomen is in 4/3 wordt getoond in 12/9, mat zwarte randen aan de zijkant.
Ik denk niet dat 4/3 televisies nog nieuw worden geproduceerd. Binnenkort naar 21/9 als standaard? Dan wordt de zwarte rand pas breed bij oude uitzendingen 😎 

Reputatie 5
Badge +2

De reden van dit probleem (dat inmiddels is opgelost) is dat Proximus aan het bezig was/is om Dobbit TV NL in HD uit te zenden. Bij de omschakeling van hun SD-signaal naar HD (vorige week donderdag) sprong het formaat in 4:3, maar niemand die het binnen Proximus opmerkte. Je kan dus nu die zender al in HD-beeldkwaliteit online via de Pickx site, app en V7 bekijken op het bestaande kanaal. Ik vermoed dat weldra het (aparte) HD-kanaal officieel en overal gelanceerd wordt. De FR-versie van Dobbit TV was al van in het begin in HD te zien.

 

Er zijn trouwens nog zenders die je op die manier online in HD-beeldkwaliteit al kunt zien, zonder dat het aparte HD-kanaal ervan gelanceerd is ;-)

 

Is het 4/3 formaat na omschakeling dan regio gebonden of zo?
Bij mij op de tv via V5 was het toch gewoon 16/9
 

Bij mij op V5C ook trouwens.

Mss heeft het te maken van welke PX TV server je signaal krijgt?

Reputatie 5
Badge +2

@Martin klopt indd, online en V7 is dat anders dan bij V5-V6 (waarbij ze het signaal vaak moeten omzetten of downgraden naar een apart SD-kanaal). 

Reputatie 4
Badge +2

Probleem is inderdaad opgelost en was zowel op mijn V7 en mijn V5.

Reageer