Skip to main content

Beste,

Sinds geruime tijd ondervinden we het probleem dat bij het kijken van opnames het beeld en geluid plots bevriezen. De enige oplossing is dan de decoder van de stroom halen en opnieuw laten opstarten, zonder garantie dat het een uur later niet opnieuw gebeurt. Wij hebben twee tv’s en decoders  waarbij het probleem zich voordoet.

Alles van de stroom halen en zelfs hard resetten geeft enkel een tijdelijke oplossing.

We hebben vernomen dat Proximus bezig is met het vervangen van de bbox 3 en V5compact-decoders.
Enig idee wanneer wij aan de beurt zijn of is er een mogelijkheid om deze configuratie nu al te vervangen want van “ontspannen” een avondje TV kijken komt nu niet veel in huis.

Dank bij voorbaat.

Mvgr.

Configuratie: Bbox3 met 2x wifi-bridge en 2x V5compact-decoder

Ter info: De bbox3 en v5C worden nog niet uitgefaseerd. 

• Is er één van je twee decoders die met een utp kabel verbonden is aan de bbox rechtstreeks 
  • valt het ook voor als maar één decoder van beide opstaat.
  • bedoel je met harde reset dat je ook zowel de bbox als de decoders een harde reset gegeven hebt.  
  • Is het alleen bij opnames / uitgesteld kijken dat het voorvalt of ook bij live kijken

De PX moderatoren kunnen morgen ook eens testen op je lijn naar eventuele fouten en ook evt beslissen of er iets moet vervangen worden.

@Martin

• De twee decoders werken beide via Wifi
  • Normaal blijven de decoders altijd opstaan (ook niet in standby)
  • De bbox gereset via knopje aan achterzijde en de decoders beide gereset met knopje en aan/uit knop.
  • Bij live kijken is er geen probleem (hout vasthouden 😉)

Dus ieder decoder is aangesloten aan een aparte wifi bridge als het goed begrijp.

nu heb je de bbox via het reset knopje achteraan gereset zeg je maar dit hangt af hoelang je het resetknopje ingedrukt hebt gehouden zie uitleg hier → Reset je b-box

Als je decoders via de aan/uit knop gereset hebt is dit eigenlijk niet resetten maar rebooten (heropstarten), resetten doe je als volgt → Decoder resetten

Heropstarten van alle apparatuur wordt hier uitgelegd → Hoe herstart je uw toestellen;  wat je normaal eerst probeert en indien dit geen soelaas brengt dan kan je best via resetten proberen. 

@Martin 

Bedankt voor je bericht en voor je hulp.

Ons probleem is niet van vandaag en zelf had ik uiteraard ook al wat opzoekwerk gedaan.

De stappen die je opsomt heb ik al meerdere keren doorlopen maar zonder resultaat.

Nu wil zelfs een opgenomen programma niet opstarten en blijft het scherm zwart tot de melding “Media niet beschikbaar” verschijnt en soms zelfs ook live kijken niet meer gaat.
Na het opnieuw opstarten van de bbox, decoder, wifi-bridge werkt het wel weer maar wel na eerst een tijdje zwart beeld.

Wat betreft je eerdere opmerking over het (niet)uitfaseren van de Bbox3 zie onderstaande link:

https://www.proximus.com/nl/news/2024/20240313-proximus-new-tv-box-higher-performance-lower-consumption.html#:~:text=Vanaf%2015%20maart%20start%20Proximus,20%20tot%2040%25%20minder%20energie.

@Nand53 
Dat bericht gaat over de tv box (type v7c), dus de decoder, niet over de bbox.

De bbox3 is nog “actueel” (sic), wordt (nog) niet uitgefaseerd en is nog steeds voor vele proximus klanten voldoende.
Mijn (defecte en bejaarde) bbox3 is begin dit jaar vervangen door een identiek (maar aantal maanden jonger) exemplaar. Niettegenstaande er nieuwere modellen worden verdeeld voldoet dit exemplaar - ik heb toch geen snelle lijn.

@Mutlie 

Voor mij voldoet de bbox3 ook maar ik wel gewoon kunnen tv kijken zonder mij op voorhand te moeten afvragen ‘gaat het lukken deze keer’. 

Hopelijk pikken de moderatoren morgen dit topic op (zeker nu het een lang weekend wordt) en kunnen zij een oplossing aanbieden. Dat kan een vervangings bbox zijn, of een decoder, of iets anders. Zij kunnen van op afstand metingen doen, wat wij, vrijwilligers, niet kunnen.

.

Reageer