Skip to main content

Teneinde te kunnen inloggen op MyProximus is het nu verplicht om een gsm nr door te geven. Daarna wordt een code naar gsm gestuurd, en via die code kan je inloggen. Ik bezit geen smartphone, noch gsm-abonnement bij Proximus. Enkel een simpele gsm om zeer sporadisch (noodgeval) bereikbaar te zijn voor een familielid; op te laden belkrediet (per jaar €5). Ik geef dit gsm nr aldus nooit aan derden. Maar nu werd ik verplicht! Sindsdien ben ik al meerdere keren opgebeld door het nr 3228809926; persoon spreekt enkel Frans en Engels. Naar eigen zeggen heeft ze het gsm nr van Proximus gekregen, en biedt een promo aan voor een zeer voordelige iPhone (voor €9 enz). Naar de details heb ik niet geluisterd en het interesseerde me ook niet. Doch ik vind het onaanvaardbaar dat Proximus hiermee de wet op de privacy schendt. Een privé-nr dat haast niemand kent, en dat ik in opdracht van Prox verplicht aan hen moest meedelen (om te kunnen inloggen op die app), wordt enkele dagen later al ’misbruikt’ om mij iets aan te smeren dat ik niet nodig heb?! Hoe vaak zal mijn privé-nr (waar Proximus niets mee te maken heeft) in de toekomst nog worden misbruikt (gezien Proximus het openbaar maakt of doorgeeft)?

Tweede frustratie: ik meld dit vandaag vóór 20 u via chat. Ik schrijf het probleem neer, en er komt iemand online: ’ik verbind u door met een andere collega’. Na 30 min wacht ik nog steeds. Ik bel ondertussen naar het 0800-nr: ’onze kantoren zijn gesloten’; het is na 20 u. Vandaar ook dat ik niemand via de chat zal krijgen, omdat ze al naar huis zijn.... maar toch houden ze mij zo lang aan het lijntje?!

Ik denk echt dat dit een zaak is voor de ombudsdienst, want valse inbreuk op de privacy is niet volgens de wettelijke regels en onaanvaardbaar. Proximus heeft geen zaken met het gsmnr dat niet van hen is.

@Helga_03 

Aangezien de PX moderatoren maar pas maandag hier terug langskomen:
Noteer je best reeds in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

Bedankt voor de melding, maar de nodige gegevens zijn reeds ingevuld.

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

Normalerwijze kunt u ook zelf via uw account MyProximus (mijn account - waarschuwingen & privacy) aanduiden welke kanalen Proximus al dan niet kan/mag gebruiken en voor welke doeleinden om u te contacteren. 

Indien u geen beperkingen zou hebben aangeduid/opgegeven, vrees ik dat uw gegevens (conform de bestaande wetgeving) door Proximus in het kader van “de contractuele relatie” kunnen/mogen gebruikt worden voor bv. commerciële doeleinden door Proximus (en derden die voor Proximus zouden werken)

Het betrokken 02 8809926 nr is voor mij bekend gebruikt door een extern call center (op het netwerk van een andere operator)

Algemene voorwaarden (proximus.be)

Update: Ik had ondertussen een telefonisch onderhoud met iemand van Proximus, die zegt dat een gsm-nr door hen nooit wordt doorgegeven. Hij gaf me de raad om die 880-nrs te blokkeren op mijn gsm, omdat mijn nr wellicht op een slechte lijst is beland.. Toen ik meldde dat mijn gsm zeer eenvoudig is, luidde het antwoord dat ’op elke gsm een nr kan gevlokkeerd worden’. Doch dat blijkt in mijn geval niet het geval! Bellen, bewaren of wissen zijn de mogelijkheden voor oproepnrs... Blijft over: de oproepen ’negeren’, wat ik sowieso reeds doe. 

Ter info

Een nummer blokkeren op je telefoon | MobileSupplies.nl

Indien u over een eenvoudige GSM beschikt (“dumb phone”) vermoed ik dat deze mogelijkheid (blokkering van het inkomend oproepnr X voor inkomend verkeer) inderdaad niet altijd/systematisch voorhanden is

&

How To Block Someone (Phone Number) On Nokia Phone- Nokia 105, 105 4G, 106, 225, 3310, 110, 8110 (youtube.com)

Bv. een Nokia 110 4G “dumb phone” (2023) (en andere gelijkaardige recente) laat zulk blokkering evenwel toe via

menu - oproepinstellingen - blokkeringslijst - nieuw (te blokkeren nummer toevoegen)

of een Nokia 220 4G “dumb phone” (2019) via 

menu - instellingen - systeem - gespeksinstellingen - blokkeerlijst - nummer toevoegen 

beste smartphones met of zonder abonnement | Proximus

Dag @Helga_03 het nummer 3228809926 is niet actief op het Proximus-netwerk, ik kan dus niet nakijken wie je belt.

Ik activeer op je klantgegevens wel de optie ‘Restrictel’ zodat je nummer niet meer wordt opgenomen in reclamecampagnes van/voor Proximus.

Best registreer je je nummer ook op de ‘bel mij niet meer -lijst’: DNCM 

Mvg, Heidi

Ter bijkomende info: 

volgens Common Reference Database Centre (CRDC) for Number Portability

zou dit nummer toebehoren aan SEWAN:

&

Met Sewan verwelkomt Proximus een nieuwe alternatieve provider op zijn mobiele netwerk

Maar natuurlijk kan het nummer gespooft zijn !

@M_016 Het is geen Nokia, maar ik heb na veel zoeken tussen de instellingen toch gevonden hoe ik nummers kan blokkeren. De Proximus-medewerker had dus wel gelijk.