Vraag

VoWifi Samsung Galaxy Z Flip 3 (activatie probleem?)

  • 1 December 2021
  • 11 reacties
  • 294 Bekeken

Hallo,

na jaren sukkelen van geen ontvangst in huis dan uiteindelijk toch maar beslist een nieuwe Samsung telefoon te bestellen, zijnde de Galaxy Z Flip 3 (256GB).  aangezien de 256GB versie niet beschikbaar is deze maar bij Coolblue besteld.

VoWifi weigert echter wel te werken :(   Al even met een vriendelijke persoon van de helpdesk gebeld, maar dat heeft weinig geholpen tot nu.

Bij nadere inspectie staat op de handleiding voor VoWifi er expliciet bij vermeld dat het toestel een BELUX variant moet zijn? (ik kan me vergissen, maar een paar weken geleden stond dat er toch niet bij?)  Het toestel dat ik van coolblue gekregen heb is dat echter niet :(

Kan iemand van Proximus nakijken of VoWifi aan staat voor mijn nummer? En/of bevestigen dat de versie die ik heb gewoon niet werkt en het toestel dan alleen via Proximus kan aangekocht worden?

mijn tel-nr staat in mijn account ingevuld. (klantennr ken ik niet, abonnement loopt via werkgever)

 

Alvast bedankt


11 reacties

Voor het geval iemand ook naar deze informatie op zoek is.

Na 3de keer contact met de helpdesk (2 keer telefonisch en 3de keer via chat) wist de persoon aan de andere kant me te vertellen dat het echt wel die BELUX versie moest zijn en de enige oplossing is om het toestel dan maar in een Belgische winkel te kopen zoals een Belgische vestiging van de Mediamarkt.  (zucht)

Zeer jammer uiteraard. Mobile coverage extender is niet meer ondersteund, VoWifi werkt op een heel beperkte selectie van toestellen en dan moet het bovendien nog eens specifieke firmware versie zijn en het excuus dat de telefoonfabrikanten zich maar moeten aanpassen aan de operatoren en specifieke firmwares moeten opleveren vind ik persoonlijk niet meer van deze tijd.

 

Long story short: indien je een Samsung device koopt, eis in de winkel dat het de BELUX versie is indien je ooit van VoWifi wil gebruik maken.

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Check versie en firmware via SamMobile

Download firmware updates for your Samsung mobile phone and tablet - SamMobile

Download Samsung Galaxy Z Flip 3 SM-F711B firmware (sammobile.com)

Ik weet niet of er nog “specifieke” Samsung firmwareversies zijn voor o.a. Proximus,... (firmware Belux verschillend van Nederland?)

Indien dit effectief nog het geval zou zijn en indien nog mogelijk desgevallend beroep doen op uw rechten m.b.t. verkoop op afstand bij Coolblue 

 

 

Bedankt voor de tip.  Ik heb inderdaad al verschillende versies opgezocht met het idee dat ik de standaard proximus firmware zelf zou kunnen flashen.  Echter kan ik geen specifieke proximus versie vinden.

De versie die er nu op staat is de EUX versie, maar een proximus specifieke versie is niet te vinden. Heb ook via de Frija firmware download tool alle bekende CSC codes van Proximus uit het verleden overlopen, maar kan geen juiste versie vinden.

(ik zit nog binnen de retourtermijn bij Coolblue, dus zal het toestel nog terugsturen)

Als iemand met een wel werkend proximus toestel kan laten weten wat de CSC code is van het toestel zou dat ook nuttig zijn om te weten.

 

edit:

En waar ik me dan ook wat zorgen maak is of alle updates dan ook door Proximus moeten goedgekeurd worden (zoals vroeger) waardoor we weer in een situatie komen waarbij de gebruikers van deze toestellen potentieel weer maanden achterlopen.  Of is dat nodertussen al beter opgelost?

 

Merci

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Ik moet u het antwoord op uw bovenstaande vragen schuldig blijven 

Bellen via wifi | Proximus

Let opkijk na of je Samsung toestel een BELUX variant is. Ga naar Instellingen > Info Telefoon Softwaregegevens. Veeg omlaag tot je Softwaregegevens serviceprovider ziet. Als in de code die je ziet de 3 letters 'LUX' verwerkt zijn, betekent dit dat je toestel voor België en Luxemburg bestemd is.

 

→ best gebruik maken van uw rechten bij verkoop op afstand ?

Extra aanvulling:

Ik heb het toestel uiteindelijk nog kunnen testen met de simkaart van iemand anders (ook proximus abonnement waar vowifi wel al werkte, iphone) en met die sim-kaart in mijn toestel werkt het wel gewoon :expressionless:.

En met mijn simkaart in die iphone is er ook geen VoWifi...

Het lijkt dan dus toch aan de zijde van Proximus te liggen waar VoWifi voor mij af staat :-s

Ben nu opnieuw met de helpdesk contact aan het nemen in de hoop dat het nu wel opgelost geraakt. Jammer dat ik de vorige 3 keer expliciet gevraagd heb of vowifi aan stond voor mij en ze zeiden dat dit niet het probleem was/kon zijn.

Inderdaad in veel gevallen (cfr andere voorbeelden hier op het forum) moet dit ingesteld worden door Proximus zelf, zelfs al voldoet je toestel.

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen de instellingen desgevallend nakijken en aanpassen (maar een reactie kan wel enige tijd - uren of 1 à 2 werkdagen uitblijven)

NB: testen kun je altijd door vliegtuig mode in te schakelen en dan proberen op te bellen als je wifi opstaat, als dit lukt is het in orde.

Bedankt voor de hulp & suggesties!

Ondertussen opnieuw via de chat feedback van Proximus gekregen.  Deze keer wel iemand aan de andere kant die kon bevestigen dat VoWifi daadwerkelijk niet aan stond en dat dit moest geactiveerd worden. (ben er tevreden en gefrustreerd over tegelijk)

Maar aangezien het abonnement via mijn werkgever loopt kon die persoon dat niet doen voor mij, dus moet ik het nog eens vragen aan de juiste persoon op kantoor om dat te laten uitvoeren.

 

Enfin, ik ben er nu wel redelijk gerust in dat het in orde zal komen maar aan de proximus medewerkers op het forum:

  • graag intern feedback geven aan jullie helpdesk dat het script niet helemaal loopt zoals het hoort
  • heb 3 keer feedback gekregen dat VoWifi aan stond (na expliciete vraag of het aan stond)
  • Dat dit altijd volledig automatisch aan stond
  • En dat mijn toestel (geen Belux variant) niet ondersteund was.

Door te testen met simkaart van iemand anders waar vowifi zeker wel op geactiveerd stond bleek dat dus toch niet allemaal te kloppen.

Voor de volledigheid: ik kan ondertussen ook bevestigen dat vowifi werkt zoals het hoort. 

(voor het geval iemand anders dit issue ook zou hebben) 

Reageer