voortdurende robocalls (frauduleuze oproepen)

  • 5 November 2022
  • 12 reacties
  • 3791 Bekeken

Voortdurende oproepen van een geautomatiseerd systeem (die telkens zo goed als onmiddellijk ingelegd worden):

0460 22 25 91

0460 21 50 86

0460 22 26 22

0460 24 59 95

0460 21 67 62

 

In plaats van voor te stellen om nummers te blokkeren of maar liefst van telefoonnummer te veranderen, dient Proximus de klant die al deze (en andere) nummers gebruikt aan te klagen wegens misbruik van het mobiele netwerk en verstoring van de rust van hun eigen klanten, en deze dan ook onmiddellijk te blokkeren. Vermits Proximus toegang heeft tot klantgegevens dient zij klacht in te dienen bij de politie (wat effectiever is dan klacht tegen onbekenden)


12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@BDeWinter Dat is inderdaad zeer vervelend.Het is zo dat ze een systeem gebruiken waardoor ze telkens via andere nummers contacteren.Daar kan Proximus niets tegen beginnen.Meestal zitten deze ook in het buitenland U kan die nummers zoals u zelf aanhaalde zelf dan blokkeren.U kan zich ook inschrijven op de bel me net meer lijst via de link:https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/reclame/ongewenste-communicaties/bel-me-niet-meer-lijst 

Groetjes,Joel

Beste,

De belmeniet lijst doet niets. Het voortdurend moeten blokkeren van steeds weer nieuwe nummers is evenmin een goede oplossing.

Proximus beschikt over de klantgegevens die al deze nummers gebruiken, want dit is wettelijk verplicht inclusief Pay&Go. 

Deze nummers zijn geregistreerd bij Proximus ongeacht van waar ze bellen.

Graag iets ondernemen tegen uw wettelijk verplicht gekende klanten aub.

Reputatie 7
Badge +3

de bel-me-niet-meer-lijst is voor belgische bedrijven die commerciële calls doen

zij hebben niets te maken met al die vervelende robotcalls (meestal vanuit het buitenland)

Er worden hier regelmatig via proximus nummers geblokkeerd.  Ook hier worden regels gevolgd en kan men niet zomaar automatisch beginnen blokkeren.

en het is zoals mijn collega al aangaf: er komen voortdurend nieuwe nummers bij…  

@BDeWinter 

ik heb een collega van de betrokken diensten gevraagd of er iets kan gedaan worden aan deze nummers

groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +3

@BDeWinter 

Mijn collega laat weten dat ze wel contacten hebben om deze gsm nrs te laten nakijken

heb je tijdstippen van oproepen genoteerd? datum/uur?  Misschien dat de collega’s daarmee verder onderzoek kunnen doen.

Ze gewoon blokkeren wordt nooit zonder onderzoek gedaan… :-)

Groeten

Tina

0460

222591 25/10 17:52

215086 26/10 12:52

222622 26/10 6:09 , 28/10 11:56

245995 28/10 14:51 en 19:01

216762 3/11 18:58

222985 9/11 12:15

Proximus kan perfect nakijken wie de eigenaar is wegens de wettelijke verplichting om een nummer te registreren met een identiteitskaart.

 

Dank! 

ik vraag mij af of dit ook dan zo gemakkelijk gaat bij nummer spoofing? 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin bij eventuele nummer spoofing kan nationaal (normalerwijze) in principe zeker één en ander uitgezocht worden maar van zodra het een buitenlandse (“niet westerse”) origines betreft wordt het inderdaad “moeilijk/onmogelijk”

bv.= indien de oproepen vanaf deze nummers vanuit andere netwerken weet men reeds “waar de klepel hangt”

de vraag in eerste instantie is evenwel of het hier effectief over nummer spoofing gaat of over een mogelijk gebruik (misbruik) van deze 0460-nummers door telemarketing call centers

 

 

 

Beste,

van waar dat men ook belt, al was het van India (veel voorkomend), Pakistan, Nigeria, Rusland…. het zijn toch Proximus nummers die met een ID geregistreerd zijn? De oorsprong van de oproep doet toch niet terzake? Het is een Proximusnummer dat misbruikt wordt - wettelijk verplicht geregistreerd op een ID kaart, zelfs pay&go.

Reputatie 7
Badge +4

@BDeWinter

het zijn toch Proximus nummers die met een ID geregistreerd zijn? De oorsprong van de oproep doet toch niet terzake?

Indien deze nummers bv. vanuit India zouden gebruikt worden zijn ze uiteraard niet geregistreerd op naam van de betrokken Indiër 

= die “Indiër”  vervalst zijn Indisch nr X door het betrokken +32460 nummer en deze oproepen komen in België toe via één of andere operator maar deze operator kan uiteraard niet weten dat het oproepnummer vervalst is vermits het mobiele +32460-nr kan roamen

Trouwens het betrokken vervalste  mobiele +32460 nr kan effectief ook correct in gebruik zijn bij Mr Janssens of Mevr Peeters die met het probleem niets te maken heeft (en/of er geen weet van heeft)

Ter info:

Mededeling van het BIPT van 25 januari 2007 met betrekking tot « spoofing » | BIPT

Dat was het wat ik ook eigenlijk veronderstelde dat het niet zo gemakkelijk is, anders zouden die nummers heel vlug kunnen geblokkeerd worden.

Ik ben trouwens al opgebeld geweest door mijn eigen telefoonnummer, dus gelukkig dat ze dit nummer niet geblokkeerd hebben ;-)

Teleurstellend dat operatoren het random gebruik van eender welk telefoonnummer gewoon toelaten...

Reputatie 7
Badge +4

Tja misschien kan bv. België/Europa besluiten geen telefoonverkeer met India, Nigeria, enz. toe te laten

= niet realistisch evenwel, nee toch?

en ja voor alle duidelijkheid: de nationale netwerkoperatoren (Proxmus, Telenet, Orange, Voo) kunnen dit fenomeen niet voorkomen/oplossen 

Reageer