Vraag

Verificatie sms geblokkeerds

  • 23 July 2023
  • 7 reacties
  • 325 Bekeken

Dag,

Ik zit met een ietwat rare situatie. voor 1 bepaalde dienst (discord) dien ik twee factor authorisatie in te stellen en dit vereist natuurlijk een verificatie sms.
Bij mijn vorige provider werkte dit zonder enig probleem. En eerlijk gezegd lukt het met al mijn andere diensten waar ik twee factor authorisatie dien te gebruiken behalve bij Discord.

Na veel dubbelchecken, uitproberen met andere toestellen, en eens zien of andere nummers ook dit probleem ondervinden merk ik op dat het toch een behoorlijk uniek probleem is dat enkel bij mijn nummer voorkomt…

Discord zelf geeft enkele mogelijkheden aan waarom er een probleem zou kunnen zijn:

  • Het nummer is een vaste lijn of een VOIP.
  • Reeds geregistreerd
  • het is geen bestaand telefoon nummer
  • Landscode is niet correct
  • slecht internet

Nu al deze mogelijke problemen zijn reeds van de tafel geveegd, door te controleren of het met een ander proximus nummer werkt op hetzelfde wifi netwerk. Ook Discord costumer service geeft aan dat er effectief een sms wordt verzonden.

Mijn vraag is dus een beetje vaag…

  • Wat is de oorzaak dat de SMS die Discord verzend niet ontvangen wordt op mijn toestel, want er wordt effectief iets verzonden (anders krijg ik een melding van een van de bovenstaande redenen dat het niet verzonden is, ik krijg letterlijk het venster waar ik mijn verificatie code die ik zou moeten ontvangen te zien)
  • Hoe kan ik dit zelf oplossen?
  • Kan proximus dit op een of andere manier oplossen?

 


7 reacties

Ik heb exact hetzelfde probleem en dat voor meerdere nummers (een 5-tal)...Ik weet dat ik ooit één nummer per ongeluk heb “geblokkeerd” (Q per SMS), dit nummer is niet te vinden in de lijst van geblokkeerde nummers op mijn iPhone (lijst is leeg). Hulp is welkom, want het is bij bepaalde 2-factor authenticatie bijzonder vervelend.

Reputatie 7
Badge +4

@llaffineur Ik zie inderdaad dat 2 sms’en niet afgeleverd zijn op 27 en 28/8 die geweigerd zijn door je toestel. Kan je eens testen met je sim-kaart in een andere GSM ?

@fritsvdwg Kan je ook eens testen met je sim in een ander toestel om te bepalen of het aan je sim of toestel gelinkt is. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik zie inderdaad dat 2 sms’en niet afgeleverd zijn op 27 en 28/8 die geweigerd zijn door je toestel. Kan je eens testen met je sim-kaart in een andere GSM ?

 

Dat is interessant.

Ik wist niet dat een GSM toestel bepaalde sms’sen kan “weigeren”. Wij leren iedere dag bij 😉.

Hoe werkt zoiets technisch dan?

  • Proximus (sms centrale) stuurt een berichtje naar je GSM: “ik heb hier een SMS van een bepaald nummer, aanvaard je deze sms”
  • GSM toestel antwoordt: ja, OK, stuur maar door. Of:  NEEN, ik weiger deze sms.

Ik kan op mijn GSM toestel (in de Berichten App) ook sms’sen weigeren, maar die komen dan wel in een spam folder terecht, met andere woorden die worden wel verstuurd en komen wel aan …

Gewoon, mijn technische nieuwsgerigheid ...

@philippe_d kan dat dan niet gewoon wanneer bvb de SIM defect is?

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk heeft @llaffineur  een verkort nummer ( 4 cijfers) geblokkeerd in de instellingen van zijn toestel voor het ontvangen van SMS berichten.

Als de SMS wordt verstuurd via een verkort nummer, dat je hebt geblokkeerd in de instellingen van je toestel komen deze effectief niet toe (ook niet in de spam). De afzender krijgt een melding dat het SMS bericht werd geweigerd door de ontvanger.

@HadewychT Best vermelden via welk verkort nummer de betrokken SMS berichten werden verstuurd zodat @llaffineur weet welk verkort nummer hij dient te deblokkeren op zijn toestel.

@​llaffineur​  spreekt van 2FA.
Staan die verkorte nummers die  geblokkeerd werden  dan niet in de lijst van geblokkeerde nummers?

 

@HadewychT Sorry voor late reactie en bedankt voor de tips. Het is niet gelinked aan een toestel, dit probleem had ik al met eerder iPhones (6 en 7).

@Martin Er staan geen geblokkeerde contacten in mijn telefoon…

Lijkt wat vreemd dat het aan de SIM zou liggen? bij andere telefoonnummers werkt de 2FA wel.

 

Reageer