Vraag

sim swap

  • 25 January 2021
  • 4 reacties
  • 575 Bekeken

Reputatie 1

Ik vroeg me af of iemand weet in hoeverre je “veilig” bent bij Proximus tegen een zogenaamde sim-swap. Uiteraard is het handig voor ons als gebruiker om snel van sim te kunnen wisselen en dit zomaar aan te vragen, maar welke bescherming is er bijvoorbeeld om te vermijden dat dit zou gebeuren door iemand anders dan de eigenaar van de betreffende nummer/abonnement?

 

Stel: een nr zat ergens in een datalek, kan iemand dat de data bemachtigd dan gewoon trachten een sim swap te doen om controle te nemen over je nummer (en eventuele bijhorende 2FA, etc)?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Peter_0175  Dag Peter, er worden nodige maatregelen getroffen om een degelijke indentiteitscontrole uit te voeren. dit gaat natuurlijk niet online uit de doeken gedaan worden. Klant is ook vrij om dit in een Proximus Shop te doen. Groetjes Luc

Ok, maar kunnen we een code opgeven die in de shop of door de telefonische operator gevraagd wordt vooraleer de Sim swap gebeurd ? Enkel Eid controle is niet voldoende.

Wel raar want in de Prox shop waar ik ga hebben ze mij nog nooit een id of iets ter controle gevraagd en ik heb al enkel keren een sim swap moeten doen voor verschillende toestellen?

Dat is net het probleem, er wordt niet ingezien dat een hacker heel simpel via social engeneering het gsm nr kan overhalen naar een nieuwe Sim met alle gevolgen vandien. Zal eens passeren bij een Proximus winkel en kijken wat de procedure is van een sim swap 😊

Reageer