Vraag

Plots overschrijding data.

  • 11 May 2023
  • 8 reacties
  • 188 Bekeken

Ik ben al vele jaren klant bij Proximus en ik kom altijd toe met de data inbegrepen bij mijn abbonnement.

Nu vandaag krijg ik plots in dezelfde minuut 7 berichten gaande van 517MB over aan data, data opgebruikt, 10€ over, 25 € over, 50€ over en als laatste 48€ over.

Dit alles in 1 keer binnen 1 minuut !

Ik ga nooit over mijn data en ik was op die moment thuis en dus op de wifi aangesloten.

Geen instelling in de gsm gewijzigd, dus data assist staat nog altijd uit.

Afgezien van het feit dat 48€ voor 700 MB overschrijding schandalig veel is, kan ik dat niet verbruikt hebben. En die waarschuwingen zijn totaal waardeloos als ze allemaal samen binnenkomen ook.

Tevens is er geen mogelijkheid om data overschrijding uit te schakelen bij proximus.

En de rest van de maand kan ik geen gebruik meer maken van mijn gsm ook.

Dus vraag ik nazicht en aanpassing van dit.

Mvg,


8 reacties

In afwachting van een reactie van een PX forum medewerker, dit ter info :

Bij de gsm abonnementen Gsm-abonnementen zonder verplichtingen | Proximus bestaat de optie 

“full control” = Mijn budget beperken =

Bedankt voor die tip, maar die optie is niet beschikbaar voor mijn abonnement.

Wat een zeer spijtige zaak is want er is geen enkel middel om ons te behoeden van onverwachte en foute kosten op deze manier.

Ik heb een (waarschijnlijk nu oudere) versie van business essential.

Ik hoop ook dat ik hier nog vandaag een officeel antwoord kan krijgen want ik kan ondertussen geen gebruik maken van mijn gsm en die heb ik wel nodig.

Reputatie 5
Badge +2

@Vincenti Ik zie dat gisteren door heel de dag door je veel data hebt verbruikt. Ik kan ook niet direct zien aan wat de data is opgegaan. Kan je eens nagaan wat je gisteren allemaal hebt gedaan en of dat de smartphone effectief verbinding had met wifi.

Gisteren vanaf 14.30 was ik thuis, dus normaal op de wifi. De gsm is dan ook niet meer gebruikt, althans niet actief. Eventuele updates die op de achtergrond lopen is een andere zaak, maar die zouden enkel over wifi mogen gaan.

Of de gsm effectief verbonden was met wifi kan ik niet nagaan, de wifi was actief aangezien ik gedurende die tijd op de pc werkte en dus zou gemerkt hebben dat daar een probleem was.

Blijft nog altijd het feit dat er 1,3 GB aan data verbruikt zou zijn op minder dan 1  minuut tijd, want alle berichten van te veel verbruik zijn op dezelfde minuut ontvangen zijnde om 18.25.

Mag ik hier nog een respons verwachten betreffende deze fout?

Als de oorzaak van een verbruik van meer dan 1,3 GB in minder dan een minuut niet bekend is kan ik moeilijk mijn gsm nog gebruiken zonder het risico te lopen op torenhoge kosten.

Ik ben al lang klant bij Proximus en wil liever niet veranderen, maar ...

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u de verdere reactie van @Michael V of een andere Proximus moderator dienaangaande zult moeten afwachten

Proximus medewerkers (en/of uw detail factuur) kunnen u enkel info verschaffen over de KB/MB data verbruikt per datasessie op dag x of y, evenwel niet over welke website of app hiervoor verantwoordelijk zou kunnen geweest zijn (tenzij uw aansluiting onder toezicht zou geplaatst geweest zijn op vraag van justitie)

Probleem met sms is dat het geen “real time” verkeer is en dat sms’en (soms) enige “vertraging” kunnen hebben (= u hebt niet noodzakelijk 1.3 GB dat op 1 min verbruikt)

Vandaar dat u best indien nog niet gedaan, een “waarschuwing” instelt op uw toestel wanneer u bv. 75% van uw volume data reeds zou verbruikt hebben 

Enkel uw toestel kan u info geven over het dataverbruik per app 

Hoeveel data verbruikt jouw Android-telefoon? Zo controleer je het (androidplanet.nl)

Goed advies, alleen bestaat er op de Iphone geen optie om per periode data te tellen, alsook geen waarschuwing wanneer het bijna op is. Daarnaast is het verbruik volgens de gsm ook niet noodzakelijk hetzelfde als wat proximus aanrekent. De gratis data voor sommige applicaties is maar één voorbeeld waar de telling fout loopt.

Dat die sms’s met enige vertraging verstuurd worden kan ik best inkomen, maar aangezien dit het enige middel is om de klant te waarschuwen voor overgebruik en hoge kosten zouden daar toch aanpassingen mogen gebeuren.

Moesten ze nu nog een optie voorzien om geen extra kosten aan te rekenen, en zo oververbruik te stoppen eens de bundel van het abonnement op is, maar dat is er ook niet ...

Reputatie 7
Badge +4

@Vincenti Als provider kunnen wij niet zien door welke app de data verbruikt is owv uw privacy. Wij kunnen enkel de hoeveelheid gebruikte data zien. Je kan zelf in je toestel bekijken hoeveel data verbruikt is door welke app zoals M_016 hierboven al aangaf. 

Voor Appletoestellen vind je hier de nodige info terug

Via My Proximus kan je ook je lopend verbruik monitoren

Hier vind je meer info over hoe je gewaarschuwd wordt over je dataverbruik

Reageer