Beantwoord

Ontvangen van SMS, whatsapp, messenger berichten soms vertraagd.


Ik heb het probleem dat soms berichten (SMS, messenger, whatsapp...) enkele minuten later aankomen. Dit is zeer irritant als het dringend is.

Dit probleem doet zich al heel lang voor, herstarten van de iphone XR help niet. Ik heb dit ook al getest met een iPhone 7 / 11 pro max. Allemaal zelfde probleem. 

Een ander probleem is ook dat als je belt en rijd met de wagen (natuurlijk handsfree) dat ik soms 2 of 3 keer moet terug bellen omdat de verbinding wegvalt.

Dit is toch niet meer normaal voor “het beste netwerk” van Proximus in 2020?

Is er een technisch probleem? Zijn er nog mensen met dit probleem? En is er een oplossing voor?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Charlotte.D 30 July 2020, 08:25

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dag Piet

De 2 problemen die je gaat beschrijven staan volledig los van elkaar.
Als je aan het rijden bent in de wagen en je gaat in je autorit overschakelen van mast naar mast, kan daar héél soms eens een onderbreking inzitten omdat de switch van netwerk naar netwerk soms luttele seconden gaat volgen.

Wat je eerste probleem betreft, SMS berichten veronderstel ik dat je Imessage gaat bedoelen aangezien je met Iphone werkt? Messenger en Whatsapp, ondervind je deze problemen zowel op wifi als op je mobiele data? Op één bepaalde plaats of overal? Lukt het via gewone smsen wel? 

Heb je al even getest met een toestel dat geen Iphone is?

Dag Charlotte

Bedankt voor snelle antwoord :-)

Klopt dat de problemen los van elkaar staan. Maar het (bel proleem) gebeurt meerdere keren per week. En dan soms 3 keer op 2 minuten tijd. Dit probleem staat ook los van de telefoon want dat is al enkele jaren zo met meerdere telefoons.

Klopt inderdaad voor de SMS berichten, dat zijn i-messages. Het probleem is op mobiele data. Mijn GSM staat bijna altijd op mobiele data.

Neen, niet getest met een ander merk, wel met verschillende i-phones, zou toch straf zijn dat alle i-phone modellen het zelfde probleem hebben?

 

Bedankt voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +4

Piet, 

 

Wat je bel probleem betreft, als je je op één bepaalde locatie gaat situeren (dus op 1  mast blijft)  dan zal dit inderdaad niet voorvallen. Maar natuurlijk als je je aan een snelheid gaat verplaatsen (trein, auto,...) dan gaat je netwerk telkens van Mast1 naar Mast2, enz… en soms ben je zelf sneller dan je toestel :wink: .

Kan je het ( louter als test) even testen met een ander toestel? Ondervind je dit probleem meestal op dezelfde locatie of overal?

Hallo Charlotte,

OK, voor het bel probleem :-)) dat snap ik.

Ik kan voorlopig niet proberen met aan ander toestel dan iphone. Probleem is ook op andere locaties ver uit elkaar. Zou het aan de SIM kaart kunnen liggen? Het probleem is ook met periodes, nu al 2 dagen na elkaar, soms 2 weken niet.

Reputatie 7
Badge +4

Wel, daarom laten wij altijd de test met een ander toestel uitvoeren. Om zo te testen of de simkaart in elk toestel problemen geeft. Dan kunnen we deze via de Proximus shop gratis laten omruilen.

ok, bedankt, maar ik kan moeilijk een nieuw toestel kopen van een ander merk om te testen.

zou er geen mogelijkheid bestaan dat je de simkaart in een prox shop moogt in een ander bv android toestel proberen !

Reputatie 7
Badge +4

Blijkbaar hebt u reeds meerdere toestellen weliswaar allemaal Iphone maar van verschillende generaties getest

Indien u dit met dezelfde SIM zou hebben gedaan zou ik gewoon de betrokken SIM eens laten vervangen

Gaat dit het probleem oplossen? Niet noodzakelijk

Het is inderdaad zo dat tijdens het rijden quasi zeker tussen verschillende antennemasten dient te worden geschakeld (= tussen Base Stations, of Base Station Controllers of zelfs tussen Network Switching Centers)

Normalerwijze gebeurt dit evenwel zonder onderbreking van de dienstverlening (gesprekken gaan door, datasessies worden niet onderbroken enz.)

Applicaties zoals SMS/MMS/iMMs enz. zijn evenwel niet real time = er kan tijdsvertraging optreden omwille van de belasting in het netwerk van Proximus, het netwerk van andere operatoren van transit of bestemming/oorsprong (bv. ik vermoed dat da Apple servers niet in België staan destijds was dit in het UK) en van de betrokken servers

Tot slot in mobiele netwerken gebeurt de routering niet op basis van uw mobiel nr maar op basis van een International Mobile Subscriber Identity (IMSI) , wordt verkeer vanuit andere netwerken naar u toe gestuurd op basis van informatie uit uw Home Location Register (HLR)  dat waar u zich bevindt, vervolgens wordt op basis van deze uw Visiting Location Register geraadpleegd om uw Temporary IMSI te weten te komen en pas vervolgens wordt het verkeer naar u gerouteerd (bovenstaande gebeurt  dus uitsluitend in de zgn. signalisatiefaze en kan bij frequente wisselingen enige weliswaar beperkte tijd in beslag nemen

Bovenstaande uitleg is gebaseerd op GSM (2G) maar de principes blijven van toepassing voor UMTS (3G) en LTE (4G)

=

Ik vermoed dat “er niets aan de hand is” en er een combinatie van factoren speelt (non real time applicaties gecombineerd met de verplaatsingen)

 

Je zou eerder moeten afgaan op een bepaalde plaats waar je dit voor hebt en of er nog anderen zijn bv die dit daar ook voorhebben en dan zouden er ook meer klachten komen op die plaats/streek, dat zouden ze eigenlijk bij proximus moeten kunnen weten of er op bepaalde plaatsen veel van dergelijke klachten binnenkomen van dien aard, en of het meer bij iPhones voorvalt bv dan bij android enz….op het forum zijn er nog dergelijke klachten gemeld geweest maar niet frequent.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin  sowieso kan dit in de shop worden getest, maar dan ben je inderdaad op één bepaalde locatie. Mensen verkiezen momenteel in deze Corona tijden dat ze dit zelf kunnen doen zonder zich naar de shop te moeten begeven. Eventueel met reserve/oud toestel van vrienden, familie, ...

Blijkbaar hebt u reeds meerdere toestellen weliswaar allemaal Iphone maar van verschillende generaties getest

Indien u dit met dezelfde SIM zou hebben gedaan zou ik gewoon de betrokken SIM eens laten vervangen

Gaat dit het probleem oplossen? Niet noodzakelijk

Het is inderdaad zo dat tijdens het rijden quasi zeker tussen verschillende antennemasten dient te worden geschakeld (= tussen Base Stations, of Base Station Controllers of zelfs tussen Network Switching Centers)

Normalerwijze gebeurt dit evenwel zonder onderbreking van de dienstverlening (gesprekken gaan door, datasessies worden niet onderbroken enz.)

Applicaties zoals SMS/MMS/iMMs enz. zijn evenwel niet real time = er kan tijdsvertraging optreden omwille van de belasting in het netwerk van Proximus, het netwerk van andere operatoren van transit of bestemming/oorsprong (bv. ik vermoed dat da Apple servers niet in België staan destijds was dit in het UK) en van de betrokken servers

Tot slot in mobiele netwerken gebeurt de routering niet op basis van uw mobiel nr maar op basis van een International Mobile Subscriber Identity (IMSI) , wordt verkeer vanuit andere netwerken naar u toe gestuurd op basis van informatie uit uw Home Location Register (HLR)  dat waar u zich bevindt, vervolgens wordt op basis van deze uw Visiting Location Register geraadpleegd om uw Temporary IMSI te weten te komen en pas vervolgens wordt het verkeer naar u gerouteerd (bovenstaande gebeurt  dus uitsluitend in de zgn. signalisatiefaze en kan bij frequente wisselingen enige weliswaar beperkte tijd in beslag nemen

Bovenstaande uitleg is gebaseerd op GSM (2G) maar de principes blijven van toepassing voor UMTS (3G) en LTE (4G)

=

Ik vermoed dat “er niets aan de hand is” en er een combinatie van factoren speelt (non real time applicaties gecombineerd met de verplaatsingen)

 

Bedankt voor de info. Wanneer iemand me een Whatsapp stuurt en die komt niet direct door (binnen de minuut) (deze persoon krijgt dan in Whatsapp ook maar 1 vinkje dat het op de server is maar niet doorgaat naar mij), dan stuurt deze persoon mij een imessage of messenger bericht dat ook niet doorkomt, niks komt er dan. Ineens 3 minuten later komt dan alles in 1 keer samen binnen. 

Dit is niet altijd, soms 1 keer per dag, soms 2 keer. Soms gewoon een hele week niet, dan werkt het prima. 

Aangezien het probleem niet reproduceerbaar is is het ook moeilijk om te zien wat er mis is. Het is wel heel frustrerend op dat moment :-). Het is niet altijd op dezelfde plaats, niet voor de zender of de ontvanger. Ik reboot mijn smartphone elke dag maar dat helpt ook niet.

Misschien eens een nieuwe SIM kaart proberen dan?

Bedankt voor de hulp,

Piet

 

 

@Martin  sowieso kan dit in de shop worden getest, maar dan ben je inderdaad op één bepaalde locatie. Mensen verkiezen momenteel in deze Corona tijden dat ze dit zelf kunnen doen zonder zich naar de shop te moeten begeven. Eventueel met reserve/oud toestel van vrienden, familie, ...

Hallo,

Het probleem is ook dat het niet elke dag is. En als ik alle gegevens moet overzetten en apps van IOS naar Android, dat is niet te doen.

Mvg,

Piet

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt ook een instelling op iphones die WiFi assistentie noemt die ook automatisch wisselt tussen WiFi en mobiele data. Dat schakelen gebeurd wanneer WiFi te zwak is naar mobiel en vice versa kan ook voor vertragingen zorgen. Controleer dit hier: https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/ Schakel het eens even uit dan wordt er niet meer geschakeld. Dat gaat enkel maar over Whatsapp. SMS’sen valt hier niet onder.

van die sms vertraging dit wordt wel vaker gemeld en niet alleen op nieuwjaar :wink:

Je hebt ook een instelling op iphones die WiFi assistentie noemt die ook automatisch wisselt tussen WiFi en mobiele data. Dat schakelen gebeurd wanneer WiFi te zwak is naar mobiel en vice versa kan ook voor vertragingen zorgen. Controleer dit hier: https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/ Schakel het eens even uit dan wordt er niet meer geschakeld. Dat gaat enkel maar over Whatsapp. SMS’sen valt hier niet onder.

Bedankt voor de tip, maar het stond al uit. De iPhone staat zo goed als altijd op mobiele data met wifi uit.

Reputatie 6
Badge +3

Hoe goed is jouw signaalkwaliteit? Dat kan je zien in de rechterbovenhoek van je scherm. Het kunnen streepjes zijn of een rechthoekige driehoek. Wanneer er maar 1 streepje brandt dat wil zeggen dat er geen optimale ontvangst is en kan zorgen voor vertraging van ontvangen van berichten. Of hetzelfde wanneer de rechthoekige driehoek bijna niet gevuld is. Ik heb dit ook nog gevonden voor Whatsapp: https://discussions.apple.com/thread/251012026

Als dit de reden is zou het toch niet mogen voorvallen op plaatsen waar goede ontvangst is.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Daarom had ik ook de link naar het Apple forum geplaatst. 

Hoe goed is jouw signaalkwaliteit? Dat kan je zien in de rechterbovenhoek van je scherm. Het kunnen streepjes zijn of een rechthoekige driehoek. Wanneer er maar 1 streepje brandt dat wil zeggen dat er geen optimale ontvangst is en kan zorgen voor vertraging van ontvangen van berichten. Of hetzelfde wanneer de rechthoekige driehoek bijna niet gevuld is. Ik heb dit ook nog gevonden voor Whatsapp: https://discussions.apple.com/thread/251012026

Bedankt voor de hulp, ik het volledige ontvangst, 3 of 4 streepjes met 4G ernaast. Het is niet enkel whatsapp maar alle inkomende internet trafiek. Raar probleem omdat het niet altijd is. 

@familievandesype het is natuurlijk ook niet alleen met Whatsapp het probleem die vertraging ik weet alleen niet echt meer of andere dergelijke meldingen meer bij apple dan bij android gemeld wordt, maar het is zeker geen uitzondering daar zijn we wel zeker van.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Dat klopt mijn link is enkel maar voor apps en niet voor de SMS’en. Dat is meer een euvel bij apple. Soms heb je eens een bug op een Android smartphone met de app notificatie’s dat moet worden opgelost.

@PietV : Reset eens je netwerkinstellingen: https://www.iculture.nl/tips/netwerkinstellingen-herstellen/ Je gaat dan wel terug de opgeslagen Wi-Fi wachtwoorden moeten ingeven. Maak ook eens de cache leeg van de Safari browser: https://www.businessinsider.nl/how-to-clear-cache-on-safari-browser?international=true&r=US

@Martin : Dat klopt mijn link is enkel maar voor apps en niet voor de SMS’en. Dat is meer een euvel bij apple. Soms heb je eens een bug op een Android smartphone met de app notificatie’s dat moet worden opgelost.

@PietV : Reset eens je netwerkinstellingen: https://www.iculture.nl/tips/netwerkinstellingen-herstellen/ Je gaat dan wel terug de opgeslagen Wi-Fi wachtwoorden moeten ingeven. Maak ook eens de cache leeg van de Safari browser: https://www.businessinsider.nl/how-to-clear-cache-on-safari-browser?international=true&r=US

@familievandesype : Heb ik al verschillende keren gedaan, reset van de netwerksettings en de cache leeggemaakt. Helpt niet :-(. Ik ga eens een nieuwe sim kaart halen.

Daar kun je zeker al niks verkeerd mee doen en kun je dit ook al schrappen van het lijstje met mogelijke oorzaken!

Reputatie 6
Badge +3

Om te zien of een andere app niet de oorzaak is probeer dan hetzelfde te doen in safe mode :  https://www.quora.com/How-do-you-access-safe-mode-on-an-iPhone Herstart je regelmatig jouw iphones? Kijk eerst met een andere SIM kaart. Troubleshooten is niet eenvoudig.

best stap per stap iets proberen zodat je tenslotte weet wat er eventueel geholpen heeft.

Reageer