Skip to main content

Ik en een vriend wandelen vaak samen (In Oostende en buitenwijken).

Op einde wandeling kijken we op Google maps naar parcour dat we hebben afgelegd.

Mijn vriend heeft Telenet One mobiele abonnement en hij kan mooi wandel parcour zien. vb cirkel rond een grote meer dat we hebben rond gewandeld.

Ik heb Proximus Mobilus Full control S abonnement.

Als ik kijk naar Google maps zie ik locaties waar ik tijdens wandeling niet hebt gepasseerd.

We hebben beide dezelfde GSM, Samsung Galaxy S20FE en 4G + WIFI + Bluetooth staat aan van ons.

Bij vriend is vaak 5G via Telenet.

Als proef op de som heb ik Proximus simkaart geswapped in mijn smartphone met deze uit mijn tablet die een Telenet One More mobiele abonnement is en daar was parcour ook correct.

GSM zit in beide gevallen in dezelfde heuptas.

Wat zou de oorzaak zijn dat via Proximus simkaart wandel parcour onnauwkeurig is?

Ik vermoed dat het te maken heeft dat mijn abonnement maximaal 4G aankan en vriend 5G.

En dat er minder 4G masten zijn in de buurt zodat triangulatie minder goed is.

 

Ter info: Ik vroeger nog gelezen dat GPS nog steeds de primaire technologie is voor nauwkeurige positiebepaling bij google Maps en  dat mobiele netwerkgegevens voornamelijk een aanvulling zijn op GPS, vooral wanneer het GPS-signaal zwak is (bijvoorbeeld binnenshuis).

Google maps gebruikt eens opgezocht op ‘t internet:

GPS (Global Positioning System): Dit is de primaire technologie die Google Maps gebruikt om je locatie te bepalen. GPS maakt verbinding met satellieten om je positie te trianguleren. Dit werkt goed in open gebieden, maar minder goed binnen gebouwen of in dichte stedelijke gebieden.

Mobiele netwerkgegevens: Wanneer GPS niet beschikbaar of nauwkeurig genoeg is, kan Google Maps je locatie bepalen op basis van de signaalsterkte en de nabijheid van zendmasten van mobiele netwerken. Door de locatie van verschillende zendmasten te combineren, kan je positie worden geschat, hoewel dit minder nauwkeurig is dan GPS.

Wi-Fi-netwerken: Zelfs als je niet verbonden bent met een Wi-Fi-netwerk, kan je telefoon Wi-Fi-signalen detecteren in de omgeving. Google kan de bekende locaties van Wi-Fi-routers gebruiken om je locatie nauwkeuriger te bepalen. Dit werkt vooral goed in stedelijke gebieden waar veel routers aanwezig zijn.

A-GPS (Assisted GPS): Wanneer GPS zwakker is, zoals binnenshuis, kan A-GPS helpen door gegevens van mobiele netwerken te gebruiken om de GPS-nauwkeurigheid te verbeteren. Dit verkort de tijd die nodig is om je locatie te bepalen.

Versnellingsmeter, gyroscoop en magnetometer: Deze sensoren in je telefoon kunnen beweging en oriëntatie detecteren. Dit helpt bij het verfijnen van je locatie door informatie te geven over hoe snel en in welke richting je beweegt.

Door deze technologieën te combineren, kan Google Maps een redelijk nauwkeurige schatting maken van je locatie, zelfs als je alleen mobiele verbinding hebt.


Jullie gaan samen wandelen en kunnen door middel van GPS waarschijnlijk in de stad aangevuld door de zendantennes van Telenet of Proximus uw positie bepalen. U kunt de positie van deze zendantennes nagaan op een kaart door in Google te zoeken naar "zendantennes proximus Oostende". Misschien ziet u dan een mogelijke oorzaak van het probleem. 

Ik ga er van uit dat GPS hetzelfde resultaat geeft bij Proximus en Telenet. U bent beiden in dezelfde meteoomstandigheden en ik neem aan dat voor het berekenen van de afwijkingen van de elektromagnetische golven in de atmosfeer hetzelfde algoritme wordt gebruikt. Niemand gaat iets complex uitvinden wat al jaren bestaat. De nauwkeurigheid van GPS is dan voor beiden ongeveer 10 meter. Noteer dat het Amerikaans leger over een toegangscode van hun GPS beschikt zodat ze een centimeter nauwkeurigheid halen. En dat ze tijdens de oorlog in Irak het traject van de satellieten hebben aangepast, iedereen begrijpt wel waarom.

Wat er kan misgaan is dat bij Proximus het aanbrengen van de metingen op Google map soms verkeerd gaat. Een fout in de software dus.  Enkel iemand van Proximus kan dat navragen, maar zal dat waarschijnlijk niet bevestigen. Ik zou dat ook niet doen. 

Wat de nauwkeurigheid van plaatsbepaling door zendmasten is weet ik niet. Dat hangt af van het aantal zendmasten, het zendvermogen en de omstandigheden waar men meet. Maar de nauwkeurigheid zal ook wel rond de 10 m schommelen. 

Moest ik dezelfde problemen ondervinden als dimitri zou ik dit probleem sturen naar Proximus zodat ze daar hun software kunnen controleren. 


Reageer