Frauduleuze oproepen uit Dubai?

  • 14 January 2022
  • 5 reacties
  • 199 Bekeken

Beste,

Recent ontving ik verschillende keren oproepen van nummers uit Dubai die ik helemaal niet ken.
+971 4 571 6455, +971 4 571 6456 en +971 4 571 6457

Zonder het te beseffen heb ik één maal opgenomen en ik hoorde dan ook helemaal niets.
Ik veronderstel dat dit opnemen zal aangerekend worden?
Ik ga ervan uit dat het een bot is die verbonden is aan betaalnummers uit Dubai.
Ik blokkeer steeds het nummer maar een paar dagen later wordt ik opnieuw gebeld door een nieuw nummer dat slechts op karakter verschilt van het vorige.
Kent iemand deze nummers?
Hebben nog al soortgelijke klachten gehad?
Kan ik buiten niet opnemen en blokkeren nog iets anders doen?
Alvast bedankt.
 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@HanzyNeu 

We hebben nog geen gelijkaardige meldingen binnengekregen.

Ik raad je wel aan om dit te melden aan de ombudsdienst telecommunicatie op het nummer: 022230909 

of per e-mail: klachten@ombudsmantelecom.be

Adres: Bischoffsheimlaan 29/35 - 1000 Brussel

 

Groeten 

Geert

Er zijn er verschillenden die die oproepen binnengekregen hebben waaronder ik zelf trouwens.

Reputatie 7
Badge +3

@Martin 

Bedankt om te laten weten, een officiele melding is er zeker nog niet, maar houden het wel in het oog.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

Zolang u niet terugbelt naar dergelijke nummers hebt u geen gesprekskosten (+971 4 =vaste nummers Dubai indien de CLI niet vervalst is)

&

Ik zie niet in wat de ombudsman telecom hieraan zou kunnen doen (buitenlands nummer) 

Ombudsdienst voor telecommunicatie : Onze opdrachten (ombudsmantelecom.be)

&

Frauduleuze sms & oproep | BIPT

Met uitzondering van bovenstaande blijft het trouwens ook “vrij windstil” langs de kant van het BIPT (en van BEREC) m.b.t. mogelijke oplossingen (en de verantwoordelijkheid van de betrokken internationale operator t.t.z. mogelijkerwijze eventueel BICS m.b.t. de eventuele blokkering van het betrokken mogelijk frauduleuze inkomende verkeer)

 

 

 

Inderdaad tegen buitenlandse nummer kunnen ze niks doen maar ik geef ze toch door want het kunnen spoofing-nummers zijn.

En terugbellen dat doe je inderdaad ook best niet!

Reageer