Vraag

Data limiet niet opgebruikt, en toch al extra kosten


Mijn dochter zit momenteel in Spanje en ze laat me nu weten dat ze op enkele minuten tijd een berichtje heeft gekregen dat haar data limiet voor deze maand is overschreden, eerst voor 10 € en enkele minuten later voor 50€. Ze werkte enkel op wifi (goed signaal), voerde geen updates uit of downloads. En dit terwijl ze nog maar 2.8 GB van de 10 GB verbruikt heeft voor deze maand (ze dit dus helemaal nog niet aan haar limiet). Weet iemand wat het probleem is ?

Dank u


14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Gunther Scheirlinckx ; Ik zie dat zij een  iPhone gebruikt. Best de wifi assistentie uitzetten. Vaak komen er problemen hiermee. 

About Wi-Fi Assist - Apple Support

 

 

Mobiele data was uitgeschakeld. Maar hoe verklaart u de extra kost terwijl de data limiet nog niet overschreden is (2.8 Gb/10) ?

 

Reputatie 6
Badge +2

Toch best eerst kijken wie die berichtjes heeft gestuurd. 
Het registreren van het verbruik door Proximus loopt altijd wat achter : hoe veel is het verbruik nu?

Ik dacht dat Proximus iets stuurde wanneer men op 80% van zijn verbruik stond. Of is dat in te stellen op een IPhone. Stelt Proximus niet automatisch een limiet in als men in het buitenland is, juist om verrassingen  te vermijden. 

Men kan als gebruiker op zijn toestel toch zien welke app te veel verbruikt, ik dacht dat Proximus waarschijnlijk om privacyredenen die mogelijkheid niet heeft. Hoe dat gaat op iPhone weet ik niet.

Ik zie gelijkaardige gevallen op het forum : de reactie van Proximus is altijd zoals nu. Slechts één keer zag ik dat Proximus een factuur aanpassing heeft gedaan en dus zijn fout toegaf. Maar dat is al lang geleden, van in 2017. Fouten zijn wel degelijk mogelijk. 

 

Ik heb op haar account gekeken wat de feiten bevestigde. Naar Proximus gebeld: daar kwam men met het verhaal dat die 10 Gb in het abo enkel geldt voor België, en niet voor het buitenland ???? En toen konden ze niet meer kijken in de actuele gegevens, enkel in reeds gefactureerde gegevens…dus geen uitleg over wat er gaande is. 

Reputatie 6
Badge +2

Google eens met « proximus belgie abonnement geldig buitenland » dan lees ik duidelijk op een site van Proximus iets anders. Het abonnement voor België geldt ook in de landen van de EU en nog een paar andere. Hopelijk kan een moderator van Proximus dit bevestigen. 
https://www.proximus.be/nl/id_cr_roaming/particulieren/mobiel/mobiel-en-roaming-opties/international-en-roamingtarieven.html?v1=paidsearch&v2=pm21000351&v3=google&v4=brand&v5=&v6=proximus%20buitenland&v7=res-roaming&gclid=CjwKCAjw6MKXBhA5EiwANWLODC8DXypGOYWRxf0YeXu9utEki1U1o2TTQjeE_tpMOnRf37gpf7YMvRoC-s8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Bedankt !

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info Cvanloon & @Luc.M 

bijkomende info van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum afwachten

in principe is het voor hen mogelijk de datasessies en het ermee verbonden verbruik (MB/GB)  te zien  (om privacy redenen hebben zij evenwel geen toegang tot de gebruikte applicaties/geconsulteerde websites) 

De 10 GB van een Mobilus M abo zijn in België en in de EU (dus ook Spanje) volledig te gebruiken 

Er dient wel rekening te worden gehouden met bv.

mogelijk bijkomende kosten bij het eventuele gebruik van non EU data in de nabijheid van de grens Spanje-Andorra indien automatisch gebruik zou zijn gemaakt van een antenne in Andorra = in de nabijheid van een non EU grens steeds uw netwerk manueel kiezen

&

SMS is spijtig genoeg niet “real time” = er kan enige vertraging zijn met alle gevolgen van dien ( eventueel waarschuwingsniveaus instellen via My Proximus bij bv. 75% data verbruikt)

 

Ref.

Mobiele data gebruiken op uw iPhone of iPad - Apple Support (NL)

Over Wifi-assistentie - Apple Support (BE)

Wanneer wifi-assistentie is ingeschakeld, wordt er bij een zwakke wifiverbinding automatisch overgeschakeld naar mobiele data. Wifi-assistentie is standaard ingeschakeld

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Gunther Scheirlinckx vul je het nummer van de dochter aan op het klantprofiel hier? Dan kijk ik het graag voor je na. Groetjes, Heidi

Done. Dank u  @HeidiE 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Gunther Scheirlinckx de meerkost betreft geen data, maar een telefoongesprek van 22 minuten wat voor extra verbruik buiten de bundel heeft gezorgd. Op 07/08/22 om 19:06u. Ook 2 sms’en naar datzelfde nummer op 01/08/22 worden apart aangerekend. Dit zou ze in haar historiek moeten terugvinden? Groetjes, Heidi

@HeidiE , wel dan begrijp ik het helemaal niet meer. 22 min bellen , maakt dus 3€/minuut ?? Terwijl op de site staat : tarieven binnen EU bij een Mobilus M abo, boven limiet : onbeperkt . Dus ofwel is de site zeer misleidend opgestelt, ofwel klopt de hele zaak niet

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Gunther Scheirlinckx er werd gebeld naar een nummer in Marokko, dit is niet inbegrepen in de standaard bundel. Ik zet het nummer in je klantprofiel. Groetjes, Heidi

@HeidiE , ok, dat verklaart al veel. Ze heeft idd naar een vriendin gebeld, die blijkbaar daar op vakantie is. Bedankt voor de verduidelijking !

Telefoongesprekken binnen de bundel zijn binnen de EU inbegrepen, Spanje is EU.
Een gesprek buiten de bundel?
Mogelijk een buitenlands nummer gebeld of gebeld via 4G/5G? Videobellen?

 

Edit : Oops, net te laat 😎

Reageer