Vraag In Progress

Esim / E-sim Proximus

  • 18 August 2019
  • 92 reacties
  • 13909 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
  • Motivator
  • 683 reacties
Binnenkort komt iPhone 2019 uit. En waarschijnlijk met dual Sim , waarvan eentje esim...Hoe ver staat Proximus in de ondersteuning van deze esim applicatie ?

ro

92 reacties

Ter info: 

  • Vanaf  1 oktober 2021 hoeven Enterprise-klanten van Proximus die gebruikmaken van eSIM-compatibele telefoons geen fysieke simkaart meer in het toestel te plaatsen om toegang te krijgen tot het netwerk.
  • Residentiële klanten zullen eSIM vanaf 19 oktober 2021 kunnen activeren.

→ Proximus ondersteunt eSIM vanaf vandaag | Proximus

Compatibele toestellen

eSIM wordt geleidelijk aan beschikbaar op een aantal toestellen van de nieuwste generatie. Hierna volgt een niet-exhaustieve lijst van toestellen die al compatibel zijn:

  • Apple: iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone SE (2020) & iPad 10.2.
  • Samsung: Galaxy S20, Galaxy S20+, Galaxy S20 Ultra 5G en Galaxy Z Flip.

In de toekomst zullen 'slimme toestellen', zoals nu al het geval is voor sommige geconnecteerde horloges, ook over een ingebouwde eSIM beschikken.

 

In een eerste fase is de eSIM beschikbaar op vraag van de klant, die in een shop moet langsgaan, waar hij een eSIM-voucher met een QR-code zal krijgen. De klant scant de QR-code met de camera van zijn smartphone om het eSIM-profiel te installeren.

In een tweede fase wordt het proces nog meer gedigitaliseerd en zal het mogelijk zijn om 100% online te werk te gaan via de website of de MyProximus-applicaties die een nog snellere activering van het eSIM-profiel mogelijk maken dankzij een digitale QR-code.

Nuttige Links: 

Apple schakelt mogelijk in 2023 al over op e-sims (iPhone 15) - TechPulse

Reputatie 5
Badge +1
Zou Orange dit ondersteunen ?

Waarom zijn ze zo afwachtend om deze applicatie toe te passen ? Heeft voor hun toch voordelen, vermits je een abonnement dient te nemen. Bijvoorbeeld betaalkaarten kan niet toegepast worden.
volgens deze site nog geen Belgische providers > klik hier
Het zal voldoende zijn als er ene mee start om de anderen vlug te laten volgen denk ik.
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijks zal Orange België de andere Orange netwerken volgen (en dan zullen Px en Tnt waarschijnlijk ook volgen)
Nu om een lang verhaal kort te maken:
1) Apple rules the wave: Apple is te dominant (en legt teveel zijn eisen op)
2) na Apple Pay, Apple kredietkaart ook Apple SIM (= vroeg of laat dus ook een rechtstreekse concurrent voor de banken en telecomoperatoren)
3) als andere fabrikanten op de E-SIM kar springen wordt het misschien interessanter voor de telecomoperatoren om de nodige eventueel zelfs vrij beperkte (backoffice) aanpassingen/investeringen te doen

Ref.: Porter competitive-forces model
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfkrachtenmodel
@Ro , als je het interesseert hier ook nog een discussie op userbase forum:
Klik hier > Waarom ondersteunen Belgische providers geen eSim?

Bij Orange heb ik een paar maanden geleden nog naar geïnformeerd maar daar wisten ze ook nog niet wanneer dit ging uitkomen bij hen.
Reputatie 5
Badge +1
Martin,

inderdaad, via het Orange Forum vandaag ook vernomen dat Orange België blijkbaar ook geen esim applicatie plant in de nabije toekomst.
Toch eigenaardig dat Orange Frankrijk het wel aanbiedt ( info via website van Apple esim info ).
België niet interessant genoeg blijkbaar .
Natuurlijk Proximus en Orange gaan hand in hand wat dat betreft. Ofwel beiden ofwel geen ....
Reputatie 7
Badge +4
hi all
even een reminder dat wanneer je een idee post je hier zelf ook een vote op mag geven 😉
Het kan in ieder geval bij proximus niet lang meer duren. Ik heb reeds de mogelijkheid om qr codes te scannen om zo een esim profiel te downloaden. Die optie was er enkele weken geleden nog niet. Dus ze zijn zich alvast aan het voorbereiden.
Hoe kun je QR codes scannen om een esim providerprofiel in te laden, Is dit via myproximus dat je dit doet ?
NB: ik stel die vraag omdat ik niet echt het verband zie tussen de mogelijkheid van dit inscannen en dat proximus dit aan het voorbereiden zou zijn.
Wat ik wel logisch vind is dat alle providers het al aan het voorbereiden zijn.
Het zou echt tijd worden dat proximus hier mee af komt, als leider op de mobiele markt zouden ze innovatiever mogen zijn... Ik zou graag een samsung watch active 2 kopen met LTE... Maar dit kan niet omdat geen enkele Belgische provider dit ondersteund. Wat doet Samsung.. Deze brengt de horloges dan ook maar niet uit in Belgie... In duitsland bestellen heeft geen zin (om voorbereid te zijn na toch een eventuele esim lancering) omdat Samsung deze dan niet ondersteund. -.-
Zelfde geld ook voor 5G ... Alhoewel dat onze overheid daar natuurlijk ook wat voor tussen zit
Er moet toch een reden zijn dat de providers nog niet met esim uitgekomen zijn en aangezien alles en altijd met geld/winsten te maken heeft moet het zijn dat zij niet direct uit hun kosten/baten analyse dit hebben kunnen afleiden, dat ze natuurlijk vroeg of laat er zullen moeten mee uitkomen dit is wel duidelijk natuurlijk net zoals je zegt met 5G...
Hoe kun je QR codes scannen om een esim providerprofiel in te laden, Is dit via myproximus dat je dit doet ?
NB: ik stel die vraag omdat ik niet echt het verband zie tussen de mogelijkheid van dit inscannen en dat proximus dit aan het voorbereiden zou zijn.
Wat ik wel logisch vind is dat alle providers het al aan het voorbereiden zijn.

@maartenmees dit is voor u ook interessant...
Ik heb ook een Duitse galaxy watch lte. In de samsung app op de smartphone is er een gedeelte dat instaat voor het mobiele netwerk in te stellen op de galaxy watch. Als je daar gaat zoeken naar mobiele netwerken gaat hij dr provider onderzoeken naar esim ondersteuning. In dit geval proximus. Tot ongeveer een maand geleden kreeg ik hier steeds de foutmelding 'kan mobiele netwerken niet instellen, contacteer uw provider'. Logisch aangezien proximus geen esim heeft.
Nu een maand geleden veranderde deze boodschap plots in iets anders, en kreeg ik de optie om een qr code te scannen. Dit is 100% iets van proximus, want als ik het Zelfde doe met een telenet simkaart, en dus telenet gaan pollen, krijg ik nog steeds 'contacteer uw provider'. Daarmee dat ik denk dat ook bij proximus voorbereidingen getroffen worden.
Via de optie qr scannen ben ik er trouwens in geslaagd om een esim te downloaden van een Canadese data only provider, die Europese databundels verkoopt. Zo heb ik nu op mijn duitse watch in belgie 4g verbinding :-)
Dus maarten, een duitse watch mag geen probleem zijn om binnenkort via een belgische provider van mobiel netwerk te voorzien...
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik mijn aankoop toch moeten herzien 🙂
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik mijn aankoop toch moeten herzien :-)
Succes! mijne kwam via amazon.de

@proximus en we wachten nog af! Vandaag is de esim trouwens bij T-Mobile Nederland gelanceerd.
Kan je me even meedelen welke canadese provider je gebruikt?
Kan je me even meedelen welke canadese provider je gebruikt?
Ik heb een esim datapacket van 1gb voor 30 dagen gekocht van knowroaming.co
Dan krijg je een qr code gemaild en die kan je scannen met je wearable app. Check wel eerst of je de mogelijkheid krijgt om een qr code te scannen, anders zal dat zeker niet lukken.
Vervolgens moet je dat datapacket ook nog activeren, daar ligt een kleine moeilijkheid; dat activeren gaat enkel met de app van knowroaming. Maar je kan alleen een account maken als die app op een esim android toestel geïnstalleerd is. Mijn s10 heeft geen esim, dus deed die app moeilijk.
Ik heb dan vervolgens via de support van knowroaming (via mail) die heel vlot bereikbaar is een account laten maken met login en paswoord, die is dan aan de gekochte esim gekoppeld en zo kon ik inloggen op de app. Dan juist nog packet activeren op de app en de 4g werkt direct.
Edit: let er wel op dat je met die knowroaming bundel niet kan bellen of opgebeld worden, het is data only.
allee een hele grote vooruitgang met die esim blijkbaar ☺️
Ben eens benieuwd wie er eerst met esim aanbod gaat buitenkomen hier in Belgie

Kan je me even meedelen welke canadese provider je gebruikt?Ik heb een esim datapacket van 1gb voor 30 dagen gekocht van knowroaming.co
Dan krijg je een qr code gemaild en die kan je scannen met je wearable app. Check wel eerst of je de mogelijkheid krijgt om een qr code te scannen, anders zal dat zeker niet lukken.
Vervolgens moet je dat datapacket ook nog activeren, daar ligt een kleine moeilijkheid; dat activeren gaat enkel met de app van knowroaming. Maar je kan alleen een account maken als die app op een esim android toestel geïnstalleerd is. Mijn s10 heeft geen esim, dus deed die app moeilijk.
Ik heb dan vervolgens via de support van knowroaming (via mail) die heel vlot bereikbaar is een account laten maken met login en paswoord, die is dan aan de gekochte esim gekoppeld en zo kon ik inloggen op de app. Dan juist nog packet activeren op de app en de 4g werkt direct.
Edit: let er wel op dat je met die knowroaming bundel niet kan bellen of opgebeld worden, het is data only.



Bedankt!
TUI: Een e-sim-abonnement afsluiten bij T-Mobile > klik hier

is er ondertussen al meer nieuws hierover?

heb het dringend nodig! :) 

Reputatie 7
Badge +4

Nog niet, als we nieuws krijgen hierover, dan laat ik dit onmiddellijk weten.

Het zou een mooi kerstcadeau zijn !  Nu voel ik me nogal belachelijk overkomen als ik ga joggen een apple watch aan mijn linkse pols en een iphone aan mijn rechter pols :(

 

 

 

 

Hallo wanneer zal apple watch celular werken met Proximus?  Beschikbaar in Nederland en Frankrijk na 3 jaar nog niet in België?  Alvast bedankt om hier een concrete datum op te kleven.  Groet

als ik al een streefdatum zou zien verschijnen dan zou ik al heel blij zijn :wink:

Reageer