Beantwoord

WIFI valt weg

  • 19 January 2022
  • 43 reacties
  • 741 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

Ik ben enige tijd terug overgegaan van b-box2 naar b-box3 modem.

Sinds ik die heb is mijn WIFI slechter.

Op het moment word het erger en wifi valt regelmatig weg.

Bekabeld heb ik wel goede internet.

Dit probleem treed op met ale appartuur

Modem al paar keer gereset, maar nog geen oplossing.

Wif signaal blijft ook slechter als bij de b-box-s

 

Heeft iemand een mogelijke oplossing?

icon

Beste antwoord door Osirius 25 February 2022, 10:40

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

43 reacties

Probeer toch eens om “one ssid” uit te zetten op je bbox3 zodat je kunt controleren of het daar iets mee te maken heeft.

dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)

Reputatie 1

Hoi Martin,

Ik kan deze hier helaas niet uitschakelen.

Als ik er op klik krijg ik het 2.4 en 5 Ghz wifi te zien

Dan staat “one ssid” niet actief  want als die actief staat heb je maar één SSID naam voor beiden en als je twee SSID’s hebt één voor 2.4 = wifi-2.4-xxxx en één voor 5.0 = wifi-5.0-xxxx staat ‘one ssid’ niet actief.

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

is de aanduiding van de wifi ontvangst dan ook laag als je spreekt van wifi valt weg.

valt je wifi ook weg als je dicht bij de bbox staat met een toestel.

Proximus forummedewerkers kunnen best ook eens je lijn checken of er fouten te zien zijn in dit verband, als hier iemand van hen de draad opneemt.

Reputatie 7
Badge +5

@Osirius Ik heb net een meting gedaan van je producten en ik zie geen problemen aan je wifi verbinding.

Reputatie 1

Beste,

Ik blijf problemen hebben op al mijn apparten die op wifi staan, als ik dicht bij router kom geeft deze nog steeds slecht bereik. wifi sterkte blijft op de helft staan.

Zijn er instellingen die ik nog aan kaan passen.

 

Groetjes,

Jeroen

met bbox reset uitgevoerd, bedoel je toch een ‘harde reset’ namelijk:

20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht en dan volledig laten opstarten.

Reputatie 1

Heb de harde reset gedaan, , wifi wachtwoorden weer ingesteld, ga nu  testen

Reputatie 1

Paar dagen gewerkt, nu weer zelfde probleem...

FYI:  Iemand die van Proximus zelf is, komt hier niet langs op het forum tijdens weekends en feestdagen.

Reputatie 5
Badge +2

@Osirius Uit de laatste modem test blijkt dat er veel interferentie is en dat dit niet door omliggende wifi signalen veroorzaakt word. Ik wilde vragen of het mogelijk was de modem tijdelijk te verplaatsen om te zien of het signaal dan beter word.

Reputatie 1

Net even aan het testen geweest zonder modem te verplaatsen, als ik apparaat bij modem in de buurt houd zelfs heel slecht internet. Start ik modem op dan is het even goed. Begin modem te verdenken, dat deze problemen geeft.

Badge +4

Met apparaat bedoel je dan Gsm ( Iphone of android toestel) ??? of met een Laptop ?

je kunt ook eens een wifi analyser app / applicatie  op je apparaat instaleren zo kan je ook het wifi signaal niveau aflezen.

Reputatie 1

Ik had het geprobeerd met GSM als laptop, op 20 cm van modem heel slecht signaal, viel zelfs weg.

Had ook een Analyzer geprobeerd, deze gaf gisteren ook Poor aan voor het signaal.

Gisteren, met geen enkel apparaat kreeg ik wifi, of viel weg. Dit is ook meerdere gsm's en laptop's getest.

 

Zonder iets veranderd te hebben heb ik vandaag weer goed signaal.

Dat verklaarde dat proximus in de ene bericht zegt zie geen problemen, en in ander bericht slecht signaal. Ik kan altijd als het signaal slecht is modem even ergens anders neer leggen, ik heb om wifi te testen in principe geen internet nodig.

 

Wat ik ook nog wilde proberen is de b-box3 wanneer deze problemen geeft op een ander kanaal in te stellen, weet iemand of dat makkelijk mogelijk is. Ik zie namelijk geen opties in de b-box 3.

Het makkelijkst was als ik een andere b-box mag proberen, dan weet ik het zeker.

Ik heb in het verleden bij andere routers zelfde soort problemen gezien, en was verholpen door router te vervangen. Dit omdat ik alleen maar problemen heb sinds ik mijn modem moest vervangen. De oude b-box  2 nooit wifi problemen.

Wat ik ook nog wilde proberen is de b-box3 wanneer deze problemen geeft op een ander kanaal in te stellen, weet iemand of dat makkelijk mogelijk is. Ik zie namelijk geen opties in de b-box 3.

om de kanalen te kunnen veranderen moet je One ssid uitschakelen

One SSID uitschakelen:  (inschakelen gaat op identiek de zelfde manier)
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.


 

Reputatie 1

Na One SSID uit te schakelen lijkt alles correct te werken, volle signaal sterkte.

Vreemd verhaal, houd het even in de gaten. Omdat ik vorige keer toen ik dat deed, dit geen verschil maakte.

sommige toestellen kunnen wel last hebben met One ssid , maar mss is het ook door het feit dat je wifikanalen hierdoor veranderd zijn.

Nu kan je ook controleren als zowel wifi2.4 alsook wifi5.0 slecht wordt.

Reputatie 1

Nu wel volle sterkte signaal, maar snelheidstest geeft maar 3 mb download, 

is dat op 2.4 of 5.0 en is het 3 MBps of 3 Mbps (3MBps= 24Mbps  B=Byte b=bits Byte=8bits)

en wat is de speedtest www.speedtest.net als je meet met pc/laptop als je verbonden bent met utp kabel aan de bbox.

ik sta met wifi2.4 op Kanaal 6

en met wifi5.0 op kanaal 112

 

Reputatie 1

Bekabeld met speedtest: 85 M

met wifi speedtest: 3mb

Ik ben b-box 5515

 

Er zijn er in je buren die zich niet aan de regels houden (2.4 kanalen = 1 / 6 / 11)
daardoor zit 2.4 Kanaal 9 je te storen.

En op wifi 5.0 is de speedtest dan niet beter?

Reputatie 1

Nee helaas nog hetzelfde probleem, ook maar 3 mb max

Ik moet het natuurlijk aan de Proximus Forummedewerkers over laten om te beslissen van eens de bbox om te ruilen.

Dan zou je inderdaad toch met 100% zekerheid al dan niet kunnen uitsluiten of het daar iets mee te maken heeft.

Reputatie 7
Badge +4

@Osirius 

Hebt u of de technieker de SSID “Bbox2-5515” genoemd?

 

@Martin 

Vermits de signaalsterkte op kanalen 1, 6 & 9 beduidend lager zijn dan deze van kanaal 11  (Bbox2-5515)  lijkt mij het probleem zich niet daar te vinden

 

@Michael V

verwijst hierboven naar interferenties die evenwel niet zouden afkomstig zijn van andere WiFi-netwerken (LED/TL-lampen, microgolf, ….?)

uiteraard is het zeker niet uitgesloten dat de Bbox niet 100% ok is (bv. slechte Wifi) maar kunt hoe werd de 3 Mbps snelheid gemeten (via Speedtest Custom - Test your internet speeds)?