Beantwoord

wifi trager

  • 20 February 2021
  • 28 reacties
  • 243 Bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van de hierboven aangehaalde elementen vermoed ik dat u een “provisioning line profile” (=startsnelheid/minimaal gegarandeerde snelheid) hebt van bruto 70/15 Mbps

Door de beperkende factor “noise margin up” (slechts 6.4 dB) van de kabel is het normaal lijnprofiel 70/30 op een afstand tot 500 m van de straatkast blijkbaar niet mogelijk

 

Netto = +/- 90% van de brutosnelheid (+/- 63/13) en in WiFi kan dit omwille van omgevingsfactoren nog lager zijn (storingen door ander WiFi-netwerken, metaal/glas/muren, TL/microgolf/...)

Het Dynamic Line Management System (DLM) zal u snelheid laten variëren tussen de minimaal gegarandeerde snelheid en een maximum waarde X in functie van de resultaten vaan automatisch lopende testen = de snelheid down/up wordt verhoogd zolang de klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde lokale distributiekabel elkaar niet storen

Interventies op deze distributiekabel om bv. nieuwe klanten aan te sluiten of herstellingen uit te voeren kunnen tot gevolg hebben dat de snelheid tot de beginsnelheid zakt

In het beste geval vermoed ik op basis van bovenstaande dat de mogelijk te halen bruto snelheid X LP025: 85/20 Mbps (= +/- 76/18 netto) of LP026: 85/17.5 Mbps (+/- 76/16 netto) is 

 

@Arshenio De noise marge down heeft nog wat speling maar de die van de upload laat niks meer toe, mss toch eens je inwendige bekabeling bekijken op slechte contacten , als je dit echt wilt te weten komen zou je op één of andere manier je inkomende Proximus koperpaar moeten kunnen losleggen en daarop direct de bbox aankoppelen en dan je lijnwaarden nog eens uitlezen, zo heb ik ontdekt voor mijn pas dat de inwendige bekabeling de oorzaak was dat de DLM geen verhoging meer kon geven.

Netto = +/- 90% van de brutosnelheid (+/- 63/13) en in WiFi kan dit omwille van omgevingsfactoren nog lager zijn (storingen door ander WiFi-netwerken, metaal/glas/muren, TL/microgolf/...)

Daarom dat ik ook altijd aangeef van met een netwerkkabel de speedtest te doen met al de rest losgekoppeld en wifi uit via knopje vooraan op de bbox.

of als het niet kan via Wifi-5.0 terwijl je naast de bbox staat 

Reageer