Beantwoord

WiFi-lichtje modem gaat over van bauw naar rood

  • 22 January 2020
  • 27 reacties
  • 4186 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Practitioner
  • 99 reacties

De decoder voor de tv ontvangt het signaal van de B-BOX 3-modem via een WiFi-bridge.

Verder zijn nog twee pc’s aangesloten, één rechtstreeks aan de modem en één via een PLC met 3 verklikkerlichtjes.

Alles werkt normaal, tot de tv aangezet wordt: dan gaat het WiFi-lichtje op de B-BOX3 van blauw over op rood en het middelste lampje van de PLC (dat met het groene huisje) van groen op rood.

Waaraan zou dit te wijten zijn?

icon

Beste antwoord door familievandesype 25 January 2020, 22:45

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als je via PLC adapters (met 3 verklikkerlichtjes) werkt, dan bezit je 2 toestellen (maar dan heeft dit niets met de wifi te maken, want PLC’s werken via het elektriciteitsnetwerk.

Werk je met toestelletjes zoals in deze link: PLC adapters met 3 verklikkerlichtjes

Reputatie 2
Badge

Zoals vermeld: PLC adapters (met 3 verklikkerlichtjes).

Reputatie 2
Badge

De PLC die met de modem verbonden is blijft op groen, het is de PLC waarop de tweede pc aangesloten is waarvan het middelste lichtje rood wordt.

betekenis van de controlelampjes  > klik hier

 

Reputatie 2
Badge

Ik heb beide PLC adapters opnieuw geïnitialiseerd en die blijven (voorlopig?) op groen. Bij de B-BOX 3-modem gaat het WiFi-lichtje nog steeds op rood wanneer ik de tv aanzet. Hoe kan dit?

werken je pc’s zo dat die automatisch via DHCP van de bbox hun Ip adres krijgen want als je soms aan een pc een vast ip geeft zou het kunnen dat die ip conflicten geeft, als je pc met een vast ip werkt geef hem dan zeker een ip adres 192.168.1.128 of 129 of 130 of hoger tot 254.

Reputatie 2
Badge

Zet ik de tv uit, dan wordt het WiFi-lampje op de modem terug knipperend blauw. De WiFi-bridge en de decoder blijven normaal werken, zowel bij blauw als bij rood op de B-Box.

Ik vraag me nog steeds af waarom het lichtje op de B-Box naar rood gaat wanneer ik de tv inschakel en terug naar blauw wanneer ik de tv uitschakel???

Reputatie 2
Badge

Dit had ik al nagekeken, ze krijgen automatisch een Ip adres en die zijn allemaal verschillend.

is je tv ook verbonden via wifi of via utp kabel aan je bbox mss daar eens kijken wel ip adres die gebruikt

Reputatie 6
Badge +3

Bij de Technicolor variant van de B-Box 3 wil een rode led zeggen dat er geen versleutelde draadloze verbinding is en ook geen draadloos netwerkverkeer wanneer de LED blijft branden. Wanneer knippert is er wel netwerkverkeer maar on-versleuteld wat wil zeggen dat iedereen zich kan verbinden met jouw Wi-Fi. Bron: https://www.manualslib.com/manual/635839/Technicolor-Mediaaccess-Tg589vn.html?page=17#manual Dat wil zeggen dat er geen beveiligde draadloze verbinding is tussen de Wi-Fi bridge en jouw B-Box 3. Dit zal ook dezelfde betekenis hebben met de Sagemcom variant.

Reputatie 2
Badge

Bedankt, familievandesype, om eens een andere piste te bewandelen. Wat ik echter niet begrijp is op welke manier de WiFi niet beveiligd zou zijn: voor de beveiliging ervan staat WPA2-PSK aangegeven en met een ander toestel kom je er niet op zonder het wachtwoord in te geven. 

Reputatie 2
Badge

@Martin, de tv is niet via kabel verbonden met de B-Box 3, enkel via wifi naar de WiFi-bridge. Uit de WiFi-bridge vertrekken twee utp kabels, één naar de decoder en één naar de tv. Vanuit de decoder vertrekt een HDMI kabel naar de tv. De Wi-Fi bridge heeft 50 als ip, de decoder 67.

weet je soms op welk IP de TV heeft.

Reputatie 2
Badge

Ik kan er niet goed aan uit: omdat de meeste toestellen met cijfer- en lettercodes aangegeven zijn weet ik niet precies welke code bij welk toestel hoort.

als je nu de pc die over PLC gevoed wordt van de PLC loskoppelt heb je dan ook dit fenomeen van rode lampje als tv opzet

Reputatie 2
Badge

Even getest: wanneer de PLC losgekoppeld wordt, blijft het middelste lampje van die PLC permanent op rood staan, en bij het aanzetten van de tv gaat het WiFi lampje op de B-Box 3 terug naar rood.

Haal ik de PLC volledig uit het stopcontact, dan blijft het lampje van de B-Box 3 modem op rood staan zolang als de tv ingeschakeld is.

Koppel ik de PLC verbinding terug aan dan blijft het middelste lampje op de PLC groen knipperen, het lampje op de modem blijft rood.

Reputatie 2
Badge

Volgens een andere applicatie zou de tv als ip 63 moeten hebben.

Reputatie 6
Badge +3

@user  Controleer welk IP adres jouw tv gekregen heeft. Dat is voor iedere smart tv anders, dat zou je moeten terug vinden bij instellingen. Hoe dat je toestellen uit elkaar kan houden is door middel van het mac adres van de ingebouwde netwerkchip. Over welke smart tv beschik je? Graag merk en model. Probeer de TV eens te verbinden met de standaard Wi-Fi van de B-Box 3 en enkel de Wi-Fi Bridge met jouw decoder kijk of je dan nog het rode lampje ziet staan.

tv ip = 63 volgens user

Reputatie 2
Badge

De tv is een LG 42LM860V-ZB.

Het MAC adres zou 00:41:F6:1E:9D:35 zijn volgens de gegevens van de tv. Dit vind ik echter niet terug wanneer ik de instellingen van de modem bekijk. 

De test kan ik nu niet onmiddellijk uitvoeren, dit zal ik binnenkort doen.

het mac adres vind je niet terug omdat je via de wifi bridge werkt.

Is dit gelukt:
Probeer de TV eens te verbinden met de standaard Wi-Fi van de B-Box 3 en enkel de Wi-Fi Bridge met jouw decoder kijk of je dan nog het rode lampje ziet staan.

Het opzoekwerk ivm je TV laat ik verder aan familievandesype   (een beetje het werk verdelen hé :slight_smile:)

Reputatie 6
Badge +3

Jouw tv kan ook zowel bedraad als draadloos verbonden worden. Je kan ook jouw tv bedraad verbinden met behulp van een PLC adapter met de B-BOX v3.

dan werk je wel niet meer via wifi maar om een eventueel conflict op te sporen kun je inderdaad ook op die manier proberen. maar de plc kan mss op een ander plaats staan en niet direct mogelijk om de tv te verbinden of gewoon met een lange utp verbinden dan kan hij die ook aan de bbox3 direct verbinden om zo ook eens te test enfin we wachten het verder af wat hij allemaal kan testen….

Reputatie 2
Badge

Modem en tv bevinden zich inderdaad zo’n 20 m van elkaar. Ik heb de hele dag gesleurd met kabels, maar telkens met iets pech gehad: de tv moest opnieuw ingesteld worden van wifi naar kabelinvoer, dan waren de batterijen van de afstandsbediening leeg, dan werkte een PLC niet, bij het alles terug wijzigen naar wifi ontving de bridge geen signaal meer waardoor ook de decoder uitviel, enz … kortom, ik ben er niet in geslaagd deze test uit te voeren.

Ik opteer om alles bij het oude te laten. Ik zie dat de tv aan- of uitgezet wordt wanneer ik aan de pc zit aan het rode lampje op de modem, maar alles werkt normaal: goed beeld en internet op de tv via de bridge, goed internet op de pc’s via de plc’s.

Misschien nog één vraagje aan jullie formidabele helpers: tv, bridge, modem werken op 5 Ghz wifi, andere toestellen (smartphones, tablets, ...) op 2.4 Ghz. De tv is verbonden via een HDMI kabel met de decoder, maar ook met een utp kabel met de bridge. Kan dit eventueel verantwoordelijk zijn voor het rode lampje op de modem?

In ieder geval, héél erg bedankt voor jullie geduld en vasthoudendheid om mij te helpen. Zo’n probleem vanop afstand aanpakken is vanzelfsprekend geen sinecure. Nogmaals dank.

Als je tv verbonden is verbonden met een utp kabel met de bridge, dan moet je tv niet meer via wifi contact maken met je wifi bridge.

doe gewoon al eens de test door je utp kabel los te trekken die van je tv naar de bridge loopt dan maakt je tv alleen verbinding met je bbox over wifi gewoon kun je dan zien of het rode lampje uitblijft als de tv aanstaat.

Achteraf kun je de tv enkel via de wifibridge verbinden met utp kabel aan de tv, er is tenslotte maar één internet verbinding nodig tussen je tv en de wifibridge, of dit nu via wifi is van de Wifi bridge of via utp kabel met de wifibridge.

het is net te vergelijken met een laptop waar internetverbinding wil maken met de bbox3 je kunt kiezen tussen een wifi verbinding tussen laptop en bbox3 of je kunt kiezen om met een utp kabel te werken tussen laptop en bbox3, op je laptop kies je dan in je internet toegangslijst ofwel tussen wifi bvb wifi-5.0-xxxx of kies je voor internet verbinding via je ethernetkaart van je laptop.

https://www.coolblue.be/nl/advies/hulp-bij-lg-televisie-verbinden-met-internet.html

Reageer