Beantwoord

wifi-boosters - cascadeverbinding

  • 9 February 2024
  • 12 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 1

Cascade-verbinding 

Mijn situatie ziet eruit als volgt: de bbox 3v+ staat in het bureau, en in de keuken – op zo’n 15 m daar vandaan -  staat een wi-fi booster v1, die tot voor kort voor een redelijk wi-fi-signaal zorgde. 

Op die wi-fi booster is een decoder V5 voor een kleine TV aangesloten, via een ethernetkabel naar mijn bbox. 

De laatste weken ondervond ik problemen met mijn wi-fi verbinding, vooral in de keuken, op mijn smartphone: de display vermeldde “verbonden zonder internet”.    

Herhaaldelijke adviezen van de Proximus helpdesk (zoals resetten van bbox3v+) leverden hoogstens een zeer tijdelijke oplossing op.... 

Tot een Proximus-medewerker voorstelde om een 2de wi-fi booster bij te plaatsen, niet te ver verwijderd van de modem, om het wi-fi-bereik uit te breiden. 

Ik heb, zoals aanbevolen in de informatie die ik op het forum i.v.m. cascadeverbindingen heb gevonden, de volgende stappen gevolgd: 

  • Modem herstart en weer ingeschakeld 

  • Beide wi-fi boosters gereset 

  • Nieuwe booster gesynchroniseerd met de modem, via stopcontact vlakbij de modem 

  • De 2 boosters gesynchroniseerd met elkaar 

  • Nieuwe booster het dichtst bij de modem (zo’n 7,5 m ervan verwijderd) geplaatst op een kast in de living (ruimte tussen bureau en keuken). 

  • Nieuwe booster op Auto gezet, booster in de keuken in Station-positie 

Wat de lampjes betreft: op de booster in de keuken (via  ethernetkabel op modem aangesloten) branden:  on/off, wifi 2.4, wifi 5 en Access Point.  De Quality link licht niet op, wat normaal zou zijn wegens een aangesloten ethernetkabel. 

Op de nieuwe, bijgeplaatste booster in de living branden on/off, wifi 5 en de Quality link. 

Met de Proximus Home Optimizer app heb ik de volgende signaalsterktes gemeten: 

Donderdag 8/2, 20:00 u: keuken – 43, living – 64 en bureau – 40 dBm 

Vrijdag 9/2, 10:30 u: keuken – 39, living – 54 en bureau – 43 dBm 

 

wat me niet duidelijk is: 

  • Welke van de 2 wi-fi boosters moet worden gesynchroniseerd met de modem: de booster die het dichtst bij de modem staat, of de wifi booster die via ethernetkabel op de modem is aangesloten? 

  • Is het absoluut noodzakelijk dat beide boosters ver weg van de modem, waar geen signaal door de modem kan worden opgevangen, worden gesynchroniseerd? 

Michel G 

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 11 February 2024, 16:44

Bekijk origineel

12 reacties

Je zegt :

De laatste weken ondervond ik problemen met mijn wi-fi verbinding, vooral in de keuken, op mijn smartphone: de display vermeldde “verbonden zonder internet”.    

Wil zeggen dat je verbonden bent via wifi met de booster maar je geen internet verbinding kunt maken, ben je zeker dat je deze melding alleen maar op die plaats krijgt en op een ander plaats niet.

Is de aanduiding link quality in orde op de booster op dat moment dat je die melding krijgt.

Is het volgens deze methode dat je geprobeerd hebt → 2 wifi boosters met B-box3  | 

dit is eigenlijk wat je moet doen:

  • Zet beide wifi-boosters in de stand "Auto"
  • Reset beide wifi-boosters door de resetknop aan de achterkant 10 seconden ingedrukt te houden.
  • Synchroniseer de eerste wifi-booster met de modem door twee seconden op de wifi-booster wps en twee seconden op de modem wps-knop te drukken en wacht vervolgens twee minuten.
  • Zodra de eerste wifi-booster is gesynchroniseerd, koppelt u deze los en plaatst u hem waar u hem wilt hebben, waarbij u controleert of de indicator voor de linkkwaliteit groen is.
  • Zodra de eerste op de juiste plaats is geïnstalleerd, zet je je tweede wifi-booster aan (wacht tot het oranje lampje uitgaat) en druk je twee seconden op de wps van de eerste wifi-booster en twee seconden op de wps van de tweede wifi-booster en wacht je 2 minuten.
Reputatie 1

Melding “verbonden zonder internet” was alleen te zien in de keuken waar de 1ste wifi booster staat.  Alles was ok in de ruimte waar de bbox staat. De link quality is altijd groen geweest.

 Sinds de plaatsing van de 2de booster krijg ik die melding (gelukkig) niet meer. Ik vraag mij wel af, of de gemeten signaalsterktes goed zijn, gelet op de plaatsing van een 2de booster.

De nieuwe booster (geplaatst op kast in living, tussen modem en booster in de keuken) is gesynchroniseerd via WPS  op hun definitieve locatie.


 

Reputatie 1

Correctie op mijn vorige post

toen ik de meldingen “verbonden zonder internet” kreeg, kon ik niets zien op link quality, want dat lampje licht naar verluidt nooit op als de betrokken booster via ethernetkabel verbonden is met de modem….

de internetverbinding is nu blijkbaar wel stabieler ..😊

Die booster die met utp kabel verbonden is aan de bbox werkt als access point wat ook de beste manier is om een booster te gebruiken (schakelaar mag dan eigenlijk op access point staan in dit geval). 

nu is de vraag of je die tweede booster wel in cascade moet gebruiken want als die wifi signaal genoeg binnen krijgt van de bbox rechtstreeks (kun je testen door de 1ste booster effen uit te zetten) en quality is in orde dan moet je die eigenlijk niet in cascade gebruiken.

Reputatie 1

Ik heb alvast schakelaar van wifi booster op AP gezet.

signaalsterkte gemeten in keuken, MET booster in living : - 45 dBm

signaalsterkte gemeten ZONDER booster in living: - 46 dBm in keuken,-56 dBm in living en - 43 dBm in bureau (plaats modem)

vaststelling: groen lampje op booster in keuken op wifi 5 GHz brandt niet  (?) als wifi booster in living (tussen modem en booster in keuken) uit staat.

Ik veronderstel dat ik er goed aan doe, de wifi booster in living te resetten en te synchroniseren met de bbox, voor zover dat de kwaliteit van de wifi in de living gunstig zou kunnen beïnvloeden (zie gemeten resultaten)

Als de signaalsterkte van de booster (access point),  tov van dat van de bbox, niet groter is op de plaats waar de andere booster staat dan kun je die tweede booster volgens mij betere synchroniseren op de bbox.

Reputatie 1

Ok, bedankt.  Ik probeer het zo spoedig mogelijk uit en hou je op de hoogte!

Reputatie 1

De vandaag gemeten signaalsterkte blijkt groter te zijn in de keuken (wifi booster op AP ingesteld, met etherkabel naar bbox) met alle lampjes groen, behalve link quality) en in de living (waar de nieuwe wifi booster op een kast staat),met schakelaar op Auto, groen lampje op AP en op link quality.

signaalsterkte keuken -44; living -47 en bureau - 66. Ik begrijp niet waarom de signaalsterkte lager zou zijn naast de modem… bij een volgende meting wel beter:  -43

tenzij de meetapps Proximus home optimizer resp. de My Proximus app er voor iets tussen zitten…

Nee hetgeen ik wou zeggen is dat als je de tweede booster plaatst, dat je dan op de plaats waar die uiteindelijk komt, dat je hem  best synchroniseert met de bbox of met je AP booster en dit is afhankelijk van het WiFi signaal niveau op die plaats waar je 2de booster zal komen, stel dat dit niveau van de bbox even groot of groter is dan het niveau van je AP booster , dan synchroniseer je hem beter op je bbox, want dan moet je ook niet in cascade werken door hem te synchroniseren op je AP booster.

Reputatie 1

Wifi boosters 1 en 2 gesynchroniseerd met elkaar, vlg. jouw advies en op basis van de vandaag gemeten signaalsterkteniveaus:

ruimte met bbox : - 45 dBm/ ruimte met wifibooster 2: -66 dBm / ruimte met AP booster (via utp-kabel verbonden met bbox), het verst van de bbox : - 51 dBm.

Zijn de oplichtende lampjes op de wifi boosters normaal?  1ste booster (met utp- kabel naar bbox, schakelaar op AP) : on/off, wifi 2.4, wifi 5, en AP zijn groen / 2de booster (onlangs bijgeplaatst tussen bbox en 1ste booster): enkel on-off, AP en Link Quality lampjes zijn groen (dus niet wifi 2.4 en wifi 5).

De wifi verbinding is alleszins stabieler geworden na het bijplaatsen van een 2de wifi-booster.  Op het display van mijn smartphone zie ik nu niet langer “verbonden zonder internet” 😀
Alvast hartelijk bedankt!

@Michel G 

in verband met de wifi2.4 en wifi5.0 lampjes, kun je lezen wanneer die uit zijn of oplichten

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_led_global/particulieren/support/televisie/een-tv-probleem-oplossen/tv-problemen/lampjes-op-je-proximus-toestellen.html

Reputatie 1

Bedankt voor de link! Heb de 2de wifi booster nu verplaatst, van 1 m hoog naar 2 m hoog (op kast). Groen lampje wifi 5 GHz brandt (tot nu toe alleszins) permanent, terwijl het op vorige locatie af en toe even rood werd 🙁.

ik hoop dat de opstelling van mijn wifi boosters (min of meer plaatsgebonden) nu OK is, en de wifi verbindingen nu in orde zijn.  De testresultaten lijken dit overigens te bevestigen:

  • signaalsterkte naast bbox - 40 dBm, in ruimte met 1ste wifi booster AP (met utp kabel naar bbox) -49 en in ruimte met wifi booster 2 Station (op kast) - 54
    (gemeten met Proximus Home Optimizer)
  • internetsnelheden naast bbox: download 84,3 Mbps, upload 27.5 Mbps, ping/jitter 14 / 3
    In ruimte met wifi booster  1 AP (utp kabel naar bbox): download 84.4, upload 27.5 en ping / jitter 14 / 8 en in ruimte met wifi booster 2 Station (op kast)  download 82,5, upload 27.4, ping / jitter 13 / 1
    (gemeten met Proximus Ookla speedtest)

 

Nogmaals dank voor alle (snelle en pertinente) adviezen!

Reageer