Vraag

Wifi al enige tijd slecht

  • 12 March 2022
  • 8 reacties
  • 750 Bekeken

Al een tijdje hebben wij problemen met de wifi die uit de bbox komt. 
eerst was het vooral de 5.0 die bij het gamen steeds zwak werd, volle verbinding maar de ping springt alle kanten uit. Wisselen naar 2.4 was dit beter maar ook slechter dan we gewend waren (ipv van een constante ping van 20ms zitten we nu vaker op 40-50ms) dit allemaal op max 5m van de bbox zonder muren tussen.

2weken geleden begon ons internet op willekeurige momenten uit te vallen steeds voor 30sec-2min. Vielen de lichtjes op de bbox uit.

hierover dan gebeld met Proximus klantendienst. Er werd een reset en update uitgevoerd.

sinds de update hebben we op 5.0 en 2.4 nu het probleem dat deze heel instabiel is zoals voorheen enkel op de 5.0. Ping schommelt vaak naar 500-600. Zelfs gewoon surfen met de gsm op websites geeft steeds vertaging. 

bij de buren hoor ik over gelijkaardige problemen, is dit een regio gelinkt probleem? Of doen wij iets verkeerd? Ik heb achter in de keuken een 2e wifi router als AP en daar hebben we op wifi geen problemen.

 

graag een oplossing, alvast bedankt 


8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aanwezig op dit publieke forum

Dergelijke pings zijn “niet normaal” eventueel kunt u proberen een hard reset van uw Bbox uit te voeren om te zien of dit enige soelaas zou brengen

De standaardinstellingen van het wifi-netwerk herstellen | Proximus

  1. Er bevindt zich een resetknop op de achterkant van de b-box 3 (tussen de blauwe DSL-poort en de zwarte USB-poort). Om deze te kunnen indrukken, heb je een puntig voorwerp nodig, bijvoorbeeld de punt van een balpen. Zet de modem aan en houd deze resetknop gedurende ongeveer 20 seconden ingedrukt.
    Resetknop op de achterkant van een b-box 3
  2. De controlelampjes aan de voorkant van de modem gaan uit en vervolgens terug aan. Dit betekent dat je modem gereset is.

 

P.S.

ping (networking utility) - Wikipedia

Ping is a computer network administration software utility used to test the reachability of a host on an Internet Protocol (IP) network

Kan het probleem eventueel gekoppeld zijn aan de bereikbaarheid/bezetting van de betrokken game server?

Reset al vaker geprobeerd, niet sinds de update. Omdat dit zowiezo een reset was, heb de instellingen/kanalen enzo weer moeten juist zetten.

 

dat de gameserver eens overbelast is gebeurd wel eens maar dit is nu al enkele weken constant, terwijl er op de server geen andere mensen last van hebben. 6maand terug had ik nergens last van, had constant 1 van de beste verbindingen op de server. 

ook is het ondertussen niet enkel op het spel meer, gewoon willekeurig wat opzoeken op google geeft vertraging, ben nogal een freak in ‘vlot’ kunnen surfen , en dit allemaal is de laatste tijd ver te zoeken. 
 

bedankt voor je reactie! Ik probeer zowiezo nog eens een hardreset. En alles nog eens opnieuw instellen. 

Is de ping slecht naar verschillende sites of meer bij bepaalde sites.

Welke ping heb je als je verbonden bent met utp kabel aan de bbox rechtstreeks

Reputatie 7
Badge +4

@Kv1992 Ik heb je lijn uitgemeten en zie daar geen oorzaak voor dit probleem. Er is ook geen algemeen probleem gekend in je buurt. 

Op je wifi zie ik wel kleine aanwijzingen die voor problemen zouden kunnen zorgen. Kan je eens testen of je het met volgende tips (wifi signaal uittesten via My Proximus, modem wat verplaatsen,...) kan verbeteren ? 

Ik heb al een tijdje geleden dezelfde problemen, mij lijjkt het meer een hardware probleem van die modem/routers… onstabiel, als ik speedtests uitvoer gaan deze alle kanten uit, als je ze 2x na elkaar uitvoert is de 2de test steeds rampzalig… 

Het uitvallen en onstabiele wifi/internet met het knipperen van het rode wifi lichtje is bij mij nu al maanden aan de gang. 

Ik had maanden geleden gebeld en toen probeerden ze mijn wifi op een ander kanaal te zetten, maar omdat het probleem heel ‘random’ is dachten ze het probleem opgelost te hebben… dit is nog steeds niet het geval…. 

Op dit forum heb ik de indruk dat dit onstabiel internet vrij veel voorkomt als ik door het forum ga…. 

Badge +4

Een rood wifi lichtje op de modem is in ieder geval geen goed teken !

Ip adres  conflict mss !  of mss gaat het over een ander toestel wifi bridge / wifi booster?

Reputatie 7
Badge +4

@AlexCo Ik heb je wifisignaal uitgemeten en dat is inderdaad niet optimaal. Heb je de mogelijkheid om je B-box (zwart met blauwe lichtjes) te verplaatsen ? Die kan best in een open ruimte staan. Het kan soms al voldoende zijn hem een kwartslag te draaien of een schapje hoger of lager te zetten zodat het signaal beter weg kan zonder verstoord te worden. 

Je kan je wifi signaal ook uittesten via My Proximus. Volgens de metingen die ik hier gedaan heb, kan je ook best een versterker plaatsen. Deze kan je hier bestellen. 

Als je het op deze manier niet in orde krijgt zullen we iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht. 

Reageer