Vraag

Welke switch bij overstap naar Fiber

  • 23 April 2024
  • 4 reacties
  • 88 Bekeken

Binnenkort wordt ik aangesloten op Fiber.  Ik heb te weinig netwerkaansluitingen op mijn bbox3 er moet dus een switch komen.  Toestellen die via de switch zullen moeten werken zijn een Proximus TV decoder, een Samsung Smart TV, een Philips Smart TV, een Playstation 5, een slimme Dahua deurbel, zonnepanelen software, alarminstallatie...Ik zou opteren voor  een switch met 16 poorten , gezien 8 vrij krap is. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, kan er iemand enkele voorbeelden geven van switches die geschikt zullen zijn voor mijn netwerk en Fiber?  Unmanaged of managed?  IGMP Snooping een must?  Persoonlijk zal ik waarschijnlijk enkel slechts plug and play gebruiken, tenzij jullie me kunnen overtuigen.


4 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Vincent is te zien welke snelheden je zou hebben in je pakket, als je Max 1Gbps snelheid zou hebben is een switch van vermelding 1000mbps snelheid genoeg, heb je hogere snelheden dan kies je beter een switch dat de 5Gbps aan kan, (zit zelf in die situatie om mijn router en switch moet vervangen) als je kiest voor het 10Gbps abbo (8,5/1,5) dan zal je nog niet veel vinden, wel in de zeer dure klasse.

maar dan moeten al je toestellen in huis die snelheid ook aankunnen.

@Master-magic  Ik zou opteren voor een switch van 1000Mbps.  Maar zoals eerder aangegeven, zijn er hierbij verschillende opties mogelijk. Ik had graag enkele concrete voorbeelden ontvangen van switches die zullen voldoen aan mijn netwerkconfiguratie.

Reputatie 4
Badge +1

@Vincent  is te zien welke snelheden dat je zal hebben op je abbo, weet niet welk abonnement je zal nemen qua snelheid, 

ben ook aan het zoeken naar een nieuwe want heb een upgrade op m’n abbo genomen, heb nu 5Gbps down en 1Gbps up.

mijn huidige 1Gbps router kan geen hogere down en up aan, krijg 670/690 snelheden, de router kan max 1200 aan, dus ongeveer de snelheid dat ik nu krijg daarop, zal dus een switch of router met 5Gbps poort moeten hebben zodat ik op elke poort dat max 1Gbps is de volle snelheid te krijgen.

daar er nog geen routers of switchen zijn dat op hun uit poorten geen hogere snelheden dan 1Gbps hebben (of toch nog niet gevonden in de normale prijzen).

Als ik het goed lees hebben al uw apparaten 1Gbps max ?  Idem dito bij mij, behalve mijn pc waar ik een 2,5 Gbps kaart heb geinstalleerd.  De router heeft in mijn abo zo 1 poort met deze snelheid, de andere zijn 1 Gbps poorten, waar ik dan een 1 Gbps switch heb op aangesloten.

Voor mijn netwerk haal ik daar het maximum uit.  En heeft het totaal geen zin om een snellere switch aan te schaffen, daar de bottleneck toch bij de devices zit die op mijn pc na 1 Gbps aankunnen.

Reageer