Vraag

Verplaatsen modem

  • 21 March 2022
  • 5 reacties
  • 1062 Bekeken

Beste allen,

ik had een vraag i.v.m. het verplaatsen van onze modem. Momenteel zit die in de TV-kast in de woonkamer. Op de modem is een access point (Mesh-systeem) aangesloten met een 2e unit boven voor betere wifi op de bovenverdieping. Nu zou ik graag de modem verplaatsen naar de garage waar Proximus binnenkomt. In de woonkamer zou de decoder en de access point van het Mesh-systeem aangesloten moeten kunnen worden op de modem. Hieronder wat foto’s voor situatieschets:

In de garage aan het verdeelbord komt er Proximus-aansluiting binnen (linkerzijde). Bovenste kabel vertrekt via een PVC-buis richting muur die aan woonkamer (zie foto hierboven). Halfweg lijken er 2 aparte kabels met elkaar verbonden (zie foto hieronder). Kabel loopt dan verder door naar muur die verbonden is met woonkamer. Kabel zit daar door de muur.

In de woonkamer aan de TV komt die kabel dan door muur en is hij aangesloten op een aansluitdoos voor DSL-splitter (zie hieronder). Op die aansluitdoos zitten ook 2 ethernetpoorten. Kabel is deels ingepleisterd en zit muurvast waardoor het niet evident om er een andere kabel door te trekken.

Vraag is: kan ik met de huidige situatie/kabels modem verplaatsen naar de garage, daar op 1 of andere manier modem aansluiten en die aansluitdoos in de woonkamer dan aansluiten op de modem met de kabel die er al getrokken is? Bedoeling zou dan zijn om de access point van het Mesh-systeem en de decoder met 2 ethernetkabels aan te sluiten op die 2 ethernetpoorten uit de aansluitdoos. Indien dit mogelijk is, hoe installeer ik modem dan best in de garage? Alvast bedankt voor de feedback en tips.


5 reacties

mss interpreteer ik je uitleg verkeerd, maar op de aansluitdoos NTP2007 (waar de VDSL filter TF2007 op ingeplugd wordt) zitten geen ethernetpoorten maar wel twee RJ11 uitgangen voor Telefonie.
Als je de Mesh router/AP die op je bbox aangesloten is in bridged mode kunt instellen dan kunnen je decoders aangesloten worden op het mesh systeem, als die als router ingesteld staat zullen de decoders niet werken die aangesloten worden op het mesh systeem.

 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard kunt u, een electricien of Proximus de aansluitdoos NTP2007 (foto 3) naar de garage verplaatsen om aldaar de Proximus Bbox modem/router aan te sluiten, maar

dan dient u of een electricien een utp kabel (RJ45) te leggen tussen een gele LAN poort van de modem en een nieuw in de woonkamer te plaatsen RJ45 datastopcontact (ter vervanging van de NTP2007 van Proximus) om uw decoder aldaar aan te sluiten 

indien u uw Mesh oplossing als dusdanig wenst te behouden is in principe een 2e utp kabel en een 2e RJ45 stopcontact nodig tenzij het 1e toestel (router?) vanuit de garage een stabiele WiFi verbinding zou kunnen opzetten naar het 2e toestel op de verdieping

eventueel kan het gebruik van een switch (met ondersteuning van IGMP snooping) op het nieuwe in de woonkamer te plaatsen RJ45 datastopcontact een alternatieve oplossing (1 i.p.v. 2 utp-kabels en RJ45 stopcontacten)

mogelijke alternatieve oplossing:

gebruik van powerlines: 1e op een stopcontact in de garage (in plaats van utp-kabel naar de woonkamer) en een2e op een stopcontact in de woonkamer om de decoder en het 1e Mesh-toestel aan te sluiten

 

Op een powerline een mess systeem aansluiten dat zou ik toch niet doen, trouwens hoe uitgebreider je mesh systeem is  (meerdere satellieten) komt niet ten goede aan de wifi snelheid en dan nog voeden via PLC’s ! Enfin een praktische test zal natuurlijk meer duidelijkheid brengen zoals altijd trouwens.

Bedankt voor de reacties. Ik had gehoopt de kabel die er ligt te kunnen hergebruiken voor een ethernetaansluiting tussen garage (modem) en woonkamer (mesh-systeem/decoder). Helaas. Ik zal eens met een elektricien bekijken hoe we dit dan eventueel het beste aanpakken.

Reageer