Beantwoord

Verhoging snelheid internet

  • 1 December 2021
  • 47 reacties
  • 1134 Bekeken

Beste,

 

Volgens de Proximus lijntest (https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?#/speedResult)

kan ik een minimum download speed verwachten van 11.2Mbps (zelfs 18 volgens Sagem tool) . Dat is nu 7.2 Mbps.

Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   8 000 kbps
Upstream current bit rate:     1 997 kbps

Downstream max bit rate:       18 944 kbps
Upstream max bit rate:         4 769 kbps

Downstream attenuation:        39,1 dB

Downstream noise margin:       12,4 dB
Upstream noise margin:         12,3 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            1438 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
 

Is het mogelijk mijn lijn na te kijken? 

Alvast bedankt voor de opvolging.

icon

Beste antwoord door M_016 1 December 2021, 15:51

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 In de programmatie van je lijnsnelheid is er voor de upload niets veranderd, maar de snelheid kan nog wel opnieuw wat verhogen na controle van de lijn door DLM. Ik heb je lijn nu even op 11Mbps gezet zodat de download iets stabieler is. Voor de upload laten we de lijn nu best even met rust zodat die terug verhoogd kan worden door DLM als de lijnkwaliteit hiervoor goed genoeg is. 

Een extra 4G-modem lijkt me geen goede oplossing in uw geval, vermits je op 1 december zelf schreef dat je daar geen goede 4G-dekking hebt.  

Ik zal bij de collega’s van de administratieve dienst eens navragen of ze eventueel nog een andere oplossing kunnnen aanbieden. 

 

Heel veel dank voor jullie inspanningen 👍

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Ik heb even overlegd met mijn collega, maar er is niet echt een optimale oplossing voor dit probleem.

Je zou eventueel een tweede lijn met dezelfde snelheid kunnen aanvragen zodat het aantal gebruikers over de 2 lijnen verdeeld kan worden. 

Is dit een extra betalend voorstel? Wij betalen nu al de maximale prijs voor onze lijn.

Wij beschikken over een channel bonding router dus dit kan een oplossing zijn.

 

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Dit zou inderdaad wel betalend zijn. 

@AntonellaD Kan jij eventueel met hen eens bekijken wat dit zou kosten ? 

Badge +4

Zou dat niet lukken voor PX om de mensen te laten syncen aan de snelheid die haalbaar is ? ipv steeds met die profielen met DLM …. zoals het geval vd topic starter (max bitrate 18 Mbps) maar krijgt maar 8 Mbps.

Zo kunnen anderen ook die een mindere snelheid hebben dan 100 bvb syncen op 95 of 90 Mbps ipv op een 85 profiel te zitten….

Want het verschil wordt steeds maar groter met Fiber en anderen op Vdsl.

Het is eigenlijk de looplengte van de distributiekabel waar de verschillende klanten op aftakken die bepalend is voor de snelheid die haalbaar is en ook de stabiele verzekerde basissnelheid is, en het is dankzij de DLM dat er soms nog hogere snelheden mogelijk zijn. 

Onze upload is nog steeds de helft sinds de aanpassing (van 2 naar 1). Dit is echt niet werkbaar voor ons bedrijf.

Ik zie in de Sagemtool dat de download idd op 11 is gezet (in werkelijkheid 8,5) maar de upload is verlaagd van 2 naar 1,5

Kan er echt niets gedaan worden aan die upload snelheid aub, al is het maar de oorspronkelijke waarde.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@sl9999 Je zal worden gecontacteerd door een Bizz Expert die dit verder met jou zal bespreken. Groetjes, Antonella

@AntonellaD  Ik heb contact gehad met een Bizz Expert, een tweede lijn is absoluut geen optie.

Blijkbaar zijn er dus geen oplossingen voorhanden. We zouden echter al dankbaar zijn als de upload terug naar 2Mbps of meer kan gezet worden zoals voorheen. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan dit jammer genoeg niet manueel aanpassen. Dit zal automatisch aangepast worden na automatische evaluatie van de kwaliteit van je lijn.

Beste,

We zijn ondertussen weer een half jaartje verder. Kan er nogmaals gekeken worden voor een snelheidsverhoging? Ons bedrijf is niet meer werkbaar met 1Mbs upload en 10Mbs down.

Ik moet ons portal netwerk verdelen in Kilobytes anno 2022. Onze business klanten komen niet meer terug vanwege het internet!!

 

Alvast bedankt voor de nodige stappen.

Niemand een antwoord op mijn bovenstaande vraag?

Reputatie 1

Beste @sl9999,

het enige eerlijke antwoord is dat men niet onmiddellijk veel aan je situatie kan veranderen. Ik zat zelf de vorige 7 jaren nog op ADSL aan een snelheid van 6Mbps DL / 0,8Mbps UL thuis, inderdaad onmogelijk om maar te videochatten of dergelijke. Ik begrijp perfect uw frustratie en machteloosheid. Gelukkig heeft Proximus (na 7 jaren zagen maar dit terzijde) onze kast toch gemoderniseerd en kunnen wij sinds begin deze maand op VDSL2, meer dan 20Mbps upload nu. Een wereld van verschil, moet ik toegeven!!

Bij ons bestond het probleem erin dat de kast nog verbonden was via koper met de centrale, dat verloopt normaal via glasvezel nu maar bij ons is dat een straalverbinding geworden. Ook zitten wij maar 300m van de kast verwijderd dus dat laatste stukje vormde bij ons nooit het probleem. Jij zit aan het einde van een lange koperkabel naar de kast. Er moet dus óf een kast worden bijgeplaatst dichter bij jullie (kans schat ik zéér klein in tenzij er vlakbij ergens een nieuwe verkaveling komt) óf glasvezel tussen de kast en jullie locatie worden aangelegd. Ook die kans is zeer klein gezien je waarschijnlijk niet in één van de drukst bevolkte gebieden woont en ze daar zelfs in die gebieden nog even een hele tijd zoet mee zullen zijn. Zolang er geen andere communicatietechnologie beschikbaar komt die uit een koperpaar meer Mbps weet te persen over die lange afstand, zal er bij jou niks veranderen.

 

Nu, ik vind dat Proximus wel op zijn minst de 4G optie kan uitproberen. Bij ons hebben ze dat ook geprobeerd en wij hadden ook heel slechte ontvangst (1 of geen streepje binnen) maar als je die 4G modem een beetje strategisch kan plaatsen kan het weldegelijk enkele Mbps verschil opleveren, zeker upload. En in jouw geval is dat blijkbaar heel belangrijk. 

Ook een 2e lijn aan een serieuze korting kan toch niet onoverkomelijk zijn?

De enige ‘echte’ oplossing om bij jou internet 100Mbps te krijgen is volgens mij Starlink. Ik ga daar niet te veel reclame mee maken gezien het sowieso prijzig is en we hier op een Proximus-forum zitten (en ik Proximus net na hun inspanning toch ook niet op stang wil jagen) maar die kunnen normaal gezien wel overal in België internet aanbieden aan >300Mbps download en 40Mbps UL. Weliswaar €100/maand denk ik maar als je veel klanten verliest nu zal dat snel terugverdiend zijn.

Ook voor Proximus toch maar volgende bedenking: Als er verschillende dergelijke klanten zijn rond een bepaalde kast die uiteindelijk naar Starlink overschakelen en dus €100/maand willen betalen voor een snellere internetaansluiting, is dan echt niets meer mogelijk qua investeringen? Je zou die mensen op zijn minst toch een optie moeten kunnen geven?

Groeten en succes nog, 

 

Steven Vhb

ik denk dat je ook rekening moet houden dat er veel naar proximus komen omdat zij juist niet van de duurste zijn, dit was bij ons toch het geval, zo heeft mijn pa voor PX gekozen (hangt natuurlijk ook af van de samenstelling van je pakket enz..). Natuurlijk als je maar adsl snelheden meer haalt dat je dan uit kijkt naar een ander en zelf iets meer wilt geven, dat is begrijpelijk, enfin ieder moet natuurlijk zijn eigen rekening maken.

Beste @sl9999,

het enige eerlijke antwoord is dat men niet onmiddellijk veel aan je situatie kan veranderen. Ik zat zelf de vorige 7 jaren nog op ADSL aan een snelheid van 6Mbps DL / 0,8Mbps UL thuis, inderdaad onmogelijk om maar te videochatten of dergelijke. Ik begrijp perfect uw frustratie en machteloosheid. Gelukkig heeft Proximus (na 7 jaren zagen maar dit terzijde) onze kast toch gemoderniseerd en kunnen wij sinds begin deze maand op VDSL2, meer dan 20Mbps upload nu. Een wereld van verschil, moet ik toegeven!!

Bij ons bestond het probleem erin dat de kast nog verbonden was via koper met de centrale, dat verloopt normaal via glasvezel nu maar bij ons is dat een straalverbinding geworden. Ook zitten wij maar 300m van de kast verwijderd dus dat laatste stukje vormde bij ons nooit het probleem. Jij zit aan het einde van een lange koperkabel naar de kast. Er moet dus óf een kast worden bijgeplaatst dichter bij jullie (kans schat ik zéér klein in tenzij er vlakbij ergens een nieuwe verkaveling komt) óf glasvezel tussen de kast en jullie locatie worden aangelegd. Ook die kans is zeer klein gezien je waarschijnlijk niet in één van de drukst bevolkte gebieden woont en ze daar zelfs in die gebieden nog even een hele tijd zoet mee zullen zijn. Zolang er geen andere communicatietechnologie beschikbaar komt die uit een koperpaar meer Mbps weet te persen over die lange afstand, zal er bij jou niks veranderen.

 

Nu, ik vind dat Proximus wel op zijn minst de 4G optie kan uitproberen. Bij ons hebben ze dat ook geprobeerd en wij hadden ook heel slechte ontvangst (1 of geen streepje binnen) maar als je die 4G modem een beetje strategisch kan plaatsen kan het weldegelijk enkele Mbps verschil opleveren, zeker upload. En in jouw geval is dat blijkbaar heel belangrijk. 

Ook een 2e lijn aan een serieuze korting kan toch niet onoverkomelijk zijn?

De enige ‘echte’ oplossing om bij jou internet 100Mbps te krijgen is volgens mij Starlink. Ik ga daar niet te veel reclame mee maken gezien het sowieso prijzig is en we hier op een Proximus-forum zitten (en ik Proximus net na hun inspanning toch ook niet op stang wil jagen) maar die kunnen normaal gezien wel overal in België internet aanbieden aan >300Mbps download en 40Mbps UL. Weliswaar €100/maand denk ik maar als je veel klanten verliest nu zal dat snel terugverdiend zijn.

Ook voor Proximus toch maar volgende bedenking: Als er verschillende dergelijke klanten zijn rond een bepaalde kast die uiteindelijk naar Starlink overschakelen en dus €100/maand willen betalen voor een snellere internetaansluiting, is dan echt niets meer mogelijk qua investeringen? Je zou die mensen op zijn minst toch een optie moeten kunnen geven?

Groeten en succes nog, 

 

Steven Vhb

Onze zaak ligt middenin een bos. Starlink is dus niet echt een optie wegens te weinig field of view.

De prijs is geen issue, we betalen nu ook 100€ per maand. We spenderen liever nog iets meer dan onze zakelijke klanten te verliezen.

Toch bedankt om mee te denken!

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Jammer genoeg kunnen we je op dit ogenblik nog geen hogere snelheden aanbieden. Het probleem is dat je redelijk ver van de straatkast woont waarop je aangesloten bent.

Er zijn op de moment ook nog geen vooruitzichten voor de aanleg van glasvezel in uw buurt. Als je ondertussen een betere 4G-dekking zou hebben kunnen we proberen met een 4G-modem, maar voor zover ik het kan zien in de metingen is dat nog niet het geval, tenzij je zelf iets anders ervaart. 

Beste,

In het proces om mee te helpen betere snelheden te verkrijgen heb ik een Teltonika router geplaats met buitenantennes en ik behaal snelheden van 15 up en 10 down.

De upload is dus 15 maal sneller dan mijn VDSL lijn.

Ik ben ook in het bezit van een router met load balance.

Alle mogelijkheden zijn er, ik hoop dat er nu een oplossing kan komen, eventueel met een sim kaart om in mijn 4G router te plaatsen.

 

Alvast bedankt voor de opvolging.

Kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?

 

Vielen dank

Ter info: ik denk dat de bezetting bij PX vandaag laag is, er is nog maar één antwoord gekomen vandaag van een PX moderator en tijdens het weekend komen de PX moderatoren niet langs op het forum.

Kan iemand mij helpen met bovenstaande vraag?

 

Vielen dank

 

Reputatie 7
Badge +4

@sl9999 Een simkaartje voor in een 4G-router kan u via onze winkel of klantendienst verkrijgen. Is de 4G-verbinding dan verbetert ondertussen ? 

Je kan een privé-router gebruiken om een betere ervaring te krijgen, maar wij geven daar geen ondersteuning op. 

HadewychT

De 4G verbinding is niet verbetert, maar met de juiste apparatuur komen we al een heel stuk verder.

Ik hoop dat die simkaart inbegrepen is in mijn abonnement. Ik betaal reeds de volle prijs voor 10Mb down en 1Mb up.

Reageer