In afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker (moderator)
De Bbox/sagemtool geeft u een bruto snelheid van 8/2 Mbps down/up (netto = +/-- 90%)
Rekening houdende met de downstream attenuation (39 dB) & met de noise margin down/up (12 dB) lijkt een eventuele snelheidsverhoging mijns inziens weinig waarschijnlijk (en quasi zeker indien mogelijk zeer beperkt)
Voor een vdsl2 vectorised line met een lengte van 1400 m is de startsnelheid (minimum snelheid) normalerwijze 18/2 Mbps
De kwaliteit van de kabel (diameter koperparen, gedane reparaties, verouderingsverschijnselen, .. ).kan evenwel hierop een negatieve impact hebben
Proximus dient er evenwel wel voor de zorgen dat de contractueel gegarandeerde minimumsnelheid op uw lijn gehaald wordt
Speedtest internet connectie | Proximus
Bedankt voor uw deskundige uitleg. Kan ‘ultra vectoring’ iets verbeteren in deze situatie?
@sl9999 Ik heb u lijn nagekeken en er is geen fout op de lijn. Gezien de afstand van de centrale tot uw aansluiting haalt u de maximum snelheid die mogelijk is.
Nee, ultra.supervectoring 35b vectoring heeft enkel nut “op korte afstand” ( <= 350 m) van de straatkast (KVD/ROP)
Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt - ITdaily.
De omvorming van een dichterbijzijnde straatkast (KVD) naar KVD/ROP of plaatsing van een nieuwe dichterbij kan daarentegen wel een merkelijk hogere snelheid opleveren
Enkel Proximus medewerkers kunnen u inlichten m.b.t. de vooruitzichten op korte/middellange termijn ( <= 6 maanden) hieromtrent
Bedankt Michael,
Bestaat er een mogelijkheid de situatie te verbeteren? Wij hebben een feestzaal/Bar/B&B/Meeting room en ontvangen tussen de 500 en 1000 mensen per week. Iedereen vraagt hier voor Wifi maar als we dat aan 2 mensen geven komen we al aan onze limieten.
Indien de 4G dekking goed is kan Proximus bv. eventueel nagaan of een xdsl&4G (Tessares) oplossing om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden mogelijk is op uw locatie
Ik vrees evenwel dat een “gelijktijdig” WiFi aanbod voor een “groot aantal mensen” een professionele (niet residentiële) oplossing vergt en dat uw vraag derhalve door Proximus medewerkers op dit publieke forum best doorgespeeld wordt aan “business” voor analyse en mogelijke oplossing/voorstel
4G dekking is hier helaas zeer slecht.
Onze Wifi installatie is hier al op professioneel niveau, echter met de down- en up speed kunnen er uiteraard maar een beperkt aantal mensen gelijktijdig hiervan gebruikmaken.
Het werd hier al aangehaald het is aan iemand van Proximus om een voorstel aan te beiden dat kan tot een eventuele oplossing leiden.
Met veel plezier kijken wij uit naar een oplossing. U moet maar eens proberen een meeting room te verhuren zonder fatsoenslijk internet, of een wachtrij die een poging doet te betalen met Payconiq, QR code menu aan tafel lukt hier al zeker niet en waar wens je nog een kamer te boeken zonder internet?
De krant staat vol met nieuwe technologie, de overheid legt maatregelen op, men wil 2&3G afschaffen maar wij hebben niet eens 4G...Femtocell wordt afgeschaft dus nu moet plots iedereen op onze wifi om te bellen (als men al een geschikt toestel heeft), maar met onze snelheden is dat onmogelijk.
Kan een manuele DLM opstarten iets helpen of heb ik de kans dat ik een lager profiel krijg?
Elke Kbyte (idd KILObyte (anno 2021)) helpt.
De DLM analyseert automatisch je lijn (lijnen) maar je kan hem wel eens triggeren als je dit wilt, als volgt:
- - Bellen naar het nummer 0800 22424.
- Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
- Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
- Er wordt nu een lijntest gestart.
- Negeer de ganse boodschap die je te horen krijgt, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
- De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt. -
Als uit de DLM evaluatie blijkt dat de lijnkwaliteit, stabiliteit en prestaties goed zijn, blijft de lijn zoals hij is en wordt een nieuwe evaluatie gepland. Zolang de lijnkwaliteit goed blijft, zal de lijn niet opnieuw worden geconfigureerd en zal een nieuwe evaluatie worden gepland. Wanneer er geen configuratiewijzigingen plaatsvinden, kan de periode tussen twee evaluaties toenemen.
Belangrijk: er is geen garantie dat de nieuwe verbeterde snelheid die eenmaal is toegekend door het DLM-proces op een VDSL2-lijn altijd zal blijven: als het lijnenspectrum zou veranderen, in het geval van bijvoorbeeld overspraak of interferenties die aangrenzende lijnen beïnvloeden, zou het DLM-proces kunnen beslissen om de lijn terug te brengen naar het oorspronkelijke lijnprofiel. DLM is een volledig geautomatiseerd proces
Thx Martin,
Een technieker heeft een aantal maanden geleden mijn lijn manueel omgezet van ADSL naar VDSL 8b zonder DLM. Bestaat de kans dat ik terugval op ADSL (of lager profiel) na analyse, of maak ik beter geen slapende honden wakker.
Nee eens je op VDSL staat zal deze lijntest je niet op ADSL kunnen zetten.
Zonder DLM zal het wel niet geweest zijn maar zonder Vectoring zou het eerder kunnen geweest zijn, maar uit de uitlezing van je lijn hierboven, sta je op een vectoring lijn.
Wat er wel mee bedoeld wordt is dat de DLM nog geen verhoging van je lijn toegekend heeft zie ook uitleg in mijn vorige post
Op lange lijnen zal er een 8b toegekend worden voor 17a moet je op een kortere lijn zitten heeft met de mogelijke bandbreedte te maken.
@Martin
Op basis van bovenstaande betreft het een vdsl2 vectorised lijn
&
@sl9999
in bijlage de door het BIPT in ontwerp voorgestelde “witte zones” (=deze waar geen enkele telecomoperator een minimum 30 Mbps download aanbod heeft)
indien uw locatie er niet in opgenomen zou zijn, lijkt het mij aangewezen het BIPT schriftelijk in een reactie hierop te wijzen
Raadpleging betreffende het ontwerp van besluit betreffende de zones van het grondgebied waar de vermindering van het bedrag van de jaarlijkse gebruiksrechten voor de straalverbindingen van toepassing is | BIPT
Lijst van de sectoren met de NIS-code | BIPT
&
indien een nieuwe analyse Bboxtool na 10 dagen geen hogere snelheid (vorige 8/2 Mbps) zou detecteren, lijkt mij de kans miniem dat een TBF naar een beter resultaat zou leiden
Inderdaad zoals ik ook aangehaald heb in mijn bericht juist boven uw bericht.
&
Als de de DLM al actief staat / lijn analyseert, zal het zeker geen 10 dagen duren om een nieuwe beslissing te nemen, je kunt er alleen mogelijks maar baat bij hebben.
Bij aansluiting van een nieuwe Modem kan dit wel zeker een 10 dagen duren.
Maar frequent dit uitvoeren heeft natuurlijk ook geen zin als de DLM geen mogelijkheid ziet tot verhoging zal dit zo maar niet op korte termijn veranderen en trouwens als die actief staat zal hij toch van tijd analyse doen alleen zal de frequentie van die analyse verminderen, omdat dit ook geen zin heeft om dit om de haverklap te doen.
&
“witte zones” = deze waar geen enkele telecomoperator een minimum 30 Mbps download aanbod heeft
Ik zou dit eerder zwarte zones noemen
&
@sl9999 heb je al eens gekeken met het sagemtool of lijnwaarden al veranderd zijn?
Ik heb een DLM aangevraagd maar DLM profile blijft ‘unknown’.
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 8 000 kbps
Upstream current bit rate: 1 997 kbps
Downstream max bit rate: 19 457 kbps
Upstream max bit rate: 4 725 kbps
Downstream attenuation: 39,0 dB
Downstream noise margin: 12,7 dB
Upstream noise margin: 12,2 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 8b
Estimated distance: 1434 m
Proximus profile name: unknown
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: unknown
[/code]
je valt precies in vectoring zone 7 ! (± 2,2 km)
maar alleen zal iemand van de proximus specialisten ter zake kunnen natrekken hoe dit komt ?
@sl9999
we hebben nogmaals een aantal testen gedaan, maar we krijgen momenteel je snelheid niet hoger dan 8MBTS met vectoring
We volgen het verder op voor jou.
Groeten
Geert
Bedankt iedereen voor jullie input en meedenken.
Elk idee is welkom.
Dit weekend hadden we alweer een aantal business klanten die erg ontevreden waren over ONZE internet accommodatie...
Beste Geert,
Heeft de opvolging al iets opgeleverd na 4 maanden?
@sl9999 Ik heb nog eens alles grondig nagekeken. Volgens onze gegevens zou je lijn nu op 12Mbps mogen staan. Als de woning ver van de straat staat vb kan het wel zijn dat deze snelheid moeilijk gehalld wordt. Ik heb je lijn nu op 12 Mbps gezet, maar de kwaliteit ziet er van hier uit niet optimaal uit. Kan je even uittesten of het zo toch stabiel en sneller werkt ? Als dat niet het geval is denk ik dat we de selheid toch beter terug iets verlagen en eventueel iemand ter plaatse sturen om te controleren of die snelheid toch behaald kan worden.
Alvast bedankt!
Download is van 7.5 naar 8.5 maar upload van 2 naar 1 en dat is helaas juist de bottleneck.
Als 1 persoon een foto upload valt het netwerk volledig plat.
Kan de upload nog verhoogd worden?
Many thanks
Er zou ook best eens nagetrokken worden door Proximus of een xdsl&4G (Tessares) oplossing, om hogere internetsnelheid (< 40 Mbps download) aan te bieden, mogelijk is op uw locatie !!!
Alle hulp is welkom.
Upload is met de laatste aanpassing dus gehalveerd. Indien mogelijk liever de vorige instelling.
download en upload wordt apart door DLM verwerkt mss dat door de instelling op een hoger snelheid de DLM weer eerst zal de lijn eerst analyseren.