Vraag

Uniek probleem: WiFi 5.0 GHz verliest internet connectie maar 2.4 GHz blijft werken

  • 27 July 2018
  • 8 reacties
  • 1079 Bekeken

Ik heb recent 2 bezoeken van een technieker gehad.
Het eerste bezoek was wegens veel lijnfouten. Wat ik opgemerkt had is dat onmiddellijk na het bezoek van de technieker mijn PLCs, die ik 1 jaar lang zonder problemen gebruikt heb, niet meer goed werkten (snelheid < 5 Mbps terwijl vroeger 30 Mbps was, modem verliest internet connectie om de 5 minuten en LEDs op de modem gaan uit) en dit alles terwijl de apparaten die via ethernet verbonden waren wel nog werkten, het was duidelijk een probleem met de PLCs.

Dus, 2e bezoek van een technieker die het probleem ook onmiddellijk zag. Na het proberen met nieuwe PLCs geen oplossing gevonden, dus overgeschakeld naar een WiFi-bridge om de desktop van internet te voorzien.
De WiFi-bridge is een TG234 en die krijgt dus zijn signaal draadloos van het 5.0 GHz netwerk. Dat ding lijkt goed te werken met een goede link-qualiteit.
Ik heb de TG234 ingeschakeld in repeater-modus om beter WiFi bereik te hebben in het huis. Maar voor de desktop gebruik ik wel nog de ethernet poort op de TG234.

Nu is mijn huidig probleem volgend scenario wat ik meerdere keren per dag meemaak:
Plots valt de desktop zonder internet. Ik kijk naar de TG234 bridge, en alle LEDs zijn groen (hij is dus nog verbonden met 5.0 GHz signaal van de modem en zendt nog zijn eigen signaal uit, maar lijkt geen internet te kunnen voorzien). Ik kijk op mijn smartphone en zie dat die verbonden is met 5.0 GHz, maar melding geeft dat er geen internet is. Ik wandel naar de modem en zorg dat mijn smartphone op het origineel 5.0 GHz signaal zit en niet dat van de repeater. Zelfde verhaal, geen internet. Ik schakel over op 2.4 GHz, wel internet verbinding. Ik test de smartTV die via ethernet verbonden is: wel internet.
Ik wacht een paar minuten, 10 minuten, 20 minuten, geen verandering. Ik reboot de modem, alles werkt terug normaal. 2 a 3 uur later doet het probleem zich terug voor en ik kan weer gaan rebooten. Enorm vervelend dus.

Een speciaal probleem dat ik nog niet eerder gezien heb. Wat kan ik hier aan doen?

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Op basis van bovenstaande lijkt het mij dat er een probleem is met uw modem/router Bbox (op WiFi 5.0 GHz gaat de internetconnectie verloren en niet op 2.4 GHz of LAN)

Misschien eens een (hard) reset uitvoeren
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html#/bbox3
Reputatie 5
Badge +3
Heeft de technieker de modem getest of eens omgeruild? Volgens mij zit het probleem hem bij de bbox modem.

mvg
@tristanweydts,
staat er ergens in je buurt een radar bv van een vliegveld …..
Op basis van bovenstaande lijkt het mij dat er een probleem is met uw modem/router Bbox (op WiFi 5.0 GHz gaat de internetconnectie verloren en niet op 2.4 GHz of LAN)

Misschien eens een (hard) reset uitvoeren
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html#/bbox3

Ik heb de modem eens een hard reset gegeven. Ik zal zien wat voor effect dat heeft. Het vervelende is dat je niet onmiddellijk kan zien of het probleem weg is of niet, want het doet zich slechts af en toe voor en lijkt aan effectief verbruik verbonden te zijn, want deze ochtend (na 7+ uur nacht) werkt alles nog ok.

Heeft de technieker de modem getest of eens omgeruild? Volgens mij zit het probleem hem bij de bbox modem.

mvg

Die is niet getest geweest, maar dat zal ik zeker vragen als de hard reset het niet opgelost heeft.

@tristanweydts,
staat er ergens in je buurt een radar bv van een vliegveld …..

Dat denk ik niet, ik zit in het midden van de stad. Het is ook geen interferentie-probleem, de connectie met de modem en het draadloos signaal op 5.0 GHzwerkt nog perfect, maar de modem geeft geen internet connectie over dat netwerk, wel op 2.4 GHz en over LAN.
Voor wat het waard is: je zou nog eens eventueel kunnen proberen door op je bbox3 een vast kanaal in te stellen voor wifi-5.0-xxxx ipv automatisch en anders inderdaad best al eens beginnen met het omruilen van de bbox3 dan kun je toch al de reden dat het eventueel in de bbox gebeurt uitsluiten.
zie > omruilen van je toestellen
Een reset van de modem heeft het probleem niet opgelost. Ik ga als volgende stap een omruiling van de modem aanvragen.
Reputatie 5
Badge +3
Denk zoals ik hier al melde dit de beste oplossing zal zijn.

mvg
ik hoop het ook voor tristanweydts, het is ook al in ieder geval een middel om de bbox uit te kunnen sluiten bij de eventuele boosdoeners, maar toch benieuwd of het definitief opgelost zal zijn.
Zo'n geval meegemaakt door een weerradar en zelf als je andere kanalen koos buiten deze die weerradars gebruiken hielp het ook niet, het was ook in eerste instantie de bbox die verdacht was en vervangen werd, enfin de moraal van het verhaal is dat het niet altijd evident is om de vinger op de wonde te leggen en kun je niet anders dan soms eliminerend tewerk te gaan....

Reageer