Vraag

TV decoders storen het netwerk

  • 25 July 2021
  • 7 reacties
  • 546 Bekeken

Wij hebben een bbox 3 met een UniFi switch waarop 2 UniFi AP’s zijn aangesloten. Er zijn ook 3 TV decoders. Op het moment dat één van de decoders zijn aangesloten dan hebben de toestellen het moeilijk om de DHCP server te vinden en krijgen hierdoor op willekeurige momenten een adres 169…..

ik heb dit probleem al een paar jaar maar heb het omzeild door een eigen router te plaatsen en de tv decoders zo de splitsen van het netwerk. 
 

Er zijn onvoldoende kabels om extra decoders aan te sluiten. Vandaar dat ik de router heb verwijderd en opzoek ben gegaan naar het probleem. Helaas zonder succes.

 

ik zou ook een aparte Vlan kunnen configureren maar dan ben ik weer het probleem aan het omzeilen.

 

heeft iemand dit meegemaakt en kunnen oplossen?

 

groetjes Christian


7 reacties

ik heb hier wel al gelezen dat de V7 decoders het netwerk durven storen zelf al staan ze aangesloten achter een switch die igmp snooping ondersteunt.

Thx voor de reactie maar heb vergeten te melden dat het alle 3 V5 decoders zijn

Inderdaad eigenlijk moest ik het hieruit kunnen afgeleid hebben

“ik heb dit probleem al een paar jaar maar heb het omzeild door een eigen router te plaatsen en de tv decoders zo de splitsen van het netwerk. “

want een V6 en v7 werkt niet achter een eigen router !

Reputatie 7
Badge +4

Misschien best het Ubiquity forum raadplegen voor een eventueel advies hieromtrent (IPTV)

Ik ben de mening toegedaan dat geen ondersteuning van IGMP mogelijks de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn  bv. geen IGMP ondersteuning voor AP hieronder

Ubiquiti UniFi AP-AC-LR 3-Pack - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

Waarom zou het eventueel mogelijk gebruik van een VLAN-oplossing  voor u enkel “een omzeiling van het probleem vormen”?

 

Topics | Ubiquiti Community

 

 

Voor alle duidelijkheid, de decoders doen het prima op het netwerk. Ook achter de Unifi switches. Het probleem zijn de andere toestellen die soms geen IP adres meer krijgen wanneer er 1 decoder op de switch is aangesloten.
Met een VLAN zou ik de twee netwerken van elkaar kunnen scheiden. En zo geen DHCP issues meer hebben. Maar ik wilde eerst begrijpen waarom de decoders het netwerk storen.
Op dit moment heb ik de decoders rechtstreeks aangesloten op de modem en alle andere apparatuur achter de Unifi switch. Dit loopt prima zonder issues.
 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

IGMP snooping - Wikipedia

Ik kan mij mogelijks vergissen maar vermoed dat het vermelde probleem eerder met bovenstaande te maken heeft

 

Ook niet vergeten dat er hier ook al door anderen het zelfde probleem gemeld hebben dat zelfs met IGMP snooping dit probleem voorvalt, dus ‘t zal wat uitvissen zijn vanwaar het komt, er werd gesproken over storende pakketjes die van de decoder komen, enfin ik kan ook maar meegeven wat ik lees

Maar er bestaat geen twijfel dat je best een switch die igmp snooping ondersteunt moet gebruiken aangezien de ethernet pakketjes anders nutteloos (storend) naar alle ethernet poorten verstuurd worden of er nu een decoder aanhangt of niet! 

Reageer