Vraag

traag internet


Sinds een paar maanden heb ik problemen met ping, 20mbps in plaats van 100 en internet dat soms wegvalt.

Ligt dit aan de b-box 3 en wat kan ik er aan doen?

We hebben de b-box al een aantal keer gereset maar tevergeefs.


13 reacties

Als je de test https://pxs.speedtestcustom.com/ eens doet als je met een pc/laptop bedraad (netwerkkabel) verbonden bent met de bbox, wat geeft dat dan ?

als je nietbedraad gemeten hebt met je pc kan het ook aan je netwerkkaart liggen.

We hebben thuis 2 vaste computers staan.

1 staat beneden en is rechtstreeks verbonden met een netwerkkabel in de b-box. Hierbij heb ik een donwload snelheid van 75 mbps en een upload snelheid van 19 mbps.

De andere computer staat boven en is verbonden met een netwerkkabel in de wifi-booster. Hierbij heb ik een download snelheid van 20 mbps en een upload snelheid van 16 mbps.

75 Mbps is wel OK (100 Mbps is de theoretisch snelheid)heb je geen mogelijkheid om je PC boven eens rechtstreeks aan de bbox te verbinden eventueel met een voorlopige lange netwerkkabel.

draait er niks op de achtergrond op deze pc die de internetsnelheid zou kunnen beinvloeden.

Om de PC die boven staat rechtstreeks aan te sluiten aan de bbox heb ik in het verleden ook over nagedacht en was tot de conclusie gekomen dat dit vrijwel niet haalbaar was. In het verleden hebben we echter geen enkel probleem gehad met het internet zowel boven als beneden. Is het misschien een oplossing om een nieuwe bbox aan te kopen?

Ps De internet snelheidstest van google zelf geeft een veel lagere mbps aan.

nee de bbox zal daar volgens mij niks aan veranderen aangezien je 70 Mbps haalt.

kijk eens wat je minimum gegarandeerde snelheid is die proximus opgeeft 

hier > http://proximus.be/internetsnelheid 

ook via MyProximus > mijn producten > internet  >actuele snelheid down/

Reputatie 6
Badge +3

Die snelheid gaat ook afnemen wanneer er op dat bepaalde tijdstip decoders aanstaan en een HD kanaal bekeken wordt, er gedownload wordt,… Wat ook een rol speelt is met welke server er verbinding gemaakt wordt, wanneer dit buiten België is kan de snelheid afnemen. Er kan ook een probleem zijn met de testserver, je moet die verschillende keren doen en ook op verscheidene tijdstippen.

die afname voor HD zenders is natuurlijk niet hoog maar ± 6 Mbps en die speedtest server van Proximus daar zit niet veel spreiding op de metingen die je op verschillende tijdstippen doet.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb die test zopas eens drie keer na mekaar gedaan, met een interval van een paar seconden. De eerste keer had ik een download van 50 Mbps en de twee keren daarna toch 75 Mbps. Precies of die verbinding moest wakker worden. Dit met TV op een HD kanaal. Is toch een serieuze spreiding vind ik. Zonder TV was het 78 Mbps. 

Op een 8-tal meter via een repeater (is dat een booster?) kom ik ongeveer aan 15 Mbps op 5.0 Mhz en daar valt soms ook de wifi al eens weg. Op 2.4 Mhz is de verbinding uiteraard stabieler en heb ik meer streepjes maar de snelheid toch heel wat lager.

Maar 100 Mbps  dat is theorie hé, dat haalt niemand vrees ik,  dat is reklame vooral.

Ik denk dat je over wifi meet want ik meet hier via kabel verbonden aan de bbox toch geen zo’n grote spreiding .

Die 100 Mbps is de snelheid waarop je modem synchroniseert als je in vectorised  VDSL zone 1 zit ,dus dit is de hoogste snelheid waarop je modem synchroniseert maar daar moet je nog wat overhead van aftrekken voor fout correctie enz… kun je max zoiets van ± 95 Mbps meten.

Reputatie 6
Badge +3

Cvanloon is inderdaad verbonden via Wi-Fi want hij spreekt over kort bij een repeater op de 5 Ghz band. De snelheid die je haalt hangt ook deels af van de kwaliteit van de draadloze netwerkchip en vooral het aantal ingebouwde antennes. Een booster is eigenlijk hetzelfde als een repeater. Want een repeater gaat ook de dekking vergroten maar ook het signaal, wanneer correct geplaatst natuurlijk. @Martin  : Ik had het over de Google speedtest waar de topic starter naar refereerde. Bij de custom server van speedtest van Proximus blijft dit natuurlijk altijd hetzelfde qua afwijking van snelheden.

daarom dat ik TS starter ook opgegeven heb in mijn eerste post om de testen eens te doen via de custum server van proximus.

Als je de test https://pxs.speedtestcustom.com/ eens doet als je met een pc/laptop bedraad (netwerkkabel) verbonden bent met de bbox, wat geeft dat dan ?

als je niet bedraad gemeten hebt met je pc kan het ook aan je netwerkkaart liggen.

 

Reputatie 6
Badge +2

75 Mbps is uiteraard met PC verbonden met kabel aan de bbox3, 20 Mbps is draadloos via repeater. Eigenlijk zijn mijn resultaten vergelijkbaar met deze q n Dirk_14, en ik kan daarmee leven.

Ja inderdaad hij zit ook met zijn pc verbonden over een booster, hangt natuurlijk ook af van de afstand van de booster tot aan de bbox en het bouwmateriaal dat het signaal onderweg tegenkomt.

maar hij is wel verbonden met een utp kabel aan de booster en niet via wifi.

Als de afstand te groot is (weinig signaal op 5.0) voor de booster/repeater en als daar nog bovenop gebruik gemaakt wordt van zijn wifi 2.4 , dan heb je daarbij nog de de bekende problemen met 2.4 waardoor deze band bezet/verstoord kan worden....

Reageer