Vraag

TPM 2.0 nodig om Windows 11 te kunnen installeren, hoe oplossen?

  • 30 October 2021
  • 20 reacties
  • 532 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo allemaal,

Met PC Health Check liet ik mijn laptop Medion Akoya checken om te zien of ik in aanmerking kwam om Windows 11 te kunnen installeren, ik kreeg een melding dat ik TPM 2.0 nodig had en dat zou ik waarschijnlijk in de bios F2, kunnen aanpassen, maar ik zag enkel (Main, Advanced, Security en Boot), het zag er maar vaag uit dat biosmenu, ik kon enkel kiezen tussen “enabled” of “disabled”, is iemand hier vertrouwd met de laptops van Medion of is het ook mogelijk dat mijn laptop er niet over beschikt?

Of kan ik het ergens gewoon via de computerinstellingen activeren?

Alvast bedankt voor de hulp!

Timm1983


20 reacties

ook interessant om weten  is dat je het blijkbaar kunt installeren zonder 

→ windows 11 installeren zonder tpm 

bv hier → Hardware Info en zo verder...

 

Reputatie 4
Badge +2

@Timm1983

TPM setting bevindt zich normaal (indien aanwezig) in de advanced sectie van de BIOS.

Hieronder enkele voorbeelden weliswaar niet van Medion maar dit kan misschien helpen.

[Motherboard] Which ASUS model supports Windows 11 and how to setup TPM 2.0 in BIOS? | Official Support | ASUS Global

Zo check je of je pc een TPM-chip heeft | How To | Computer!Totaal (computertotaal.nl)

 

How to enable TPM chip for Windows 11 - Reviewed

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Zo check je of je pc een TPM-chip heeft | How To | Computer!Totaal (computertotaal.nl)

&

Ik vermoed dat u (in BIOS) naar security zult moeten kijken (enable?)

Ik heb de get-ptm eens gecheckt in de powershell en ik zie overal False staan, wat wel te denken was, dus mijn laptop zal niet eens over een ptm chip beschikken? Dus misschien beter nog een paar jaar verder doen met Windows 10 dan en binnen een jaar of 4 laptop i de prullenmand dan?

Weer een mooi vooruitzicht zo worden we weer op kosten gejaagd om misschien al dan niet een nieuwe laptop te kopen, ze maken er weer iets moois van, mijn gedacht.

Heeft er iemand al zelf Windows 11 geinstalleerd, is dat dan ook met een cijfer- en lettercombinatie die men moet ingeven om Windows 11 te installeren of hoeft dit niet? Of blijft de oude activatiecode gebruikt worden die in Windows 10 gebruikt werd?

Timm1983

louter ter bijkomende info (indien nog nodig): → Upgraden naar Windows 11? - How-to - Tweakers

 

Reputatie 7
Badge +4

Over welke processor spreken we?

Configuring_the_TPM_2.0.pdf (intel.com)

Over welk Medion model spreken we?

 

Indien compatibel kunt u normalerwijze (ten gepaste tijde) zonder meer van 10 naar 11 (op basis van de in uw PC aanwezige oude code)

@Timm1983  je hebt nog ruim de tijd om over te schakelen.

Op de Microsoft-pagina is te zien dat het gaat over de ondersteuning van Windows 10 Pro en Home. Een document op die pagina is aangepast waarmee de einddatum van 14 oktober 2025 is verschenen. Het bedrijf meldt ook dat de ondersteuning van Windows 10 Home en Pro op 29 juli 2015 begon. Daarmee zou de ondersteuningsperiode van Windows 10 net als bij eerdere Windows-versies op ongeveer tien jaar uitkomen.

 

Heeft er iemand al zelf Windows 11 geinstalleerd, is dat dan ook met een cijfer- en lettercombinatie die men moet ingeven om Windows 11 te installeren of hoeft dit niet?

ik dacht dat die gewoon verliep net als een upgrade van windows 10 dus dat er niks moet ingevoerd worden, maar om zekerheid te hebben zou je beter info krijgen van iemand die het reeds uitgevoerd heeft. Het gebeurt in ieder geval gewoon via de Upgrade instellingen, tenzij je zelf de installatie file zou downloaden.

installing tpm 2.0 | Bing & installing tpm 2.0 - Google

@Timm1983 Ter bijkomende info: Het verloopt dus zoals ik vermoed had, dus zoals elke Windows 10 update om naar windows 11 te updaten, er wordt niks gevraagd en je moet ook niks invoeren.

 

Ik probeerde vandaag eens Windows 11 te installeren, ik kreeg mooi de melding bij pc checkup of zoiets dat er geen tpm 2.0 chip aanwezig is, dan maar exact hetzelfde gedaan als dat ze beweren in een youtube filmpje op 2 bestanden te kopiëren in de map “sources”, maar ook dit lukt niet.

Ik zit er mooi voor dan, wordt mijn laptop ineens waardeloos binnen 4 jaar kan ik die dan zomaar in de prullenmand gooien omdat ze daar een chip in vergeten te bouwen zijn.

Kan Medion in gebreke gesteld worden? Wij hoeven toch niet op te draaien voor hun vergetelheid of toch? Had ik mij dan beter toch een ander merk gekocht. Dan zo van die goedkope laptops, nu zit ik wel met de gebakken peren.

Van iemand anders heb ik op internet dan gezien dat zijn computer geen tpm 2.0 chip herkend, maar toch wel Windows 11 kan draaien op een laptop V Box W 11 of zo met Ubuntu 2.1.10, allemaal vrij raar voor mij, en zeer technisch, misschien best wachten dan maar?

Martin, hoe kon jij dan Windows 11 installeren zonder melding dat je geen tpm 2.0 chip hebt?

Timm1983

door rechts te klikken op “Windows MENU”

en dan  apparaatbeheer te kiezen 

had ik gezien dat TPM2 aangeduid werd dus heb ik dan maar besloten om de update naar W11 te wagen.

Omdat windows 11 dit nu ineens eist kun je naar mijn bescheiden mening daarvoor Medion niet aansprakelijk stellen, net zoals de andere minimum vereisten zijn die ze vooropstellen zie onder systeemvereisten → Windows 11systeem vereisten | Microsoft

Ik zie gewoon geen Security Devices, dan zijn ze die gewoonweg vergeten, en moet ik niet langer zoeken en nog proberen om Windows 11 geinstalleerd te krijgen.

Maar ik zal mij in het vervolg dan een laptop kopen van een beter merk dan van Medion, want het was maar een goedkope van nog geen €500, misschien de volgende HP of Asus? Maar ik zal toch op voorhand moeten weten dat er een TPM 2.0 chip in zit.

Welk merk is je laptop Martin, dat moet dan toch nog een vrij recente zijn zeker, aangezien deze over een TPM 2.0 chip beschikt?

Timm1983

 

Tot mijn verbazing beschikt die laptop die ik voor mijn werk gebruik van "Dell Latitude E5570" toch over een TPM 2.0 chip, dus zal deze later wel werken op Windows 11, maar dit is enkel maar een laptop voor mijn werk bedoeld en niet om er mijn zin mee te doen, zoals ik met die laptop van Medion kan doen, op de Dell draait nog steeds Windows 10, misschien daar dan later vanzelf wel Windows 11 op geinstalleerd zal worden, ik ga nu best niet zelf Windows 11 gaan pushen op de laptop van mijn werk anders heb ik kans dat sommige programma's niet meer gaan werken.

Maar ik ben toch al blij dat die laptop van Dell een TPM 2.0 chip heeft, het is tenslotte een laptop waar een datum opstaat van 5.3.2021, dus het zal wel een heel recente zijn deze Dell, deze hoor je echt niet draaien als hij aanstaat.

Timm1983

Reputatie 4
Badge +2

@Timm1983 

Waarom je zo druk maken op 2 forums:

Windows 11 komt binnenkort - Pagina 6 - Windows en zo... - Sat4all - Alles over Satelliet TV, Ziggo en Telenet!

Wat had je anders verwacht van een Medion laptop, Windows 10 werkt toch uitstekend.

hangt er natuurlijk van af als je dit omzeilt wat er met de verder updates gaat gebeuren voor W11, maar mss kun je dan weer een progje vinden om dit ook weer te omzeilen :slight_smile:

TBI: Zo installeer je Windows 11 op niet ondersteunde CPU's - TechPulse

Reputatie 2

Dat is allemaal te veel moeite. Gewoon Rufus downloaden via: https://rufus.ie/nl/. (moet niet eens geïnstalleerd worden, gewoon op bureaublad zetten) Dan naar: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11 gaan en helemaal beneden scrollen om het ISO bestand te downloaden. Je selecteert te enige optie die er is, iets met “multi”, dan kies je je taal en dan geeft hij een knop zodat je het kunt downloaden. Nadien ga je op rufus je ISO selecteren bovenaan en je steekt dan je USB er in. (die wordt automatisch herkend en word bovenaan weergegeven). Dan als je bovenaan kijkt zie je een optie verschijnen “image opties”, je kiest vervolgens: “extended windows 11 installation, no TPM/ no secure boot”. Klik dan op “starten” onderaan. Het kan even duren maar dan heb je een installatie zonder TPM checker zodat je die ook op anders computers kunt gebruiken.

ik heb die methode ook gelezen op computertotaal dacht ik, er zal inderdaad via google search genoeg uitleg te vinden zijn maar de vraag is eerder of microsoft daar vroeg of laat geen stokje in het wiel zal steken!?

Reputatie 7
Badge +4

FYI

bv.

Windows 11 toch installeren op een niet ondersteunde PC (pc-tips.info)

&

Microsoft publiceert methode om TPM 2.0-systeemeis van Windows 11 te omzeilen - Computer - Nieuws - Tweakers

Windows 11: niet-ondersteunde pc's krijgen toch updates | TechRadar

 

@Martin waarom zou Microsoft als commerciëel bedrijf daar en stokje voor steken …. 

indien voor niet ondersteunde CPU ooit problemen zouden opduiken, is het op basis van de door het bedrijf geformuleerde minimum vereisten immers “juridisch gedekt en geenzins aansprakelijk”

 

geen ondersteuning meer geven voor bepaalde veiligheidsupdates, dit is ook maar wat ik ooit gelezen heb en en wat dan nog ongewild uitgelekt zou zijn geweest, maar soit zoals altijd zullen we dit wel zelf zien zeker als het ooit zover komt...

Reageer