Beantwoord

Tado Internet Bridge connecteert niet met Proximus BBox 4

  • 16 October 2023
  • 2 reacties
  • 161 Bekeken

Beste,

 

Onlangs hebben de Proximus techniekers onze woning aangesloten op het fibernetwerk in onze straat en daarbij ook onze vorige modem (Proximus B-BoxV3) vervangen door de nieuwe Proximus B-BoxV4.

 

PROBLEEM:

Onze internetaansluiting werkt perfect, maar sinds de installatie van fiber wilt mijn Tado Internet Bridge niet meer connecteren met de B-BoxV4 → Het wit Router lichtje blijft pinken, wat betekent dat de ethernet link gedetecteerd is en dat de Tado Internetbridge wacht op DHCP IP-adres toekenning van de router. Van zodra het IP-adres succesvol is toegewezen zal de ‘Router’ LED constant gaan branden, wat helaas niet het geval is.

 

PERSOONLIJKE ANALYSE:

Ik heb ondertussen een aantal tests gedaan, waardoor ik vrijwel zeker weet dat het probleem niet bij mijn Tado Internet Bridge ligt (vandaar ook de reden waarom ik het hier post):

  • Mijn Tado Internet Bridge werkte perfect met mijn vorige Proximus B-BoxV3 modem
  • Mijn Tado Internet Bridge werkt wel perfect met de modem van Telenet (versie CH8568LG)
  • Mijn Tado Internet Brdige werkt niet meer sinds de installatie van mijn nieuwe Proximus B-BoxV4 modem

Ik heb ondertussen ook een 100/10 Mbit/s netwerk switch gekocht omdat Tado enkel 10Mbit/s half duplex ethernet snelheden ondersteunt en blijkbaar veel Fiber modems dit niet meer ondersteunen (is dat zo voor de Proximus B-BoxV4?).

Ter info: dit is hoe mijn Tado Internet Bridge communiceert met mijn andere Tado apparaten (Smart Thermostat en Smart Radiators).

 

Kan iemand mij verder helpen (want vervelend met de winter voor de deur...)?

 

Mvg,

Frederik

icon

Beste antwoord door Martin 16 October 2023, 13:03

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

2 reacties

kijk eens naar deze uit leg → Je privérouter instellen | Proximus

Dan afhankelijk of die Wan Tagging of niet ondersteunt kun je een keuze maken voor de uit leg

  1. Maak verbinding met MyProximus .
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN 1 uitgang (met het label BRIDGE) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254).
  8. Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de Internet Box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

@Martin bedankt voor je reactie. 

Het artikel waar naar u refereert spreekt over het instellen van een privé router. Ik heb echter geen aparte, ‘eigen’ router. De set-up die ik heb is simpelweg de bestaande Proximus B-BoxV4 modem + Wifi Booster.

Echter, het lezen van de stap 4 ‘Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.’ deed me plots wel afvragen of ik überhaupt de Tado Internet Bridge wel in mijn Proximus B-BoxV4 modem had gestoken… 😅

 

OPLOSSING:

  • Net nog eens gaan kijken en ik had hem aangesloten op de Fiber Box (die ook netwerkpoorten heeft) ipv de Modem.
  • Vervolgens mijn Tado Internet Bridge aangesloten op de LAN 1 Bridge poort van de Proximus B-Box V4 Modem (zie foto in bijlage) en hij connecteerde meteen.
  • Zelfs zonder de 100/10 Mbit/s netwerk switch te moeten gebruiken!

 

Dus onrechtstreeks heeft u mij wel geholpen 😆 En hopelijk kunnen andere Tado-gebruikers bij deze leren uit mijn ‘fout’ zodat iedereen het deze winter warm heeft 😉

Tado Internet Bridge connected to Proximus B-Box V4

 

Tado Internet Bridge connected