Stabiliteit internet verbinding en interop problemen

  • 13 December 2023
  • 49 reacties
  • 763 Bekeken

Beste Proximus,

 

We zijn nu 3 maanden klant met internet Maxi.

De internetverbinding valt met momenten dagelijks weg, minstens iedere week. En dit ook overdag wanneer we bijvoorbeeld telewerken.

Dit is op zich reeds zeer frustrerend maar het grote probleem zijn de interop problemen na uitval. Telkens nadat het internet is weggevallen zijn er interop issues met verschillende clients. Sommige recoveren na een aantal uur, andere verbindingen dienen opnieuw tot stand gebracht te worden. Alsook de friendly user names zijn niet stabiel. 

 

Kunnen jullie dit a.u.b. dringend onderzoeken en een oplossing bieden. 

Zijn dit effectief netwerk problemen, firmware crashes, DHCP, Mac-address issues?

Ik had graag van jullie deze week nog een verklaring en een actieplan ontvangen om dit op te lossen.

Kunnen jullie hierbij ook data delen (van AirTies cloud) aangaande up time, interference, channel changes, AP steering, sofware upgrades?

Gisteren en eergisteren rond 15u30 is de internetverbinding nog weggevallen. Enkel normaal internet gebruik toen dit gebeurde.

De Wi-Fi coverage en stabiliteit waren bij Telenet significant beter.

Voor 5GHz hebben we een clean environment en AP’s op verschillende kanalen, misschien beter om geen DFS channels te gebruiken? Ik heb de auto (100) juist eens aangepast naar static channel 36 in de GUI als test.

 

Met vriendelijke groeten.

Een bezorgde klant.

 


49 reacties

@DaisyS Ik zou toch graag op korte termijn een oplossing van jullie zien.

Proximus en EQT hebben een 50-50 joint venture: https://www.proximus.com/nl/news/2020/20201127-Proximus-reaches-collaboration-agreement-with-EQT-Infrastructure.html;pxcfrontend=ofDFzXQJj5JgqmEfer5TsU1eg1SD_nEl1jy0qIpX.pxcp_frontend_22 Telenet bouwt met Fluvius zijn eigen fiber netwerk https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/meer-over-je-internet/fiber-komt-eraan.html

Remote management en diagnostics gebeurd via TR-069. https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069

Neem a.u.b. jullie verantwoordelijkheid op.

 

Onze B-box3 is deze nacht weer gecrashed of herstart door jullie

 

Vandaag om 14u26 weer gecrashed 🙁

Wat is jullie plan om dit op te lossen?

 

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Indien je echt 100% zeker bent dat het probleem niet bij jouw installatie ligt kunnen we een technieker ter plaatse sturen. Weet wel dat als het blijkt dat het toch aan jouw eigen installatie ligt onze technieker hier geen ondersteuning op zal geven en de interventie zal aangerekend worden aan een kostprijs van 85€.

@DaisyS Wauw, dit helpt echt niet.

Kan u mij in contact brengen met tweede lijn support en/of met uw manager?

Vandaag rond 14u30 is de B-box3 weer gecrashed!

 

Hoe kan een technieker dit probleem hier ter plaatse onderzoeken als het niet te reproduceren valt? 

Hoe kunnen wij nu garanties geven wat de root cause is? Wat wij constateren is dat jullie router bijna dagelijks crashed. Ondertussen zijn we al 26 dagen verder en u heeft enkel een lijnmeting gedaan. Uw plan om onze access points / switches / clients af te koppelen is voor ons niet werkbaar. Een router/modem is nu eenmaal een product dat standalone van weinig nut dient. Indien deze, waarvoor ik totaal geen argumentatie zie, aanleiding zouden geven tot het crashen van jullie modem zegt veel over de robuustheid van jullie oplossing. En de vraag om de fiberinstallatie af te werken wordt simpel afgeketst. 

 

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar 

Op dit forum sta je vanaf het eerste moment in contact met tweedelijns experten.
Na nogmaals een meting te doen op je lijn blijf ik tot dezelfde conclusie komen. De verbinding tot op je modem is volledig in orde. 
Uiteraard ben je vrij om met eigen toestellen te werken achter de modem maar hierop bieden wij geen ondersteuning - we kunnen hiervan ook niets uitmeten.
Om tot een oplossing te komen kunnen we enkel alle toestellen eens afkoppelen en 1 voor 1 terug aansluiten en op deze manier uitsluiten welk toestel voor problemen zorgt of iemand ter plaatse sturen die alles eens kan nakijken. 

Wat betreft Fiberklaar is bij Proximus het nodige al aangevraagd en wachten wij tot op heden nog op een oke van Fiberklaar. 
Indien je toch meer informatie wenst kan je contact opnemen met Fiberklaar op 078319987.

@DaisyS het lijkt erop dat we er niet gaan uitkomen op deze manier, erg teleurstellend dat jullie enkel de lijn ondersteunen en uitmeten. Dit terwijl jullie modem bijna dagelijks crashed en verder hier geen onderzoek naar gedaan wordt. Dit moet dan maar aan de klant zijn netwerk liggen.

Kunnen jullie niet een andere modem opsturen om uit te sluiten of er iets mis is met het toestel? Dit lijkt me zeer plausibel en een erg kleine moeite daar jullie deze modem terug kunnen refurbishen.

Liefst een iets recentere modem want deze heeft echt oude technologie, de Wi-Fi coverage is niet eens voldoende voor 1 verdieping van ons huis. De aantal verbonden toestellen zoals u aanhaalt lijkt me niet zo extreem, hoeveel clients ondersteunen jullie? 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar Telkens wij een meting doen van je lijn/producten meten wij uiteraard ook onze eigen toestellen,zijnde de modem, uit.

Dat wilt ook zeggen dat wij tot op de modem geen problemen zien. Gezien er nu nieuwe informatie is over een probleem met de wifi-dekking lijkt het mij dan zeker een goede oplossing om iemand on-site te sturen zodat de desbetreffende technieker ook dit kan nakijken. Hij/zij kan dan ineens nagaan of er eventueel wifi versterkers nodig zijn om de dekking te verbeteren. 

@DaisyS de lijnmeting en productmeting is dit een momentopname of ook data van tijdens de crashes? Op momenten dat er zich geen crash voordoet verwacht ik dat u geen probleem zal kunnen detecteren, eventueel increased counters of memory consumption. Maar aangezien u geen geavanceerde troubleshooting doet waarschijnlijk niet het geval. Wij hebben geen interesse in betalende extenders.

 

Ik heb een mailtje naar Fiberklaar gestuurd, ze reageren: “We hebben je adres even nagekeken en zien inderdaad dat nog niet alle werken voltooid zijn, daarom hebben we je melding overgemaakt aan de constructiepartner voor Vosselaar, zij zullen dit verder behandelen.”

@DaisyS of supporteren jullie reeds de vrije keuze van modem/router? Dan wil ik dit ook wel eens testen. https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/besluit-van-26-september-2023-betreffende-de-identificering-van-het-netwerkaansluitpunt-voor-de-breedbanddiensten

Of hebben jullie een 4G backup als workaround voor dit probleem?

Reputatie 7
Badge +5

@ParticulierUitVosselaar 

 Als wij een meting doen kunnen wij uiteraard ook zien of er verbrekingen op de lijn zijn geweest, dit door de kwaliteit van de lijn of eventueel de modem. Wij kunnen dus inderdaad verder kijken dan alleen het moment waarop we de meting doen. Moesten er increased counters zijn zouden we dit ook kunnen zien. Aangezien je ook al sinds het eerste moment in contact staat met tweedelijns experten wilt dit zeggen dat we naar meer kijken dan enkel de basis. De conclusie blijft hetzelfde en mijn voorstel dus ook, tot op onze toestellen is alles in orde. 
Om uit te sluiten dat het niet aan je eigen achterliggende installatie ligt blijft the way to go het afkoppelen van alle toestellen, inclusief je switch of router en stapsgewijs alles terug aan te sluiten om te zien welk toestel voor de crashes kunnen zorgen. 
Of we sturen iemand on-site om alles eens te controleren.

 

Ivm Fiberklaar is het dus inderdaad wachten tot de constructiepartner voor Vosselaar de werken verder zet en van zodra zij alles hebben afgewerkt zal Proximus pas verder kunnen.

 

Het gebruik van een eigen modem/router zal dit jaar mogelijk zijn maar vermoedelijk pas tegen eind 2024. 

Er bestaat een optie “Bizz Guarantee” dit is een betalende optie die je kan nemen zodat je er zeker van bent dat je altijd internet hebt, zou de koperlijn of de fiberlijn wegvallen. 

@DaisyS Dank nogmaals voor uw reactie.

Ik blijf er ook bij dat het jullie modem is die crashed, is hiervan dan niets te zien in jullie analyse?

In de GUI van de B-box3 zijn de mogelijkheden wel erg beperkt. Bij andere routers kan je veel geavanceerdere zaken zien zoals bvb. reboot cause, Tx en Rx data packets op de verschillende poorten en radio’s, diagnostics. Dit zouden jullie toch ook moeten kunnen zien?

Zou u hierrond meer data kunnen delen zodat ik wat gerichter kan analyseren? In plaats van clients in het wilde weg af te koppelen en een week te wachten om te zien of jullie gateway nog crashed. Hierbij hebben we ondertussen dan enorme hinder en kunnen we niet afleiden of het effectief om dezelfde root cause gaat.

Wat zijn verder gekende problemen bij jullie die aanleiding geven tot crashes van jullie router? En neen, u gaat me niet vertellen dat wij de enige klant zijn waar ooit een gateway crashed, die reactie mag u me onthouden. 

Kijk ik heb nu reeds een hele tijd geprobeerd om samen met jullie naar een oplossing toe te werken maar jullie service laat echt de wensen over. Ik geef jullie nog een week de tijd om actief mee een oplossing te zoeken voor het probleem dat Jullie modem bijna dagelijks crashed of ik ga kijken om verdere stappen te ondernemen. Ik zou als organisatie juist willen weten waarom dit gebeurd zodat andere klanten mogelijks bespaard kunnen blijven van deze storingen.

Een nieuwe crash om 11u55 vandaag.

 

@DaisyS ik heb zojuist de firmware van onze backhaul router geupgraded als test. Draait op onze B-box3 de laatste software versie? Eventueel zijn er nieuwe fixes.

@DaisyS Ik lees net in een ander ticket soortgelijke problemen:

Sleept dit echt al 2 jaar aan? Hier worden andere suggesties gegeven? Is dit probleem een regressie t.o.v. een vorige software/hardware? Dit lijkt me een blocking issue voor deployment!

Misschien vragen dat Sagemcom dit bekijkt als jullie het zelf niet gevonden krijgen.

mss de bbox4 eens proberen dan?

@Martin lijkt me inderdaad een goede test. Op mijn vraag hierrond is jammer genoeg niet gereageerd.

@DaisyS any update?

Zojuist hadden we terug een internet onderbrekening rond 15u30.

Deze keer is de Modem niet herstart maar de DSL verbinding was weggevallen.

 

Reputatie 7
Badge +4

@ParticulierUitVosselaar Ik heb eerst een herstart laten uitvoeren van de kaart waarop je bent aangesloten. Dit is de oorzaak van de verbreking van daarnet. Kan je ons op de hoogte houden of dit enig verschil maakt ? 

@HadewychT ok, we houden jullie op de hoogte. Fingers crossed.

@HadewychT @DaisyS tot dusver geen crashes meer waargenomen. Lijkt dat de laatst genomen actie verschil geeft. U geeft aan een kaart herstart te hebben. Is dit een multiplexer in jullie netwerk? We volgen het verder op. 

Reputatie 7
Badge +4

@ParticulierUitVosselaar Blij te horen dat het tot nu opgelost lijkt te zijn daarmee. 

@HadewychT onze oplossing is nog steeds niet uitgevallen, bedankt!

@DaisyS hopelijk bekijkt u dit in de toekomst pragmatischer.

Hebben jullie nog een update mogen ontvangen van fiberklaar voor het finaliseren van de oplossing? Na hun eerste snelle antwoord reageren ze niet meer.

Reputatie 7
Badge +4

@ParticulierUitVosselaar Dankjewel voor je feedback. Fijn te horen dat alles terug stabiel werkt. 

Als er geen duidelijke oorzaken te zien zijn voor de verbrekingen waren de stappen die Daisy je vroeg ook heel normaal vermits we willen kunnen uitsluiten of het probleem gelinkt is aan ons netwerk of onze toestellen. 

Wat betreft je aansluiting voor fiber kan je best contact opnemen met Fiberklaar. Zij verzorgen de aanleg van de fiber in je huis waarna je de keuze hebt bij welke operator je je abonnement neemt. Wij hebben geen invloed op die aanleg. Je kan ze best contacteren via dit formulier

Reageer