Skip to main content

Beste,

 

Ik richt mij tot dit forum in de hoop een oplossing te vinden voor mijn probleem.
Helaas kon de (telefonische) klantendienst van Proximus mij niet verder helpen.

 

Hierbij mijn probleem, kort omschreven:
Sinds enige tijd heb ik problemen met het ontvangen van bepaalde e-mails (ik vermoed sinds ongeveer twee maanden).
De meeste e-mails komen wel aan, maar er is een klein percentage dat niet toekomt. Ik kan op geen enkele manier achterhalen welke e-mails niet binnenkomen, en de verzender ontvangt hierover geen melding. Dit maakt het erg moeilijk om te bepalen welke e-mails al dan niet toekomen.

 

Om dit probleem tijdelijk te omzeilen, vraag ik mijn contactpersonen om hun e-mails zowel naar mijn Proximus-adres (skynet.be) als naar mijn persoonlijke Gmail-adres te sturen. Soms komen de e-mails wel binnen op mijn Proximus-account, maar op andere momenten niet. Op Gmail ondervind ik tot op heden geen problemen.

 

Ik heb dit probleem al uitvoerig geprobeerd op te lossen.

 

Hieronder de algemene stappen die ik heb ondernomen:

- Mijn computer en smartphone zijn nagekeken door een technisch persoon (algemene controle, anti-malware check, netwerkstatus, ...).
- Ik gebruik moderne software die volledig up-to-date is (Windows 11, Office 365, ...).
- Ik heb de correcte Proximus-mailserverinstellingen in Outlook, zowel op mijn computer als op mijn smartphone (zie: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/je-mailbox-instellen/email-instellen-op-je-gsm-tablet-of-computer.html).


De volgende e-mail troubleshooting stappen zijn ondernomen:
- Er zijn geen typfouten in mijn e-mailadres.
- De e-mails zitten niet in de spam/junkmail/submappen, enz.
- Ik heb geen blacklists of geblokkeerde afzenders ingesteld, op geen enkel niveau (niet in Outlook en niet bij Proximus zelf).
- Er zijn geen actieve Outlook-regels.
- Online Proximus email instellingen zijn nagekeken (voor zover deze er zijn).
- Er is voldoende ruimte in mijn Proximus-mailbox (slechts 5% in gebruik).

 

Om uit te sluiten dat het probleem aan mijn computer of smartphone ligt, ben ik overgestapt naar Proximus Webmail (https://www.proximus.be/login/en/webmail.html).
Ik ga ervan uit dat webmail de meest objectieve manier is om e-mails te ontvangen, aangezien het hier om een cloudplatform van Proximus zelf gaat. Helaas krijg ik hier hetzelfde resultaat: sommige e-mails komen niet aan.

 

Met hulp van een technisch persoon zijn we inmiddels zover gekomen dat we het probleem kunnen reproduceren.
Het is mogelijk om een e-mail zo op te stellen dat deze niet aankomt in mijn Proximus-mailbox (maar wel in Gmail).

 

Hier is het scenario:
- Als een e-mail wordt opgesteld met een link in de body, bijvoorbeeld naar een EICAR-bestand (https://www.eicar.org/download-anti-malware-testfile/), dan komt deze e-mail niet aan op Proximus.
- Dit scenario is getest met verschillende afzenderadressen en domeinen (Gmail, Outlook.com en Protonmail.com).

 

Hieruit hebben we voorzichtig geconcludeerd dat iets tussen de afzender en de ontvanger deze e-mails blokkeert.
Vermoedelijk worden de e-mails geïnspecteerd en op basis van bepaalde regels tegengehouden.
Het lijkt mij logisch en verstandig dat dit gebeurt. Wat echter niet logisch is, is dat ik zelf geen melding ontvang. Zoals eerder vermeld, komen deze e-mails niet in de spam/junk terecht, waardoor ze als het ware verloren lijken te gaan.

 

Men zou kunnen argumenteren dat in mijn scenario (met EICAR) het begrijpelijk is dat deze e-mail niet wordt afgeleverd. Uiteindelijk gaat het hier om een testvirusbestand. Echter, op de mailplatformen van grote aanbieders zoals Gmail, Outlook en Protonmail, komt deze testmail wél aan (al dan niet in Spam/Junk). Als Proximus ervoor kiest om bepaalde e-mails te blokkeren zonder de gebruiker hierover te informeren, nemen zij dus beslissingen namens de gebruiker. Dit lijkt mij allesbehalve de juiste aanpak.

 

In het geval van de EICAR-testmail is dit tot op zekere hoogte te begrijpen, maar hoe zit het met 'false positives'?

 

Ik vermoed dat dit precies is wat er gebeurt. Het lijkt erop dat Proximus in mijn geval e-mails blokkeert als 'false positive' en mij hierover niet informeert. Dit maakt voor mij de Proximus mail service onbetrouwbaar.

 

Nu is mijn vraag:
- Heeft iemand anders dit probleem ook ervaren?
- Is er een oplossing voor?
- Zie ik misschien iets over het hoofd?


Alvast bedankt!

Beste, 

Ook bij mij zijn er verschillende mails die niet ontvangen worden. De muziekschool meldt me dat ze nog problemen hebben met leerlingen die skynet.be gebruikers zijn.

Ook sommige mails van de wielerclub worden niet ontvangen Zoals door u aangehaald zijn dit dikwijls mails die een link bevatten. Waarom deze mails er niet door komen weet ik niet.

Ik heb ook de volledige mailbox doorzocht, maar de betreffende mails niet gevonden.

Indien er een oplossing kan gevonden worden, graag een seintje.

Alvast bedankt


@luc01 Mss zal de spamdetector deze mails die Links bevatten, verkeerdelijk als spam detecteren!?

FYI: Proximus moderatoren komen pas maandag terug langs op het forum en omdat zij u zouden kunnen beter/vlotter verder helpen:
Noteer in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens.
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst of belangrijk acht ivm de probleemstelling, enkel voorbeelden indien mogelijk van dergelijke mails die zo’n link bevatten.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 
Meldt het hier zodra dit gebeurd is.


Reageer