Beantwoord

Smart tv en internetverbinding


Sinds een week heb ik een Samsung Smart tv in huis. Ik ben er erg tevreden van en kijk geregeld naar youtube video's via de tv, lekker groot scherm ... Ik gebruik een b-box 2 router / modem voor tv en draadloos internet.

Ik heb een internet start abonnement en vroeg me af of dat gaat voor een smart tv. Ik merk dat de youtube video's soms (niet altijd) wat traag bufferen en soms zelfs niet verder spelen, ik blijf dan zo'n rond draaiend cirkeltje in beeld krijgen. Alsof de upload / download snelheid niet toereikend is.

Ik heb er verder geen verstand van, maar vroeg me af of een internet comfort / internet maxi abonnement heel veel verschil zou maken hierin? Of hebben die misschien (ook) niet voldoende snelheid voor een smart tv?

Wat is een optimale upload / download snelheid voor een smart tv, zodat je youtube video's zonder problemen op je tv kunt bekijken?

Ik had graag jullie kijk hierop gehad, alvorens ik een beslissing neem.

Bij voorbaat hartelijk dank!
icon

Beste antwoord door Wilin 26 mei 2017, 18:39

@Janine, ik ga je niet afraden dit te doen, maar indien dit is om je bovenstaand probleem aan te pakken, dan gaat dit volgens mij niet helpen.

Volgens de site van Proximus: https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/andere-producten/internetabonnementen.html heeft Internet Start een limiet op de snelheid van 50 Mbps. Een youtube video heeft enkele Mbps nodig. Dus de beperking van Internet Start is hier niet de flessenhals. Als ik jou was zou ik eerst de twee snelheidstesten doen die martin voorstelt en die hier eens posten. Dan kunnen we samen met jou zoeken naar de oorzaak.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 4
Badge +3
De snelheid hangt niet alleen van je abonnement af, maar ook van de afstand tot onze centrale en je installatie. Bij beide abonnementen krijg je dezelfde downloadsnelheid. Je kan altijd eens een happy house technieker aanvragen, deze komt je binneninstallatie nakijken en kijkt na of je connectie met je tv kan verbeterd worden.

https://www.proximus.be/nl/id_cr_happyhouse/particulieren/discover/altijd-dichtbij/happy-house.html?v1=shorturl&v6=happyhouse

mvg,

Kim
Reputatie 4
Badge +1
eerlijk gezegd Janine denk ik dat internet Smart niet zwaar genoeg is. Dit zou ook zo zijn moest u Netflix hebben dan gaat u ook die problemen ondervinden. Ik heb ook een Smart en heb geen problemen Ik heb nu wel internet Maxi maar dit hoef je nu ook weer niet te nemen.
Reputatie 6
Badge +5
@ Janine,
Janine_05 schreef:

Ik gebruik een b-box 2 router / modem voor tv en draadloos internet.

doe al eens een http://speedtest.net om te zien wat het resultaat is.
misschien is je wifi verbinding te traag zie:
> Sneller surfen door het wifi-kanaal te wijzigen
> 8 tips om uw wifi te verbeteren
NB: Een bbox2 heeft een 2.4 Ghz wifi-g aan boord die ook trager is dan de 2.4 GHz wifi-n van de bbox3, die dan ook nog een snelle 5.0 GHz wifi-ac aan boord heeft, maar daarvoor moeten je toestellen zoals o.a je tv die wifi-norm wel ondersteunen.
Janine_05 schreef:

Ik heb er verder geen verstand van, maar vroeg me af of een internet comfort / internet maxi abonnement heel veel verschil zou maken hierin? Of hebben die misschien (ook) niet voldoende snelheid voor een smart tv?

controleer eens op http://proximus.be/internetsnelheid wat voor snelheid je zou moeten kunnen halen.
Reputatie 4
Badge +1
Martin, ik schrijf dat toch niet; Ik vraag mij nu eens af wanneer men nu in gods naam eens eerst goed leest voordat men commentaar op iemand anders geeft; En daar bedoel ik jou niet persoonlijk mee maar er zijn nog personen die hier gewoon posten voor dat ze precies nog maar een bericht hebben gelezen. Ten eerste heeft ze geen comfort maar start. En ik zei dat ze niet maxi moest nemen desnoods ( het zwaarste). Ik ondervind geen problemen bij Smart TV en IP TV, want daarvoor heb je speciaal veel downloadsnelheid nodig en kan je met een start abonnement niets doen. daarom had ik eerst een beetje schrik om de overstap te wagen, maar omdat ik vroeger al geen last ondervond met het internet heb ik het toch maar gedaan.
Dank voor jullie reacties!

Ik heb een pack tv / internet. Graag wil ik mijn internet wijzigen van Internet Start naar Internet Maxi.

Zou een medewerker van het Proximus Team dit z.s.m voor mij willen aanpassen?

Bij voorbaat hartelijk dank!
Reputatie 6
Badge +3
@Janine, ik ga je niet afraden dit te doen, maar indien dit is om je bovenstaand probleem aan te pakken, dan gaat dit volgens mij niet helpen.

Volgens de site van Proximus: https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/andere-producten/internetabonnementen.html heeft Internet Start een limiet op de snelheid van 50 Mbps. Een youtube video heeft enkele Mbps nodig. Dus de beperking van Internet Start is hier niet de flessenhals. Als ik jou was zou ik eerst de twee snelheidstesten doen die martin voorstelt en die hier eens posten. Dan kunnen we samen met jou zoeken naar de oorzaak.
Reputatie 4
Badge +1
Wilin schreef:

@Janine, ik ga je niet afraden dit te doen, maar indien dit is om je bovenstaand probleem aan te pakken, dan gaat dit volgens mij niet helpen.

Volgens de site van Proximus: https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/andere-producten/internetabonnementen.html heeft Internet Start een limiet op de snelheid van 50 Mbps. Een youtube video heeft enkele Mbps nodig. Dus de beperking van Internet Start is hier niet de flessenhals. Als ik jou was zou ik eerst de twee snelheidstesten doen die martin voorstelt en die hier eens posten. Dan kunnen we samen met jou zoeken naar de oorzaak.



Mag ik eens iets vragen? Heb jij ooit al eens gestreamt, of heb je een Smart TV of IP Tv ? Want ik snap jou niet goed. Maar als jij het Janine afraad dan doe je maar; Ik trek me er niets van aan. Dan kan ze in ieder geval de schuld al niet op mij steken.
Reputatie 6
Badge +3
Mag ik eens iets vragen?
=> ja
Heb jij ooit al eens gestreamt,
=> ja, iedere dag, op pc, tablet, tv, smartphone (thuis en onderweg)
of heb je een Smart TV of IP Tv ?
=> ja
Want ik snap jou niet goed.
=> Welk deel versta je niet? Misschien moet ik het herformuleren zodat het duidelijker is?
-------------------------

Wat ik probeer te zeggen in mijn post is het volgende:

Ja, de snelheid waarmee je kan downloaden is van groot belang bij het streamen van Youtube of dergelijke, echter een snelheid van 20/30 Mbps is hiervoor ruim voldoende (Ja ik bekijk regelmatig youtube / twitch / netflix op een lijn van 20 Mbps). Dus de "administratieve" limiet van 50 Mbps in Internet Start is naar mijn ervaring geen probleem. Als jij daar andere ervaring mee hebt, mag je deze uiteraard delen. Iedereen is daar vrij toe. We delen enkel onze meningen.

Indien er buffering optreed denk ik eerder aan andere plaatsen waar de snelheid beperkt kan zijn: de lijn zelf (http://proximus.be/internetsnelheid ), connectie tussen modem en TV, ...
Daarom dat ik denk dat het delen van de resultaten van beide snelheidstesten kan helpen met het bepalen van het probleem. Indien de snelheid onder de 50Mbps ligt, dan heeft het abonnementstype geen enkele invloed.

Voor mij is een betere reden om af te stappen van Internet Start de volume limiet. Bij veelvuldig streamen ga je sneller door je datavolume en in een aantal gevallen kun je dan tegen die limiet komen. Bij Comfort en Maxi kun je dan gratis bijbestellen, bij Start niet.

Ik hoop dat ik hiermee mijn vorige post heb verduidelijkt.
Reputatie 4
Badge +1
ok, als Janine er dan de dupe van word is het uw schuld. ik zei ook nergens dat ze maxi moest nemen. Dit voor zij die niet kunnen lezen. want dat word op dit forum een gewoonte. Vooral als Bever passeert 😄 . En nogmaals denk eraan het is aan Janine die beslist. Hetzelfde zoals ik een goede betaler ben voor lopig, maar voor hoelang ik nog klant blijf weet ik niet.
Reputatie 6
Badge +5
Ter informatie: om een idee te hebben wat je nodig hebt aan internetsnelheid voor netflix bijvoorbeeld:
Aanbevolen voor SD-kwaliteit 3,0 Mb/s
Aanbevolen voor HD-kwaliteit 5,0 Mb/s
Aanbevolen voor Ultra HD-kwaliteit 25 Mb/s
Reputatie 3
Badge +3
Hey Janine_05,

Voor een pack internet + TV (onbeperkt internet) wordt dat internet comfort voor een totaal van €55/maand. Heb dit zo voor jou aangepast, je ontvangt hier een mailtje over.

Groetjes,

Lorentz
Dank u wel, Lorentz!

@Bever en @Martin
Ik begrijp u allebei. Geen ruzie maken. Had dat alles al eens uitgetest en aangepast, Martin. O.a. resetten en verplaatsen van modem heeft iets geholpen, maar niet voldoende. Ga nu gewoon even bekijken of Internet Comfort meer comfort biedt 😉

Alleszins hartelijk dank voor de reacties!
Bever schreef:

... geen problemen bij Smart TV en IP TV, want daarvoor heb je speciaal veel downloadsnelheid nodig en kan je met een start abonnement niets doen. daarom had ik eerst een beetje schrik om de overstap te wagen, maar omdat ik vroeger al geen last ondervond met het internet heb ik het toch maar gedaan.



Ik vraag mij af waar sommigen hun informatie halen om hier zware statements neer te schrijven ...

".... IPTV Bandwidth Consumption
Given the above, and if we assume that Standard Definition (SD) TV channels typically use 2-5 Mbit/s and High Definition (HD) channels use 4-10 Mbit/s, ...."

tenzij ge een IPTV server loopt natuurlijk ... (maar dan nog)
"... head-end IPTV appliance delivering 10 x SD channels to 100 users via unicast will use: 100 x 5 Mbits = 500 Mbit/s total network bandwidth ...."
"... Multicast streaming can help reduce this bandwidth usage, in that each channel is only sent once. In the same scenario described above but using multicast, 10 x SD channels will now use: 10 x 5Mbits = 50 Mbit/s total network bandwidth..."
Dat zijn dus de waarden voor een DISTRIBUTIESYSTEEM en niet voor een client!

Waarom een Smart TV een grotere bandbreedte nodig heeft is mij een, en waarschijnlijk een hoop andere technici, een kompleet raadsel. TV's tonen enkel het signaal dat hen wordt aangeboden. DWZ dat een "standaard" HD signaal voor één kanaal een bandbreedte van ong. 5Mbps nodig heeft, einde verhaal. Sommigen schijnen echt niets te begrijpen over het begrip "bandbreedte" ... 🤔 🙄
... of ze verspreiden zoveel mist dat ze zelf wegens de bomen het bos niet meer zien, laat staan dat de lezer er al aan uit kan ... 🙄
Reputatie 6
Badge +5
Bijvoorbeeld voor een PXM decoder is dit voor een SD en HD stream die binnenkomt respectievelijk ongeveer 3Mbps en 6,3Mbps.

of ze verspreiden zoveel mist dat ze zelf wegens de bomen het bos niet meer zien, laat staan dat de lezer er al aan uit kan ...


Ik denk dat meesten ondertussen ook wel google kennen om door deze mist en het bos helder door te kunnen kijken :))
Reputatie 4
Badge +1
Regulus schreef:

Bever schreef:

... geen problemen bij Smart TV en IP TV, want daarvoor heb je speciaal veel downloadsnelheid nodig en kan je met een start abonnement niets doen. daarom had ik eerst een beetje schrik om de overstap te wagen, maar omdat ik vroeger al geen last ondervond met het internet heb ik het toch maar gedaan.



Ik vraag mij af waar sommigen hun informatie halen om hier zware statements neer te schrijven ...

".... IPTV Bandwidth Consumption
Given the above, and if we assume that Standard Definition (SD) TV channels typically use 2-5 Mbit/s and High Definition (HD) channels use 4-10 Mbit/s, ...."

tenzij ge een IPTV server loopt natuurlijk ... (maar dan nog)
"... head-end IPTV appliance delivering 10 x SD channels to 100 users via unicast will use: 100 x 5 Mbits = 500 Mbit/s total network bandwidth ...."
"... Multicast streaming can help reduce this bandwidth usage, in that each channel is only sent once. In the same scenario described above but using multicast, 10 x SD channels will now use: 10 x 5Mbits = 50 Mbit/s total network bandwidth..."
Dat zijn dus de waarden voor een DISTRIBUTIESYSTEEM en niet voor een client!

Waarom een Smart TV een grotere bandbreedte nodig heeft is mij een, en waarschijnlijk een hoop andere technici, een kompleet raadsel. TV's tonen enkel het signaal dat hen wordt aangeboden. DWZ dat een "standaard" HD signaal voor één kanaal een bandbreedte van ong. 5Mbps nodig heeft, einde verhaal. Sommigen schijnen echt niets te begrijpen over het begrip "bandbreedte" ... 🤔 🙄
... of ze verspreiden zoveel mist dat ze zelf wegens de bomen het bos niet meer zien, laat staan dat de lezer er al aan uit kan ... 🙄



Regulus houd uwe intellectuele commentaar voor uw eigen. Want het enige waar u in geïnteresseerd bent dat is precies in de persoon die er achter zit. En niet naar de inhoud.van het bericht; Dus ik zou willen dat u op mijn vragen en antwoorden vanaf nu ook geen commentaar meer geeft. Want van het meeste verstaan 60% van de klanten hier toch geen barst wat je bedoeld. Met je Engelse praat. De helft van de klanten van Proximus zijn bejaarden en zij kennen allemaal geen Engels.
Reputatie 6
Badge +6
Bever schreef:

De helft van de klanten van Proximus zijn bejaarden en zij kennen allemaal geen Engels.


Dat lijkt me nogal kort door de bocht 😉
Geen ruzie a.u.b., anders dien ik in te grijpen!

Warme groeten,
Wim
Reputatie 4
Badge +1
Wim schreef:

Bever schreef:

De helft van de klanten van Proximus zijn bejaarden en zij kennen allemaal geen Engels.


Dat lijkt me nogal kort door de bocht 😉
Geen ruzie a.u.b., anders dien ik in te grijpen!

Warme groeten,
Wim


Hier bedoel ik niet verkeerds mee, dat is evengoed zo bij Telenet. Onder bejaarden verstaan we mensen vanaf 65 jaar, en ik spreek nu bv over 5 jaar terug. Belgacom Toen was het forum meer bevolkt. En denk dat het ligt aan de vorm omdat het helemaal anders is geworden en gemodereerd word.. Maar die mensen die hier aanwezig waren ,waren geen 20 jarigen er waren ook ouderen maar veel mensen die ouder als ik waren.
@LorentzV en @ProximusTeam

Het is ondertussen donderdag en ik heb volgens MyProximus (e-services) nog altijd een Internet Start pack.

Wanneer wordt mijn tv / internet pack aangepast naar een Internet Comfort pack?

Ik las op het forum dat er momenteel problemen zijn met internetinstallaties en dat jullie ICT medewerkers
daar naar laten kijken. Heeft het daar mee te maken dat de wijziging van Start naar Comfort nog altijd niet
is doorgevoerd? Wanneer kan ik de activering van mijn Comfort Internet verwachten?
Reputatie 5
Badge +2
Dag Janine,

Uw internet comfort staat reeds actief. Nu kan het zijn dat dit in administratief nog niet doorgelopen is.

Hier kan wat vertraging op zitten maar technisch is alles in orde.

Mvg,

Koen
Bever schreef:

Wim schreef:

Bever schreef:

De helft van de klanten van Proximus zijn bejaarden en zij kennen allemaal geen Engels.


Dat lijkt me nogal kort door de bocht 😉
Geen ruzie a.u.b., anders dien ik in te grijpen!

Warme groeten,
Wim


Hier bedoel ik niet verkeerds mee, dat is evengoed zo bij Telenet. Onder bejaarden verstaan we mensen vanaf 65 jaar, en ik spreek nu bv over 5 jaar terug. Belgacom Toen was het forum meer bevolkt. En denk dat het ligt aan de vorm omdat het helemaal anders is geworden en gemodereerd word.. Maar die mensen die hier aanwezig waren ,waren geen 20 jarigen er waren ook ouderen maar veel mensen die ouder als ik waren.



OT .. ja, inderdaad, het forum was toendertijd méér bevolkt dan nu en de zever en de flauwekul liepen er van de muren, 't leek wel bezigheidstherapie voor seniorennet, toogpraat van "'t kan niet op"! 😂 Niet te verwonderen dat Proximus een waardevolle poging gedaan heeft om er de heel grove borstel door te halen, kwestie van het forum terug te herleiden tot zijn eigenlijke doel/functie ipv een eindeloze praatbarak, wat helaas niet helemaal gelukt is ...
Dat de bevolking van dit forum overwegend uit 65+ bestaat valt nog te bewijzen en dat de helft geen Engels verstaat mag IMHO als een belediging beschouwd worden ...
Naar mijn mening zijn "adviezen" die niet onderbouwd worden door de juiste technische achtergronden van geen enkel nut om de lezers van het forum vooruit te helpen ..
oh en "zelfverklaarde" ?computer?specialisten zouden moeten weten dat men een engelse tekst, tot zelfs een ganse web site probleemloos kan vertalen via de betrokken dienst van google, 't is geen academisch Nederlands maar het is best te begrijpen ... waar zit dan het probleem van "kent geen Engels" dan eigenlijk? 😁 🤔 🙄
enfin, lood voor oud ijzer, andermaal ...
Oké KoenN, dank u! 🙂

Reageer