Beantwoord

Slimme wifi ! wat te doen ?

  • 22 February 2020
  • 46 reacties
  • 4070 Bekeken

Geachte , 

Tot voor de activatie van de slimme WiFi kon den we op de slaapkamer op onze tweede televisie kijken !

Ik gebruik de draadloze ruckus en had geen probleem tot de activate van de slimme WiFi !

Wat te doen ?

Met vriendelijke groeten 

icon

Beste antwoord door Martin 25 February 2020, 09:06

Bekijk origineel

46 reacties

Mijn WiFi netwerk valt niet meer weg maar is wel trager als mijn 4G netwerk

Die twee staan ook los van elkaar, je moet bv vergelijken wat je snelheid van je internet is als je aangesloten bent met een netwerkkabel van bv je laptop met de bbox en dan bv zien hoeveel je snelheid is over wifi op de 2.4 wifi bande en op de 5.0 wifi band en dit terwijl je dicht bij de bbox staat.

deze ochtend weer even gemeten het is dramatisch 

 

macbook pro 

@mappeldoorn is dit direct via de wifi van je bbox dat je meet en wat is je snelheid als je smart wifi  uitzet om zeker te zijn dat het al dan niet aan slimme wifi gelegen is want ik had ook lage snelheden met smart wifi in dienst en zelf af en toe onderbrekingen.

smart wifi uitzetten, gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" deactiveren,
door te klikken op de One SSSID banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID (slimme wifi genaamd) uitgeschakeld,

en kan je altijd achteraf op de zelfde manier terug actief zetten

 

De 5.0 band is verdwenen sinds de slimme wifi

dit is normaal zowel de 2.4 als de 5.0 band wordt uitgezonden onder de zelfde wifi-2.4-xxxx naam

daarom dat je bvb op toestellen (smartphone enz….) die vroeger werkten met wifi netwerknaam wifi-5.0-xxxx nu moet instellen op de ssid  wifi naam = wifi-2.4-xxxx 

Er wordt dan automatisch verbinding gemaakt door de bbox met de juiste optimale band , dit is althans de theorie !

Ok merci

Hier ook enorm traag internet en ook regelmatig geen internet na de update naar slimme wifi :frowning2:

Slimme wifi = zeer traag en/of geen internet :rage: een verbetering kun je dit niet noemen.

 

het is natuurlijk mogelijk om dit uit te zetten maar in feite zou je eerst moeten kunnen de oorzaak opsporen. 
BV is je snelheid de zelfde gebleven als je via een netwerkkabel verbonden bent met laptop bv ….
Is het op al je draadloze toestellen het geval dat je wifi nu trager geworden is want sommige toestellen regeren inderdaad hier niet goed op, daarom heb ik het ook moeten uitzetten.

op toestellen waar je vroeger op wifi 5.0 werkte moet je nu ook instellen op ssid wifi-2.4-xxxx

Als je een wifi booster hebt ook dan deze opnieuw synchroniseren.

Reputatie 6
Badge +2

Geachte , 

Tot voor de activatie van de slimme WiFi kon den we op de slaapkamer op onze tweede televisie kijken !

Ik gebruik de draadloze ruckus en had geen probleem tot de activate van de slimme WiFi !

Wat te doen ?

 

De reden dat dit gebeurt is de volgende:

De ruckus (WiFi bridge) werkt alleen op 5GHz.

Bij activatie van Smart WiFi krijgt jouw netwerk maar één naam meer (zelfde naam voor zowel 2.4 GHz als 5 GHz). Hierbij heeft Proximus gekozen om de 2.4 GHz SSSID te gebruiken voor de “One SSSID”.

Hierdoor is de ruckus zijn verbinding verloren (naam van het 5 GHZ netwerk bestaat niet meer).

 

Het advies om “One SSSID” uit te zetten is het mijns inziens het verkeerde advies! Hiermee gaan alle voordelen verloren van de Smart WiFi.

 

Het correcte advies is om de ruckus opnieuw te “koppelen” met de B-box3:

  • druk gedurende 2 seconden op de WPS knop op de B-box3.
  • druk, binnen de 2 minuten, 2 seconden op de WPS knop op WiFi bridge.
  • wacht tot de lampjes (op de B-box en de WiFi bridge) stoppen met knipperen.

Probleem opgelost!

Begrijp ik toch niet goed, als slimme wifi niet ingeschakeld is, en je sluit de ruckus die aan de bbox staat, aan met een utp kabel op je bbox aan, dan zendt die een ssid op 5GHz uit wat de andere ruckus aan de ontvangst kant ontvangt,

Als je nu slimme wifi inschakelt dan verandert die SSID op 5GHz van de ruckus toch niet, en blijft die toch gewoon werken, precies of er niks veranderd is, met de ruckus aan de andere kant ?

Als je een probleem ondervindt bij overschakelen naar slimme wifi dan is het inderdaad een verkeerd advies om zo maar slimme wifi uit te schakelen en is dit enkel maar nodig al je een toestel hebt die niet goed overweg kan hiermee en het probleem niet opgelost krijgt. 

Reputatie 7
Badge +4

@mappeldoorn  Ik zie dat je sinds zondag 01/03 op een ander wifi kanaal staat op de 2.4 ghz , heb je sinds zondag 01/03 nog problemen gehad?  

@Filip_039 Ik zie de laatste week geen verbrekingen of fouten op je wifi , heb je sinds je laatste post nog problemen gehad? 

@Sheva Volgens wat ik kan uitmaken was de wifi ook niet ideaal voor de aanpassing naar smart wifi ? Op welk toestel merk je problemen? Hoe ver ben je van de modem (b-box3) verwijderd? 

 

@philippe_d  Ruckus werkt met zijn eigen wifi en gebruikt de wifi van de modem (b-box3) niet , dus one SSID of smart wifi zal hier geen effect op mogen hebben.

 

@philippe_d  Ruckus werkt met zijn eigen wifi en gebruikt de wifi van de modem (b-box3) niet , dus one SSID of smart wifi zal hier geen effect op mogen hebben.

Dat is inderdaad ook wat ik dacht, ik vermoed dat Philippe het over de Proximus wifi booster heeft of iets in die zelfde aard.

Reputatie 1

@SamuelD de wifi snelheid is nog niet gewijzigd sindsdien, nog steeds minder snel dan voordien, de wifi 5.0 werkt nog altijd niet naar 

behoren & is bij momenten zéér traag, Morgen heb ik een Happy House-bezoek door een technicus.

Ik hoop op een oplossing.

Bedankt voor je berichtje.

grts

Filip

Reputatie 6
Badge +3

@philippe_d  : Bij Ruckuss heb je het AP dat je verbind met jouw B-BOX dat gepaired (wanneer je binnen en paar seconden op de sync toetsen drukt) is met de Ruckus ontvanger waarop jouw decoder aangesloten is en dat is een totaal eigen draadloos netwerk. Want je moet pairen tussen beide Ruckussen. Klopt dat Ruckuss enkel werkt op 5 Ghz.Enkel de Wi-Fi Bridge of Wi-Fi booster maken gebruik van het standaard draadloos netwerk van de B-Box 3.

 

 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ruckus_install/particulieren/support/televisie/tv-thuis-installeren/draadloze-tv-wifi-booster-plc/installatie-van-de-ruckus.html

 

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb mij vergist met de auto provisioning knop (achterzijde) zie volgende handleiding: https://www.handleidi.ng/ruckus-wireless/mediaflex-7811/handleiding?p=1

eigenlijk moet je niks speciaal doen alles gebeurd automatisch tussen zender ontvanger 

Smart wifi geactiveerd. Wil deze nu deactiveren en lukt niet. Het lukt men dus niet om van 5GHZ naar 2.4 GHZ te gaan? Iemand tips?

als het niet lukt na de beschreven methode hierboven toe te passen (na reset van de bbox) dan kan een Proximus forummedewerker dit voor je regelen.

Reputatie 7
Badge +4

@Kurt A Ik heb je wifi nagekeken en je 2.4GHz verbinding is niet goed. Het probleem ligt dus niet bij je Smart Wifi. 

Er zijn toestellen die te ver van je B-box gebruikt worden. De verbinding tussen je booster en modem is ook niet optimaal. Het signaal wordt gestoord door een stoorzender. Dit kunnen allerlei electronische toestellen zijn (verlichting, andere draadloze toestellen, microgolfoven, omvormer zonnepanelen, draadloze camera’s,...)

Kan je aan de hand van onderstaande tips een bekijken of je het signaal kan verbeteren ? Indien het op die manier niet lukt kan er een afspraak gemaakt worden met een technieker. 

Hier vind je alvast meer info over hoe je je wifi kan verbeteren via My Proximus

10 tips om je wifi te verbeteren

Uitleg Smart Wifi

Reageer