Vraag

Slechtere sync dan bij EDPNET

  • 14 December 2020
  • 16 reacties
  • 494 Bekeken

Wij zijn recent overgeschakeld van Edpnet naar Proximus.
Bij Edpnet hadden we een 17a profiel met attainable rate van 85/29 wat neerkomt op een stabiel profiel van 70/25 (leefbaar). Maar sinds de omschakeling bij Proximus is de lijn veel slechter uitgevallen namelijk een 8b profiel zie lijnwaarde hieronder.

Wat ik denk dat het probleem zou liggen aan de intro. Er zijn hier namelijk meerdere kabels van Proximus dat hier binnenkomen voor meerdere lijnen. De kabels die gekozen zijn geweest slechter zijn dan waar we vroeger opzaten.

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29 998 kbps
Upstream current bit rate:     10 000 kbps

Downstream max bit rate:       50 068 kbps
Upstream max bit rate:         10 630 kbps

Downstream attenuation:        16,7 dB

Downstream noise margin:       28,3 dB
Upstream noise margin:         10,5 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            512 m

Proximus profile name:         30/10
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no


16 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@silverrocker Kan je je gegevens toevoegen in je profiel? Dan kijken we eens naar je snelheid.

@silverrocker Proximus kan altijd eens een automatische lijntest uitvoeren ,  DLM profile staat ook op no, maar zelfs dan nog kun je natuurlijk met een Downstream max bit rate:  50 Mbps , nooit zo 70 halen, als vroeger.

@DaisyS@Martin 

Bedankt om even mee te kijken.
Ik heb mijn gegevens verder aangevuld dus dan kunnen jullie je metingen uitvoeren.
Gisteren is de technieker terug langs geweest hij heeft de intro terug verplaatst naar de oude situatie zoals die was bij Edpnet. Helaas heeft dit niets veranderd aan de max bitrate die blijft ongewijzigd. We begrepen allebei niet aan wat het zou kunnen liggen. Wat veranderd is in dit verhaal is de fritzbox 7360 die nu een bbox3 is geworden. Ik kan deze natuurlijk terug aansluiten en dan eens monitoren, maar ik wacht even jullie antwoord af.

Reputatie 7
Badge +4

 

In afwachting van een verdere reactie van Proximus misschien nog eens de “nieuwe” situatie bekijken via de Sagemtool

Blijkbaar zou  de afstand iets groter zijn dan 500 m en wordt profiel 8b  en niet 17a toegepast; de kwaliteit/verzwakking van de kabel speelt hierbij een rol

Misschien is de situatie “verbeterd” door de wijziging door de technieker gisteren of kan eventueel een Proximus medewerker het profiel 17a (zoals blijkbaar voorheen bij EDPnet)  “toekennen””

Reputatie 7
Badge +5

@silverrocker Je hebt bij ons een 30mb vectoring profiel. Dit wordt door DLM opgetrokken naar 50 mbps die je momenteel ook krijgt tot op de modem. Je zit aan de maximum snelheid voor jouw technische situatie ter plaatse.

Dat is toch iets eigenaardig want Edpnet maakt gebruik van de zelfde distributie kabel om VDSL te verdelen ,  een ander paar in de distributie kabel voor EDPNET en Proximus kan wel dus zou het daar dan moeten aanliggen dat dit paar dan slechtere karakteristieken heeft !bvb meer verzwakking wat altijd mogelijk is

Dan zou de tecnnieker het paar voor Edpnet en het paar van Proximus moeten omgewisseld hebben?

De lijntest moet mss dan ook best eens heropgestart worden.

Het is tenslotte niet die lengte van 500 meter die het bepaald, wat vroeger hierin om bijna te zeggen een hoofdrol speelde in deze beslissing.

Je moet natuurlijk nu de lijntest niet te vlug achter elkaar doen want dit heeft totaal geen zin.

Dan zou de tecnnieker het paar voor Edpnet en het paar van Proximus moeten omgewisseld hebben?

Origineel was dit het geval de 1ste keer dat de technieker was langs geweest had die bij mij een andere koperpaar genomen, dan waar origineel de Edpnet was op aangesloten. (ik heb meerdere intro’s)
Gisteren is diezelfde technieker terug gekomen en hebben we het terug op de oude situatie zoals die was bij Edpnet. Zoals @DaisyS al aangaf in haar bericht is de situatie niet verbeterd en zitten we vast aan een 8b 50/10.

Zowel de technieker en mezelf begrijpen niet waarom dit nu zoveel anders is. Het enigste wat nu verschillend is dat het nu over Proximus gaat met een bbox3 ipv Edpnet met een fritzbox 7360.

@DaisyS kan jij ook de vorige situaties zien die er waren bij Edpnet?
 

Reputatie 7
Badge +5

@silverrocker De situatie bij Edpnet kan ik niet zien. Als ik ga kijken in onze systemen is dit de maximum snelheid die wij u kunnen bieden op die technologie. Ik kan nogmaals een meting doen maar dat zal geen verschil geven. 

Reputatie 7
Badge +4

@DaisyS & @silverrocker 

misschien door 2e lijn support laten bekijken in principe zou het herbruik van het aan de betrokken vorige Edp-aansluiting van de auteur door Proximus-toegekend koperpaar toch tot een gelijkaardig resultaat (profiel 17a) moeten leiden….

 

daarom juist dat ik zojuist aangeven heb dat de proximus technieker dan zou het  lijnpaar Edpenet en lijnpaar proximus moeten omgewisseld hebben of het zou moeten zijn dat er slechter intro lijnpaar zou gebruikt zijn door de technieker (zo is er al een geval geweest dat er door capacitieve koppeling van een introlijn de karakteristieken lijden tot slechtere resultaten!)

@DaisyS
Wat zijn de eventuele vervolg stappen die hier nog kunnen genomen worden? Want zoals @Martin zegt en wat ik ook denk is dat er iets mis is met de intro lijn. Dat is misschien door een stomme kleine fout die de boel slechter doet uitvallen dan normaal.

Ja euhm...ik weet niet wat er gebeurd is, maar gisterenavond is alles terug in orde met de lijn en zit ik terug op een 17a 70/25.

@DaisyS heb jij hiervoor een verklaring?

 

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0

--------------------------

Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps

Upstream current bit rate:     24 998 kbps

Downstream max bit rate:       93 174 kbps

Upstream max bit rate:         31 021 kbps

Downstream attenuation:        18,9 dB

Downstream noise margin:       13,9 dB

Upstream noise margin:         9,6 dB

Vectoring down:                yes

Vectoring up:                  yes

Modem vectoring compatible:    yes

ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B

DSL profile:                   17a

Estimated distance:            508 m

Proximus profile name:         70/25

Proximus DLM profile:          yes

Proximus repair profile:       no

Dat is goed nieuws in ieder geval, ik weet dat mijn pa dit jaren geleden bij zijn aansluiting, een zelfde probleem , in orde gekregen heeft door een automatische lijntest. 
Maar het is inderdaad altijd interessant om weten wat Proximus zelf eventueel gedaan heeft ofwel heeft de technicus hetgeen gedaan wat ik hier boven al vermoed had wie weet ?

Reputatie 6
Badge +2

Lesson learnt:

Bij een nieuwe aansluiting moet je gewoon enkele dagen geduld hebben, en het automatisch proces zijn gang laten gaan.

Als die lijntests zijn voor niets nodig, en zelfs contraproductief, want je begint telkens opnieuw.

Pas als je na 1-2 weken nog altijd geen verbetering ziet is er een interventie nodig.

 

Ik vraag mij wel af waarom @DaisyS stellig beweerde dat 50mbps het maximum was op die lijn. In die zin had ze wel gelijk: zolang je syncte op 8b was die 50/10 inderdaad het maximum :slight_frown: .

Maar een modem in zone 2 (500m) hoort te syncen op 17a :slight_smile: .

q.e.d.

 

 

Als die lijntests zijn voor niets nodig, en zelfs contraproductief, want je begint telkens opnieuw.

Dat heb ik nu al zo dikwijls geprobeerd en nog nooit ondervonden da dit contraproductief was !

Als je een nieuwe modem aansluit doe je dit best niet of toch niet de eerste veertien dagen.

@philippe_d  wat was volgens u de reden dan dat die eerst op 8b stond en na een tijd op 17a, want mijn pa heeft dit indertijd ook meegemaakt en nadat hij  een automatische lijntest had uitgevoerd kwam die op 8b (dus zo contraproductief was dit dan toch ook niet :slight_smile: )

Reputatie 7
Badge +5

@silverrocker Wat er net gaande was is voor mij ook een vraag. Als ik nu in het systeem ga kijken staat er een 50mbs profiel dat met DLM en vectoring kan opgetrokken worden tot uw huidige snelheid. 

Na een nieuwe aansluiting moet je het inderdaad altijd een beetje tijd geven voor dat de lijn op de maximale snelheid komt. 

Gelukkig is het nu zoals voordien. :)

Reageer