Vraag

Proximus verhuis perikelen

  • 28 August 2017
  • 10 reacties
  • 185 Bekeken

Dag allemaal,

Anderhalve maand geleden hebben wij de verhuis aangevraagd van ons Proximus Internet en TV abonnement. Het gaat om een verhuis van het Vlaams naar Waals gewest (naar een nieuwbouwwoning).

Om een lang verhaal kort te maken, het heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Bij het binnenleiden van de nieuwe lijn (ongeveer 6 maanden geleden) in de nieuwbouwwoning had men toevallig ook direct de verhuisprocedure in werking gezet, terwijl dat niet de bedoeling was. Dat is toen met een 'spoedprocedure' op een halve dag (professionele klant, weliswaar met Privé Internet Comfort + TV abbo) teruggezet naar het oude adres. We hebben toen ook een nieuw lijnnummer gekregen.

Proximus is er op enkele weken tijd niet in geslaagd om het huidige abonnement te verhuizen, omwille van de bovenstaande interventie die blijkbaar nog hangende was in het systeem. Daardoor hebben we zelfs enkele keren automatisch een afspraak ingepland gekregen (bericht via mail en sms) gedurende enkele weken op ons oud adres. De eerste twee keer heb ik telkens de klantendienst gebeld om de afspraak te laten annuleren, nadien niet meer. De laatste twee weken heb ik echter dagelijks gebeld met de vraag om een statusupdate te geven. De achterliggende dienst belde immers nooit terug terwijl dat altijd beloofd werd.

Uiteindelijk zou Proximus een technieker sturen voor de verhuis afgelopen donderdagnamiddag. Helaas is deze opnieuw naar het oude adres gekomen en kon de verhuis niet doorgaan. Ik was immers aan het wachten op ons nieuw adres, en dat is een andere zone. De klantendienst heeft toen als oplossing een nieuwe lijn geactiveerd (daarvoor heb ik opnieuw +/- 2 uur gebeld met hen).

Nu heb ik volgende vragen:

- Blijkbaar kan ik geen compensatie vragen voor dit hele gedoe. We hebben immers tijdig een werkende aansluiting gekregen (klopt) maar men vergeet de ettelijke uren die ik overdag aan de lijn gehangen heb met de klantendienst (niet aangenaam voor een zelfstandige). Wat denken jullie daarvan?
- Men heeft dus een nieuw Internet Comfort abonnement geactiveerd. Blijkbaar worden deze vanaf nu gecapt op een 50/6 profiel, terwijl ik vroeger de maximale snelheid genoot. Op de website staat vermeld dat de Internet Comfort abonnementen een maximale theoretische snelheid genieten van 100 mbit in download, maar volgens de klantendienst moet dit nog aangepast worden (?!). Dat was bij de oude abonnementen het geval, maar nu blijkbaar niet meer. Klopt dat? Ik heb nu uiteindelijk een duurder Familus abonnement moeten nemen, om een 'internet Maxi' abonnement te kunnen hebben. Dat zou morgen geactiveerd moeten zijn. Duurder, en inclusief een vaste lijn die ik niet nodig heb. Ik vind dit maar een vreemd verhaal... Het zou ook kunnen dat ik geen hogere lijnwaarden kan verkrijgen, en dat dat de reden is. De lijntest is echter goed. Ik herinner met dat de technieker indertijd zei dat ik in zone 1, op 312 meter van de straatkast zit. De ROP is gevectoriseerd.

Dit is de huidige lijntest via de website:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 96,7 Mbps download - 19,2 Mbps upload
Min.: 47,1 Mbps download - 1,7 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 96,7 Mbps download - 19,2 Mbps upload
Min.: 47,1 Mbps download - 1,7 Mbps upload

De BBOX3 tool geeft aan dat ik op een 17A profiel zit. De verzwakking kon ik niet uitlezen.
Wat denken jullie?

10 reacties

wat een abonnement aangeeft van snelheid heeft eigenlijk niks te maken met way je lijnsnelheid aankan.
Het abonnement geeft de snelheid aan die zal hebben indien de lijn het toelaat (afhankelijk van je lijn karakteristieken )

Je valt blijkbaar in zone 2 aangezien er 50 als basis profiel aangegeven wordt en dit kan door de DLM na een tijd verhoogt worden tot 85 Mbps en (misschien mogelijk zelf tot 100)
DLM doet er zeker een 14 tal dagen over om zijn beslissing te nemen.
Dat weet ik, ik hoop dat dat duidelijk blijkt uit mijn verhaal...
ik weet niet of je het vervolg nog gelezen hebt ook want was nog niet uitgepraat 😉
ik weet niet of je het vervolg nog gelezen hebt ook want was nog niet uitgepraat ;-)

Niet dus, sorry 😀. Ben je zeker dat wij op basis van deze informatie in zone 2 vallen? Dat zou dan met de verzwakking moeten te maken hebben? De afstand is immers in orde voor zone 1 (< 400 meter).
Met die afstanden moet je ook opletten als je ze afleest (bv met sagem tool) omdat die bij benadering zijn.
vroeger was de afstand ook eenduidig beslissend in welke VDSL zone jen valt, nu is het meer de lijnkarakteristiek die dit bepaalt. Daarom zijn er die in zone twee zitten toch nog eventueel als het meevalt (DLM beslist) aan 100Mbps kunnen geraken, al is het merendeel toch 85 Mbps!
De waarde die ik vermeld had kwam uit de tool van de Proximus technieker bij het binnenleiden van de lijn. De waarde die de tool weergeeft was in dit geval quasi hetzelfde.

Wat men heeft moeten uitspoken om de lijn te koppelen kan de vermoedelijk minder goede lijnwaarden misschien verklaren. De kabel loopt aan de overzijde van de straat, maar men heeft pas 20 meter verder de oversteek gedaan (vermoedelijk wegens een buis onder de straat die enkel daar aanwezig was) om dan terug te keren. Dat is gemakkelijk 40-50 meter extra kabel. Ik vind het wel bedroevend...
dit zou inderdaad kunnen en de database http://proximus.be/internetsnelheid zou dan ook normaal gezien aangepast moeten worden in geval zij de meetresultaten kennen op uw adres.
Nu is het zo dat die 50 meter kabel op de 400m wel zou kunnen beslissend zijn voor het eindresultaat 100 of niet.
Maar dat basis profiel 50 wijst wel op zone 1 want in zone één zou er 70 gestaan hebben, natuurlijk altijd op voorwaarde dat hun database klopt / aangepast is aan de realiteit.
In ieder geval het is niet altijd zo dat als zelf je lijnlengte < 400 m dat het de hoge snelheden van VDSL/Vectoring/zone 1 aankan!
Daarom is het voor ons, niet van prox zijnde , natuurlijk maar giswerk 😉
Ik heb de waarden nog eens uitgelezen.
het zou ook iets kunnen te maken hebben met die nieuwe firmware versie van je bbox3, want er zijn er al enkelen die dit voorgehad hebben dat ze een terugval gehad hebben van hun lijnsnelheid!
Daar staat ook wel vectoring down : YES en vectoring UP: YES !
De waarde die als max bitrate ingegeven wordt, als je daar op afgaat zou je zeker hogere snelheden kunnen halen en mss zelf tot 100Mbps
Maar zoals ik reeds gezegd heb, je moet wel de DLM de tijd geven om zijn onderzoek te laten doen, dus reken maar op zeker 14 dagen,
Reputatie 7
Badge +4
Cerbb, je kan best je klantnummer eens doorsturen. Dan kunnen wij het eens na kijken.

https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679 Groeten,Robrecht

Reageer