Beantwoord

PLC-adapter WiFi-extender V2

  • 12 August 2017
  • 21 reacties
  • 2351 Bekeken

Reputatie 1
Bij mij thuis heeft de technieker van Proximus een PLC-adapter WiFi-extender V2 geïnstalleerd in de keuken maar deze werkt zonder een PLC-adapter en is via een UTP-kabel rechtstreeks aangesloten op de modem (bbox3V+). De TV-decoder is dan aangesloten op de tweede nog vrije poort en de Wifi-extender kan gebruikt worden om met een smartphone, laptop of tablet aan te loggen.
Ik vind deze werkwijze niet terug in de informatie op de support pagina van Proximus.
Ook de functie van de lampjes op deze wifi-extender klopt niet: het WiFi lampje knippert steeds rood. Niettemin kan ik met mijn smartphone probleemloos aanloggen op de WiFi-extender
Raf
icon

Beste antwoord door ThomasP 12 August 2017, 13:20

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Hey rafolen, dit is niet de gebruikelijke opstelling. Standaard worden er normaal gezien 2 toestellen geplaatst. Een PLC adapter bij de bbox (zender) en een PLC WiFi extender op een 2de locatie (ontvanger). De PLC WiFi extender krijgt zijn signaal dus normaal gezien via de elektriciteitsnet, doorgestuurd vanuit de PLC aangesloten bij de bbox en niet via de UTP. De UTP op de PLC WiFi extender dient namelijk voor het aansluiten van een decoder, computer etc.

Mogelijks heeft de technieker dit gedaan met beste bedoelingen om je zo geen 2 toestellen te moeten aanrekenen. Helaas heeft dit ook wel een aantal nadelen. Je LED op de extender zal inderdaad rood blijven, gezien deze LED de verbinding aangeeft met de 2de PLC adapter.

Als dit zo werkt en het is enkel de LED die rood is, zou ik voorstellen om je opstelling zo te laten. Als je problemen ervaart met je internet of TV, stel ik voor om nog eens een technicus langs te sturen en deze opstelling te verbeteren.
Thomas,
Een vraagje in zo'n opstelling wilt dit dan zeggen dat je gewoon op een ethernetpoort van de PLC-Adapter/wifi-extender één ethernet poort bezet met de utp die van de bbox komt, maar hoeveel poorten schieten er dan nog over om een decoders of PC's met deze te kunnen verbinden ?
Reputatie 7
Badge +6
Hey Martin, correct, 1 UTP naar bbox en 1 naar de decoder in dit geval. Een PLC V2 heeft 2 UTP poorten.

Ik benadruk dan ook nog eens even dat dit niet de gebruikelijke manier is van aansluiten. 😉
Nogmaals bedankt voor de info Thomas
Reputatie 1
Deze opstelling werkt wel naar behoren,
Dit is ook logisch want ipv dat je het ethernet signaal (voor IP-TV en IP-Internet) van je bbox binnen krijgt op je plc-adapter-wifi-extender via het elektriciteitsnet, krijg je het nu binnen via netwerkkabel wat nog veel beter is, (over elektriciteitsnet kans op storingen).
Maar een plc adapter-(wifi extender) is wel juist bedoelt als je geen mogelijkheid hebt om een utp kabel te gebruiken en dit is waarom Thomas zegt dat dit geen gebruikelijke manier is.
Beste,
Sinds een week hebben wij TV. De proximus-installateur heeft dit geregeld met 2 PLC-adapter Wi-Fi extenders (telkens met 2 lampjes). De ene bevindt zich in onze keuken naast en verbonden met de BBOX, de andere in de woonkamer vlakbij en verbonden met de TV-decoder. De TV werkt prima, maar we hebben geen versterkt wi-fi signaal in de woonkamer. Nochtans branden op beide toestellen de 2 witte lampjes permanent. Zien we iets over het hoofd? Of is er echt nood aan een PLC-adapter (met 1 lichtje)?
Dank voor suggesties.
wat bedoel je met we hebben geen 'versterkt' wifi signaal , wil je daarmee zeggen dat je wifi SSID van de wifi extender niet ziet in de lijst met binnenkomende wifi signalen op je toestel waarmee je wilt een wifi verbinding maken?
PS: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfe_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-plc-adapter-wi-fi-extender-resetten.html
Reputatie 7
Badge +4
Wat is exact het probleem ?

Meestal wordt er bij de modem wel een toestel met 1 lichtje geïnstalleerd, maar zou zo ook moeten werken volgens mij.

Op volgende link vind je meer info over de installatie en hoe je moet verbinden :

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqs_wfe_install/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/support/televisie/proximus-tv-installeren/draadloze-tv-wi-fi-booster-plc/installatie-van-de-plc-adapter-wi-fi-extender.html
Dank voor de snelle reactie. We hebben inderdaad een zwak signaal, net zoals vroeger (één streepje zichtbaar in de balk van de smartphones en een filmpje bekijken lukt dus niet echt). Wi-fi extender maakt dus geen verschil hier op vlak van wi-fi. En vreemd: in de lijst van onze smartphones staat onze wifi net aangeduid met een sterk signaal (alle vier de streepjes). Alles eens resetten? Zoals gezegd: TV en decoder (gekoppeld aan de extender) werken perfect. Aan de decoder is via tweede uitgang nog een tweede kabel gekoppeld. Dat zou voor google en zo moeten zijn. Is me overigens ook nog niet gelukt. Ben geen expert 🙂
ik weet niet juist wat voor SSID (wifi naam) de wifi extender uitzendt maar mss kies je het SSID van de bbox ipv van het wifi SSID van de Extender?
Ik bedoel aan 'extender' is nog tweede kabel verbonden...
We kiezen inderdaad 'WiFi2.4-A...' van bbox. Vroeger gebruikten we een Devolo en dan was geen aanpassing nodig. Dus ik ga op zoek naar een andere SSID?
mss kan HadewychT dit bevestigen, maar als je met de wps knop de instelling gedaan hebt dan denk ik de wifi extender de zelfde SSID (wifi netwerk naam) gebruikt als de bbox.
Je kunt dit controleren als je met je smartphone bv bij de bbox staat en je kijkt weleke ssid naam je bbox heeft en dan ga je bij de wifi extender staan en kijk daar of het de zelfde SSID naam is, in ieder geval moet het signaal van je extender groter zijn dan dat wat nog van je bbox binnenkomt als je bij de extender staat.
Net alles nog eens opnieuw geïnstalleerd met de wps-knop. Ook smartphones via wps, maar jammer genoeg geen verschil: perfecte tv, nauwelijks een wi-fi signaal in de woonkamer. Moeten we misschien iets doen met de Wifi key op de extender (15 à 20 hoofdletters)? Een ander SSID vind ik niet. Wellicht moeten we zelfde als bbox gebruiken.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie bij mij wel dat er uit de bbox een draadloos signaal komt met naam WiFi-2.4-9FF8 en uit een "repeater (is dat ook een extender?) ingesteld dmv de WPS-knopt komt er een signaal WiFi-2.4-DB27-2.4G-ext. Waar die namen allemaal vandaan komen weet ik ook niet, ben meestal al tevreden als het werkt.
Een repeater is letterlijk iets repeaten = herhalen dus wifi signaal komt er op binnen (van bbox ) en wordt gewoon weer heruitgezonden met het nadeel dat hij de helft van de tijd nodig heeft om te ontvangen en de helft van de tijd om het weer uit te zenden (daarom haal ± maar de helft van de transmissie snelheid)
Een extender waarvan Blokros spreekt is in feite een Acess Point in normale omstandigheden wordt een AP via een utp netwerkkabel aangesloten op de bbox (waardoor de snelheid niet halveert) maar in dit geval aangezien het om een PLC gaat wordt het signaal getransporteerd over de elektriciteitsdraden ipv over een utp kabel.
Dus zou Blokros kunnen zijn plc-wifi extender als test kunnen bij zijn bbox ergen in een stopcontact steken en die verbinden via een utp kabel om zo te zien welke wifi naam (SSID) er bijkomt indien de wifi list van bv zijn smartphone zo weet hij al zeker wat voor wifi SSID hij moet nemen om zeker te zijn dat het wel zijn wifi signaal is van zijn PLC-extender die hij neemt en dus ook zo kan vaststellen of dit gedeelte van zijn wifi extender werkt.
PS: eigenlijk moet je niks speciaal doen na de installatie van je wifi-extender word in deze 👉 video ook gezegd op het einde dat als je toestellen reeds contact kunnen maken met je wifi van je bbox dat ze dan ook gewoon contact kunnen maken met de wifi extender.
Reputatie 7
Badge +4
Normaal moet je inderdaad -zoals Martin zegt en ook in de link vermeld is die ik in mijn vorige post meestuurde- niets speciaals doen en zouden de toestellen automatisch gebruik moeten maken van de repeater als je met de SSID van de BBox verbindt. Is het ondertussen gelukt ?
Nog eens alle stappen doorlopen. En ja: gelukt! We hebben nu een sterk signaal in de woonkamer... en zelfs in de slaapkamers van onze tieners. Een nieuwe huisregel dringt zich op ;)
Hartelijk dank voor jullie hulp en goede suggesties.
Graag gedaan en blij te horen dat het werkt

Reageer