Beantwoord

Optimalisatie 5.0 naar 2.4

  • 30 June 2020
  • 8 reacties
  • 320 Bekeken

Reputatie 1

Sinds de optimalisatie van de wifi is de kwaliteit van de tv barslecht. Het beeld stottert constant, pixels, stukken beeld kwijt… nu gaat het van kwaad naar erger bij het opstarten geen beeld, zware pixellijnen. Bij het zappen van zwart tot niets.

Het probleem deed zich niet voor op Netflix , tot gisteren geen probleem maar vandaag al een paar keer de boel moeten heropstarten omdat internet steeds wegvalt. 

Alles al een paar keer helemaal opnieuw opgestart. B- box 3, decoders en de wifi bridges op mijn beide toestellen. Gaat dan meestal weer goed voor een korte tijd...

icon

Beste antwoord door Martin 30 June 2020, 12:40

Bekijk origineel

8 reacties

deactiveer dan eens je “One SSID”

One SSID deactiveren (*):
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (*) Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden

 PS: "One SSID" wil zeggen één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) die uitgezonden wordt,
              namelijk: wifi-2.4-xxxx voor beide wifi banden 2.4 & 5.0 Mhz.

Reputatie 1

Bedankt voor het eerst in lange tijd kan ik weer alles zien en horen. 

 

Reputatie 6
Badge +2

Blijkbaar heeft dit advies de oplossing gebracht voor het probleem van de vraagsteller.

En blijkbaar is dit geen apart geval, maar zijn er zoveel gebruikers die problemen kregen nà de activatie van “One SSID”, dat Proximus verkoopt onder de naam van “Smart WiFi”

 

Weet iemand een goede uitleg waarom zoveel mensen problemen hebben met “One SSID”?

Dat kan toch niet alleen omdat beide netwerken dezelfde naam hebben? Of is die “Smart WiFi” implementatie op de B-box3 toch niet zo smart :worried:

 

Ik heb op mijn Fritz!Box ook maar één SSID voor 2.4 en 5.0 (en een tweede SSID voor het Gastnetwerk). Hierachter nog 2 repeaters (in AP mode) die met de Fritz!Box “gemesht” zijn.

Ik ondervind met deze opstelling geen enkel probleem: alle toestellen werken perfect, switchen seamless tussen de AP’s en tussen de 2 frequentiebanden.

 

Er scheelt dus wel iets fundamenteels met de Proximus One SSID als zoveel mensen daar problemen mee hebben?

Dat was inderdaad al een beetje duidelijk geworden ondertussen :slight_smile:

Reputatie 1

Het probleem is dat Proximus niet goed communiceert. Je opent je app, ah je moet optimaliseren, je krijgt een beetje uitleg van 2.4 en 5.0. Druk op de knop en klaar is kees, niets verder, niets van check je ssid. Had misschien automatisch kunnen aangepast worden? Het heeft bij mij een hele tijd geduurd omdat ik niet zo'n goede ervaringen heb met de telefonische klantenservice en ik eerlijk gezegd dit forum vergeten was. In 5 minuten was dit opgelost. Alvast bedankt.

Zonder dank heel graag gedaan 

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d 

ook met “OneSSID” AVM Fritz!box (bv. 6890 LTE) en/of Telenet HGW stel ik vast “redelijk frequent” op 2.4 te zitten alhoewel  5.0 voorhanden is (vrije kanalen/geen interferentie/voldoende dichtbij/ondersteund door betrokken apparaten)

dus ja 1 SSID per band is wat mij betreft voorlopig nog steeds de best aangewezen werkwijze in afwachting van een betere “smart Wifi”

de keuze voor 1 SSID type WiFi-2.4-xxxx lijkt ook eerder ongelukkig (maar wel begrijpbaar = geen door de gebruiker door te voeren aanpassingen nodig, maar ja “redelijk frequent” loopt het toch fout)

 

het hangt ook af van de toestellen die je hebt ze schakelen niet allemaal over op het juiste moment of zelfs niet, dus het ligt niet altijd aan de bbox zelf.

En het probleem dat er nog bijkomt is dat  de bbox niet altijd het beste kanaal kiest.

 geen door de gebruiker door te voeren aanpassingen nodig,

Als je een toestel hebt dat op 5.0  werkt moet je soms wel dit zelf veranderen naar 2.4 en daarom dat er ook veel zijn die zeggen dat ze probleem ondervinden met hun toestel op 5.0.

Reageer