Zit er nog marge op mijn internetlijn? De SagemTool geeft een profiel van 70/30, terwijl de Max Bit Rate op 112.426 kbps down en 33.020 kbps up staat. Geschatte afstand is 218 meter, terwijl deze afstand vóór een aanpassing enkele maanden geleden nog rond de 150 meter lag. De technieker zei toen dat DLM wel zou passeren om te verhogen, maar dat is nooit gebeurd.
Kunnen jullie eens kijken? Alvast bedankt.
Bladzijde 1 / 2
Zorg je ervoor dat je profiel aangevuld is? Anders kunnen de forum medewerkers je niet helpen ;) Gevraagde privégegevens in je forumprofiel plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.
Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).
@Lenovo
Je geeft enkel belangrijke parameters niet op, zoals : noise margin down/up in dB (indien » 10 dB is het verhoging in principe nog mogelijk) ROP/modem compatible/vectorised yes/no DLM/repair profile yes/no
Is dit al lang geleden dat de technieker dit zei van de verhoging door de DLM? want dat vraagt wel enige tijd soms is dit maar na 14 dagen
Als je afgaat op de lijnlengte (maar er spelen nog andere zaken mee)
vectored
non-vectored
profiel
DLM
profiel
DLM
zone 1
70/30 Mbps
100/40 Mbps
30/10 Mbps
70/10 Mbps
TBI: je kan indien je al lange tijd geen verhoging gehad hebt eens proberen van zelf de DLM te triggeren Maar herhaal dit niet enkele dagen na een want dan moet de DLM altijd opnieuw zijn analyse procedure opnieuw beginnen, als je geluk hebt kan het zijn dat verhoging vlug komt.
- Bellen naar het nummer 0800 22424. - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in. - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur). - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF). - Negeer de ganse boodschap dat het resultaat op je scherm zal komen (gebeurd toch niet) maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt. - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel , waarna DLM terug opgestart wordt.
DSL standard: VDSL2 Annex B DSL profile: 17a Estimated distance: 218 m
Proximus profile name: 70/30 Proximus DLM profile: no Proximus repair profile: no
@Martin , technieker is al enkele maanden geleden. En het 0800-nummer voor de TBF heb ik al gebruikt.
Downstream current bit rate: 70.000 kbps Upstream current bit rate: 29.998 kbps
je staat dus nog op je basis profiel zodat de DLM inderdaad nog geen verhoging heeft kunnen toekennen
Downstream noise margin: 20,5 dB Upstream noise margin: 6,9 dB
Downstream is er zeker nog marge genoeg maar upstream niet meer
je zit dus in dit geval :
vectored
basis profiel
DLM
zone 1
70/30 Mbps
100/40 Mbps
als het al in die tijd niet meer verhoogd is zal er best eens een PX moderator dit natrekken wat er nog mogelijk is, zij komen pas maandag terug langs.
Heb er ook een FritzBox 7490 op aangesloten gehad. Die geeft aan dat er twee aftakkingen zijn op de lijn en dat dat iets van 2 x 15 Mbps kost. Maar… de lijn komt hier perfect toe in het Proximus NTP. Hier in mijn nieuwbouw heb ik geen aftakkingen. De aftakkingen zouden dan in de ROP moeten zitten? Zou het kunnen dat de technieker iets niet goed heeft afgewerkt? Nogmaals, voor die aanpassing zat ik rond de 150 meter en gaf de SagemTool veel betere waarden.
@Martin , oké ik wacht op wat Prx zegt. Klantnummer e.d. staat in profiel.
ik ken de Fritzbox niet en weet ik niet wat er mee 2aftakkingen bedoeld wordt, indien ze daarmee reflectie bedoelen of zo? De technieker kan ook zien of er reflecties op de lijn zitten door bvb een stub, je hebt toch geen vaste telefoon die je ergens verder in huis aangesloten hebt. Ik weet ook niet wat hun reflectie meter allemaal aanduid want met een reflectometer kan men ook de aftand zien waar ± de reflectie zich voordoet (waar een stub zich bevindt) !
Heb er ook een FritzBox 7490 op aangesloten gehad. Die geeft aan dat er twee aftakkingen zijn op de lijn en dat dat iets van 2 x 15 Mbps kost. Maar… de lijn komt hier perfect toe in het Proximus NTP. Hier in mijn nieuwbouw heb ik geen aftakkingen. De aftakkingen zouden dan in de ROP moeten zitten? Zou het kunnen dat de technieker iets niet goed heeft afgewerkt? Nogmaals, voor die aanpassing zat ik rond de 150 meter en gaf de SagemTool veel betere waarden.
Nog geen reactie. Moet je specifiek een moderator taggen, bijvoorbeeld @HadewychT ?
Normaal gezien niet maar je kan dit natuurlijk altijd doen, al weet ik niet wie er juist van de PX moderatoren zal langskomen vandaag.
Ik zal de nodige testen starten om DLM een stootje in zijn rug te geven. DLM zou dan een monitoring van uw lijn doen, om te kijken of hij het kan verhogen.
Ik zal de nodige testen starten om DLM een stootje in zijn rug te geven. DLM zou dan een monitoring van uw lijn doen, om te kijken of hij het kan verhogen.
Bedankt!
@YorickP, even terugkoppelen: sinds vannacht op DLM-profiel 85/30.
Toch maar even navragen of met onderstaande gegevens bij mij nog marge mogelijk is (ik vermoed niet, maar vragen kost niks )
@Lenovo Bedankt voor de feedback.
ik vrees er voor dat er nog verhoging zou inzitten je up noise marge zit al laag indien er een volgende verhoging zou je down noise marge ook al op het randje zitten, enfin hopelijk kan de DLM je lijn op 85/30 houden.
@Lenovo
In principe is er nog voldoende marge down (16.5 dB d;w.z. groter dan 10 dB) om uw downloadsnelheid te verhogen, maar of er voldoende marge is opdat de DLM automatisch na enige tijd/dagen uw huidig profiel 85 Mbps down naar het eerstvolgende profiel 100 Mbps down zou willen overschakelen, blijft afwachten
@Mutlie
Zelfde bemerking 50 → 60 Mbps down door DLM lijkt mij eventueel mogelijk, uw lijn is blijkbaar nog van het type dsl non vectorised
@M_016
@YorickP Is het mogelijk om ook bij mij DLM een stootje in de rug te geven? Op 28 februari had ik deze snelheden (theoretisch) Zie post hier
-
Vandaag heel wat minder, gehalveerd.
@Lenovo
maar of er voldoende marge is opdat de DLM automatisch na enige tijd/dagen uw huidig profiel 85 Mbps down naar het eerstvolgende profiel 100 Mbps down zou willen overschakelen, blijft afwachten
dit is inderdaad waarvoor ik ook vrees en bedoelde dat dit zal mogelijker zijn, maar het belangrijkste is dat er toch al verbetering is naar 85Mbps.
@YorickP nog een vraagje over die automatische lijntest naar het bekende 0800 22424 nummer, of dit wel nog werkt? .
Want Lenovo had dit al uitgevoerd en er kwam geen verbetering!
Nadat jij de “DLM een stootje in de rug” gegeven had kwam er wel een verhoging van 70 naar 85Mbps!
Ik heb nochtans altijd begrepen dat “de DLM een duwtje in de rug geven” op het zelfde neer kwam door naar de 0800 22424 te bellen voor de automatische lijntest, tenzij natuurlijk dat het bellen naar 0800 22424 niet meer het zelfde doet/werkt als vroeger, waar het toen wel nog werkte?
@Lenovo
maar of er voldoende marge is opdat de DLM automatisch na enige tijd/dagen uw huidig profiel 85 Mbps down naar het eerstvolgende profiel 100 Mbps down zou willen overschakelen, blijft afwachten
@YorickP nog een vraagje over die automatische lijntest naar het bekende 0800 22424 nummer, of dit wel nog werkt? .
Want Lenovo had dit al uitgevoerd en er kwam geen verbetering!
Klopt.
Ook ik heb DLM al eens in gang gezet en ook zonder verbetering, Daarom dacht ik dat het niet (meer) mogelijk was, alhoewel ik dat echt niet kan rijmen met het beeld van een half jaar geleden. (omstreeks die tijd is de oude bbox3-T ook vervangen)
@Mutlie ik zal deze acties uitvoeren op uw lijn, maar kan geen garantie bidden.
@Lenovo Blij om te zien dat het verhoogd is, de quality monitoring dat DLM uitvoert kan enkele weken duren. Als de snelheid verhoogd wordt, zal hij kijken of de lijn het zonder problemen aan kan, moest er nog ruimte zijn, kan snelheid nog verhoogd worden en kijkt hij of de lijn stabiel blijft.
@YorickP Hoe zie/ervaar ik dat de DLM is uitgevoerd? Momenteel merkt de Bboxtool niets van snelheidswinst of een sneller profiel, maar om één of andere reden reageert de wifi plots gewoon veel vlotter. Het wieltje van W11 draait bijna niet meer bij het wisselen van webpagina (edit, ook niet bij posten van dit bericht op het forum), dat was gisteren en een hele periode ervoor wel anders.
Zelf kunt u enkel een eventuele wijziging door de DLM zien via de Bboxtool voor een Bbox3(v+) van het type Sagem
Ik ga ervan uit dat de DLM actief (DLM = actief in het Bboxtool overzicht) staat en stel voor toch enkele dagen (een week bv.) geduld te oefenen
Dat zal wel actief staan maar ik heb de indruk dat de PX moderatoren een methode hebben om de DLM eens een duwtje in de rug te geven wat blijkbaar met de automatische lijntest niet meer lukt! Mss ben ik verkeerd maar de PX moderatoren kunnen waarschijnlijk de DLM ook effen overrulen waardoor je op de eerst mogelijke verhoging gezet wordt, maar dit kan natuurlijk ook maar tijdelijk zijn want als de DLM dan vervolgens weer zijn analyse doet kan hij mogelijks terug vaststellen dat hierdoor de stabiliteit in gedrang komt en terug een stapje terug schakelt als het ergens een grensgeval is kan je met wat geluk toch een tijd op een hoger profiel blijven staan!
Resultaat Bboxtool is identiek aan enkele dagen geleden. (zeer klein verschil noise margin) DLM stond toen op “yes” (afbeelding zie hoger) en nu ook nog. Moet dit dan “active” staan? Ik vermoed dat er nog enige ruimte tot verbetering is (max bit rate en noise margin) maar denk dat de afstand tot de kabien het probleem is. In ieder geval, is vandaag de responstijd (oproepen webpagia) veel beter.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.