Skip to main content

Hallo beste forumleden, 

Ik ben de wanhoop nabij en hoop dat iemand van jullie mij kan helpen, of in de goede richting kan sturen.

Probleemschets: 

Ik heb een proximus fiber aansluiting laten installeren in een nieuwbouw in een nieuwe verkaveling.  

Om de x aantal uur (of soms minuten) valt de internet verbinding  weg, zowel op het bekabeld netwerk als op de wifi. Het is geen kwestie van zitten alle kabeltjes goed in ed, want die stap heb ik al veelvuldig doorlopen en is niet het probleem. 

Alle cliënts krijgen een ip adres (dhcp blijkt normaal te werken) en kunnen verbinding maken met het netwerk maar er is geen verbinding met de ‘buitenwereld’.  In elke kamer heb ik minstens 1 UTP aansluiting voorzien die allen naar een switch lopen, die op zijn beurt rechtstreeks  op de modem van proximus (bbox v3) is aangesloten. 

Als ik tijdens een netwerkpanne op het bekabeld netwerk de gateway wil pingen (192.168.1.1) heb ik 100% packet loss. Als ik een laptop naar de modem draag en rechtstreeks aansluit op de ethernet poort van de modem (zonder switch tussen) heb ik ook geen netwerkverbinding. Dit doet mij vermoeden dat er iets mis is met de bbox zelf. 

Ik ken enkele basiszaken over netwerken en heb getracht zoveel mogelijk zelf te onderzoeken om te zien waar het probleem ligt. 

  • hardware van eigen netwerk (switch en access points) vervangen: zonder resultaat 
  • hardware losgekoppeld en enkel gebruik gemaakt van de ‘proximus wifi’ en aansluiting: zonder resultaat
  • door klantendienst een modem reset laten uitvoeren: zonder resultaat
  • statische IP adressen en eigen DNS servers toegewezen: zonder resultaat

Het moeilijke aan de zaak is dat het perfect kan werken voor een paar uur en dan uitvalt. Als een technieker komt kan het best zijn dat alles functioneert, maar als hij vertrekt dat het weer plat ligt. 

Is er een mogelijkheid dat ze het netwerk monitoren? 

Hopend op een tip of oplossing, 

Mvg

Christophe

 

Als de bbox en de fiber modem al gerest geweest is dan zal er best eens een technicus langskomen, of mss stellen ze dan inderdaad voor om de bbox eens om te ruilen, maar dat zal wel iemand maandag die van Proximus zelf is, verder beslissen wat er best moet gebeuren als ze hier de draad opnemen.


Het is natuurlijk eenvoudiger als iets altijd kapot is. Maar het is wat het is, en toch zal Proximus het moeten vinden en oplossen. Morgen zal er wel iemand van Proximus op het forum reageren en een oplossing voorstellen.  Voor u komt dit maar eenmaal voor en is het heel vreemd, Proximus zal het wel al vaker ondervonden hebben. 


Hallo beste forumleden, 

Ik ben de wanhoop nabij en hoop dat iemand van jullie mij kan helpen, of in de goede richting kan sturen.

Probleemschets: 

Ik heb een proximus fiber aansluiting laten installeren in een nieuwbouw in een nieuwe verkaveling.  

Om de x aantal uur (of soms minuten) valt de internet verbinding  weg, zowel op het bekabeld netwerk als op de wifi. Het is geen kwestie van zitten alle kabeltjes goed in ed, want die stap heb ik al veelvuldig doorlopen en is niet het probleem. 

Alle cliënts krijgen een ip adres (dhcp blijkt normaal te werken) en kunnen verbinding maken met het netwerk maar er is geen verbinding met de ‘buitenwereld’.  In elke kamer heb ik minstens 1 UTP aansluiting voorzien die allen naar een switch lopen, die op zijn beurt rechtstreeks  op de modem van proximus (bbox v3) is aangesloten. 

Als ik tijdens een netwerkpanne op het bekabeld netwerk de gateway wil pingen (192.168.1.1) heb ik 100% packet loss. Als ik een laptop naar de modem draag en rechtstreeks aansluit op de ethernet poort van de modem (zonder switch tussen) heb ik ook geen netwerkverbinding. Dit doet mij vermoeden dat er iets mis is met de bbox zelf. 

Ik ken enkele basiszaken over netwerken en heb getracht zoveel mogelijk zelf te onderzoeken om te zien waar het probleem ligt. 

  • hardware van eigen netwerk (switch en access points) vervangen: zonder resultaat 
  • hardware losgekoppeld en enkel gebruik gemaakt van de ‘proximus wifi’ en aansluiting: zonder resultaat
  • door klantendienst een modem reset laten uitvoeren: zonder resultaat
  • statische IP adressen en eigen DNS servers toegewezen: zonder resultaat

Het moeilijke aan de zaak is dat het perfect kan werken voor een paar uur en dan uitvalt. Als een technieker komt kan het best zijn dat alles functioneert, maar als hij vertrekt dat het weer plat ligt. 

Is er een mogelijkheid dat ze het netwerk monitoren? 

Hopend op een tip of oplossing, 

Mvg

Christophe

 


hi, we kunnen hiervoor dan best een technieker langssturen
kan je me een aantal tijdstippen doorgeven waarop je beschikbaar bent of er iemand thuis is ?


Reageer