Vraag

Nieuwe aansluiting op oude woning

  • 8 October 2020
  • 22 reacties
  • 2522 Bekeken

Beste netwerk, 

Wij verhuizen binnenkort naar onze nieuwe woning; een oude woning die wij aan het renoveren zijn. We hebben hiervoor de verhuis procedure bij Proximus opgestart (zijn nu ook klant). We vermoeden echter dat er een nieuwe aansluiting dient te gebeuren, hoewel Proximus ons liet weten dat er in principe een aansluiting voorzien is.

De enige aansluiting die wij terug vinden is die op de foto (in bijlage). Echter, 

  • De pijltjes op de doos doen mij vermoeden dat dit het intropunt is? Volstaat dit?
  • En wat als dit intropunt niet uitkomt op de plaats waar wij ons technische bord wensen te voorzien? Deze doos komt nl. uit in wat een ruimte voor wc zal worden.

Voorlopig staat een afspraak ingepland op 31/10, maar dit is met een binnenhuis technicus van Proximus (niet met lasser of dergelijke). We stellen de vraag aangezien de verbouwingen nu nog gaande zijn en het dus nu het ideale moment zou zijn om ook de nodige buitenwerken te doen (indien nodig).

Elk advies is welkom! Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, 

Kevin De Moortel

 


22 reacties

@kdemoort komt de proximus lijn dan niet binnen in of via  de ruimte waar de tellers ook staan (bvb in de garage )

want daar wordt normaal het intropunt geplaatst namelijk de NTP2007 en de VDSL fiter die daar op ingeplugd wordt namelijk de TF2007.

uit interesse kun je ook al eens zien  wat de maximum gegarandeerde snelheid is op dit adres

→ www.proximus.be/internetsnelheid 

als de proximus forummedewerkers hier langskomen kunnen ze ook eens zien wanneer de aansluitwerken juist voorzien zijn .

Beste @Martin

Bedankt voor jouw reactie. In bijlage een foto van wat er binnenkomt aan de (oude) elektrische teller (dit is aan de kant van de gevel op 1e verdiep). Daar lijkt ons niet echt iets telefoon/internet gerelateerd binnen te komen, tenzij misschien dat onderste witte doosje? Er leefde voor ons lang een oude vrouw alleen dus ik denk niet dat deze überhaupt over internet beschikte.

Op die zwarte kabel die binnenkomt werd nu de nieuwe elektrische teller geïnstalleerd :)

Met vriendelijke groeten, 

Kevin

 

Hey @kdemoort ,

Het is best mogelijk dat dit de enige kabel is die binnenkomt, dat was bij mijn woning destijds ook zo(ong 20 jr geleden).

‘Belgacom’ linkerkant living, telenet andere kant. Blijkbaar werden intro  telefonie/kabel niet  gecentraliseerd in garage.

Mvg

Artie

 

De Proximus technicus moet dit toch in ieder geval ter plaatse bezien.

Reputatie 7
Badge +3

@kdemoort Kan u de naam, het nieuw adres , klantnummer en gsm-nummer aanvullen in uw profile.Dan laat ik iemand vrijblijvend bellen om de verhuis te registreren.Dan kan de technische dienst ook al nakijken wat er precies moet gebeuren om uw aansluiting in de toekomst op tijd geactiveerd te krijgen.Groetjes,Joel

Beste @Joel M, ik heb de gegevens aangevuld. De verhuis is reeds geregistreerd denk ik (al sinds een paar weken); het gaat er vooral om dat er wss een nieuwe kabel moet getrokken worden en dat dat best nog deze maand gebeurd omdat onze aannemer dan sleuf e.d. kan voorzien. Als de technicus pas langs komt op 31/10 en dan constateert dat die kabel er moet komen, zijn alle werken reeds afgerond en moeten we alsnog de voortuin open leggen. Of nemen jullie die kosten dan op jullie? Ik heb dit van in het begin zo duidelijk gemaakt, maar omdat jullie systeem aangeeft dat er reeds een aansluiting is, wil men geen ploeg vooraf sturen denk ik? Een telefoontje zou erg welkom zijn om de situatie uit te klaren. Alvast bedankt voor de hulp! 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat u best altijd een wachtbuis, energiebocht en opstelling conform de ondervermelde info voorziet 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_building/particulieren/verhuizen-zonder-zorgen/je-gaat-bouwen.html

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2019-06/9010104-muurdoorgang_en_multiplexplaat_nl_fluvius_new.pdf

Indien er elders een bruikbare introductiekabel zou aanwezig zijn die deze in principe/normalerwijze  toch op één of andere manier te worden verlengd 

Daarom dat @Joel M  die gegevens opgevraagd heeft zodat kan nagetrokken worden of er vroeger al een aansluiting was en in ditgeval hoeft men alleen maar binnen eventueel kan aangepast worden indien nodig

TBI → Aansluiting-van-eengezinswoningen

 

Reputatie 7
Badge +3

@kdemoort Ik heb hiervoor een dossier 46435304 overgemaakt.De bevoegde dienst zal het nakijken.Zij nemen dan ook zelf terug contact met u op.Groetjes,Joel

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

bij oude installaties ligt de introductiekabel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in de volle grond

vandaar dat mijns inziens beter altijd wanneer er grondwerken plaatsgrijpen er best wachtbuizen voor x, y en z voorzien worden voor potentieel/eventueel later mogelijk gebruik (bv. ooit overschakeling van telefoonkabel naar glasvezel), kwestie van later opbreekwerken/grondwerken te vermijden)

maar dit is en blijft enkel een suggestie mijnentwege ...

 

 

 

inderdaad als het in volle grond ligt (al werd dit normaal niet toegelaten door belgacom) is het beter van een buis te voorzien maar als het reeds in een buis ligt kan de glasvezel ook in die buis later doorgetrokken worden.

@Joel M , @M_016 

Bedankt voor de opvolging! Oke, ik zal die info alvast doorgeven; dus een wachtbuis van aan de rooilijn tot aan de gevel? Zodat de kabel dan kan verlopen op de gevel naar de ruimte waar ze moet zijn en door de gevel kan binnen komen? Want ik lees dat de wachtbuis tot binnenin de woning moet lopen, maar bij ons is de technische ruimte op niveau +1. Is dat ook oke?

Je zou beter het officieel antwoord van iemand die van Proximus zelf is afwachten, want als wij iets zeggen en de technicus die de aansluiting komt doen er dan anders over denkt …….

Loopt er er geen buis van beneden naar de technische ruimte bvb.

Ik weet dat er zo’n aansluitingen zijn op 1ste of in kelder, maar natuurlijk bij nieuwbouw of verbouwing komt men meestal op de gelijkvloers of kelder binnen.

Reputatie 7
Badge +4

Op bovenstaande wordt mijns inziens best door een Proximus-medewerker geantwoord

Ik vermoed dat indien de bekabeling via de buitengevel naar boven moet (en niet binnenshuis kan) u best een geheel van een (wacht)buis in de grond, een bocht/tussenstuk en een (wacht)buis op de gevel voorziet uitgerust met een kabeltrekker opdat de Proximus-technieker de introductiekabel zonder probleem kan binnenbrengen

Voor zover mij bekend is een Proximus-technieker niet uitgerust met ladders... 

 

P.S.

Op welke wijze in uw elektriciteitsaansluiting aangebracht: rechtstreeks via luchtlijn of ondergronds met (beschermde) bekabeling naar boven op de buitengevel?

 

@kdemoort Ligt de kabel die binnenkomt dan ik de blote grond want als die nu al in een buis ligt zal het geen probleem zijn om de aansluiting te doen en later bij glasvezel dan eigenlijk ook niet

PS: als er een nieuwe kabel zou moeten getrokken, en de oude niet zou kunnen gebruikt worden, worden vanaf de rooilijn dan moet je inderdaad een trekdraad voorzien

Als er nu natuurlijk nog door een proximus medewerker kan geantwoord worden (achterliggende diensten moeten kunnen geraadpleegd worden) dan zal je pas maandag een antwoord kunnen verwachten

 

P.S.

Op welke wijze in uw elektriciteitsaansluiting aangebracht: rechtstreeks via luchtlijn of ondergronds met (beschermde) bekabeling naar boven op de buitengevel?

@M_016 ,

Deze loopt ondergronds met beschermde bekabeling naar boven op de buitengevel. Vandaar dat ik vermoed dat de proximus kabel op een gelijkaardige manier zal verlopen.

Vandaar: wij willen gerust onze aannemer de nodige wachtbuizen laten leggen, maar dan hoop ik tijdig een reactie te ontvangen van een medewerker van wat exact verwacht wordt. 

@Martin 

Loopt er er geen buis van beneden naar de technische ruimte bvb.

Ik weet dat er zo’n aansluitingen zijn op 1ste of in kelder, maar natuurlijk bij nieuwbouw of verbouwing komt men meestal op de gelijkvloers of kelder binnen.

Neen, zo een buis loopt er niet en gaan wij ook niet plaatsen. Dit zou uitkomen in een authentieke hal waarvan de ornamenten niet beschadigd mogen worden. 

Wij hebben trouwens geen garage, wel een kelder maar deze bevindt zich in het midden van de woning (enkel de oppervlakte onder de trap), dus loopt niet gelijk met de voorgevel.

Dus begrijp ik het goed dat rer dan nergens een proximus kabel te zien is ?

In dit geval zal het inderdaad dan ook wel via de gevel moeten.

Maar we zullen het maar 100% zeker weten als we het van Proximus zelf vernemen hoe het juist/best moet verlopen. 

Maandag komen ze in ieder geval terug langs hier op het forum.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

 

Voorzie een wachtbuis van harde PVC met gladde binnenwand. De buis heeft een diameter van 50mm en is voorzien van trekdraad met een overlengte van 50 cm aan beide uiteinden

https://www.proximus.be/nl/id_cb_planbuild/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/b-orphans/je-bouwt.html

Smarttube door electricien

Je hebt de Smarttube geïnstalleerd? Stuur het formulier door, een Proximus technieker komt deze kabel gratis lassen op de distributiekabel (publiek domein).

 

 

Zelf zou ik zonder een eventueel  verder antwoord van Proximus af te wachten onderstaande uitvoeren:

wachtbuis diameter 50 mm ondergronds vanaf rooilijn vervolgens met gelijkaardige bescherming via de gevel naar boven en met een doorboring naar binnen op het 1e verdiep  (bochten en doorboring met bescherming)

plaatsing van de goedgekeurde smarttube bv. door elektricien (met voldoende lengte om enerzijds de Proximus distributiekabel en anderzijds het gewenste aansluitpunt binnen te bereiken)

http://www.govaerts.be/userfiles/userfiles/nieuws/bgc-21967_installation_manual_smarttube_nl.pdf

Succes

maar als er al een kabel binnenkomt van proximus, dan is het mss niet nodig, nee?

Als deze natuurlijk in de blote grond ligt dat is dan wat anders natuurlijk!

Om de installatie mogelijk te maken van de invoerkabel die aangesloten zal worden op het publieke netwerk, moet er een wachtbuis geplaatst worden: • graaf op het privédomein een rechtlijnige sleuf met een diepte van 60 cm tussen het gebouw en de rooilijn van de straat, loodrecht op de rooilijn. De sleuf voorzien voor andere nutsvoorzieningen kan eveneens worden gebruikt voor deze wachtbuis, op voorwaarde dat deze voldoet aan de hierboven vermelde regels; • installeer in deze sleuf een wachtbuis van harde PVC met een gladde binnenwand. De buis heeft een diameter van minstens 50 mm en is voorzien van een trekdraad met een overlengte van 50 cm aan beide uiteinden; • de wachtbuis loopt tot binnenin de woning, doorgaans via een energiebocht of een opening in het metselwerk; • sluit de buiseinden hermetisch af met een afneembare stop; • plaats een merkpaaltje aan de straatkant, ter hoogte van het uiteinde van de wachtbuis; • zorg voor de waterafdichting tussen de wachtbuis (of de energiebocht) en de openingen in het metselwerk (funderingen, muren of vloertegels).

Bedankt @M_016 , @Martin  voor de hulp!

We denken de inkomende kabel terug te hebben gevonden in de kelder (zie foto). Maar dus alleszins zit deze niet op de juiste plaats (moet twee verdiepen omhoog en naar vooraan in de woning opschuiven). Onze kelder bevindt zich in het midden van de woning dus kabel kan niet gewoon omhoog.

Hebben jullie enig idee wat dat het meest gangbaar is? De kabel verlengen of een nieuwe kabel trekken? Kan dit zelf gekozen worden? En wie dient wat dan te doen? Onze voorkeur gaat dan naar nieuwe kabel, aangezien we op die manier onze hal (op gelijksvloers) niet beschadigen (en is wss ook beter naar verbinding toe?).

Alleszins, wij horen graag terug van een proximus medewerker die ons hopelijk deze week uitsluitsel hieromtrent kan geven om de voorbereidende werken (indien nodig) te treffen @Joel M .

Nogmaals dank voor jullie input!

 

Proximus moet wel indien je van een totaal nieuwe kabel wilt vertrekken vanaf de rooilijn, dan deze nieuwe lassen op de distributiekabel die onder de stoep ligt. Indien de oude kabel verder moet gebruikt worden en je kunt van binnen uit niet naar omhoog  dan zou in de kelder de intro NTP2007 kunnen gezet worden, en dan zou je van daaruit zelf een kabel moeten kunnen voorzien naar boven, maar dit is bijna niet zelf uit te voeren als ik het begrijp!

Het simpelste zou zijn natuurlijk als Proximus een nieuwe kabel zou lassen op de distributiekabel en je enkel zelf een soepele buis van 50mm moet voorzien buiten!

In ieder geval zou je toch voor alle zekerheid het antwoord van Proximus zelf, want ik vrees er een beetje voor dat als de aansluiting in huis al voorzien is dat ze mss gaan zeggen dat je van daaruit dan maar de nodige bedrading moet zelf voorzien, maar nogmaals dit is wat ik ersoonlijk denk en weet natuurlijk niet of proximus ook andere voorstellen heeft?

Reageer