Vraag

netwerk probleem na installatie fiber


Hallo,

 

Vorige week is er een technieker van proximus langs gekomen om Fiber te installeren.

In de oorspronkelijke situatie was de modem in de leefruimte. Nu heeft de technieker deze in de garage geplaatst en een booster geplaatst in de leefruimte (reden onbekend).

Door de modem in de garage te plaatsen is mijn thuis netwerk niet meer operationeel: in de leefruimte heb ik 4 ethernet utp ingebouwd in de muur die naar de slaapkamers boven gaan. Deze waren geconnecteerd met de modem in de leefruimte. Nu dat de modem in de garage staat en ik een booster heb in de leefruimte, kan ik maar 2 utp connecties tot stand brengen, omdat de booster maar 2 toegangen heeft, in plaats van 4 op de modem.

Bovendien heb ik begrepen dat ik nu 2.5 Eur meer mag betalen voor die booster? Dit werd mij niet mede gedeeld door de technieker.

Hoe kan dit opgelost worden proximus team? Hoe kan ik terug naar de oude situatie en toch van Fiber genieten?

 


13 reacties

was er mss geen utp netwerkkabel  beschikbaar vanuit de fiber modem (garage) om deze aan de  bbox (leefruimte) aan te sluiten.
Want vroeger was je bbox op je  binnenshuis telefoonkabel aangesloten !

Maar de proximus forummedewerkers kunnen je verder te woord staan wat er mogelijks kan gedaan worden door een technieker, als ze hier de draad opnemen (mogelijks pas morgen)

Ondertussen best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Hoe je kabels aansluiten of nakijken? | Proximus

Zoals aangestipt door @Martin kan de Bbox perfect in de leefruimte geplaatst worden op voorwaarde dat er een ethernet/utp-kabel voorhanden is tussen de garage en de leefruimte 

Sluit de kabel aan met de rode uiteinden, aan de ene kant in de rode poort van de b-box, aan de andere kant in de poort van de vezelmodem.

Indien een dergelijke kabel niet voorhanden is of niet kan voorzien worden kunt u eventueel een PLC powerline oplossing (zonder WiFi) overwegen (ethernet) tussen Bbox en fibermodem

&

De Proximus Booster is gratis voor Flex abo’s met vaste lijn

 

Ik zou toch zeker hard proberen om  met een utp netwerkkabel te kunnen werken tussen fibermodem en Wan ingang van je bbox ipv met plc’s over elektriciteitsdraden.

ook nog een video die uitlegt hoe de utp kabel moet aangesloten worden → Kabels van je b-box 3V+ modem controleren - YouTube

Hallo, er is geen kabel voorzien tussen garage en leefruimte en ik wil vermijden hiervoor weer gaten te moeten boren :( vroeger had ik de modem in de leefruimte en werkte alles prima, nu wordt fiber mij opgedrongen, moet ik meer betalen en is mijn thuisnetwerk foetsie :(

ja dan wordt het natuurlijk moeilijk voor proximus om een installatie te doen met utp kabel, tenslotte zelfs als zij de utpkabel zouden voorzien zullen ze ook moeten boren.

Met PLC’s werken daar ben ik persoonlijk niet erg voor en zeker dat alle traffic er over moet passeren  en zeker als je dan nog bv zou met een v7 decoder in huis zitten, enfin proberen kun je altijd natuurlijk en als alles dan goed werkt dan is er inderdaad geen vuiltje aan de lucht!

Reputatie 7
Badge +4

&

eventueel nagaan op welke wijze de telefoonkabel vroeger op de Bbox in de leefruimte binnenkwam

ook via de garage? eventueel telefoonkabel in een buis? misschien zelfs een utp/ethernet-kabel gebruikt als telefoonkabel? en dan gewoon het RJ11 stopcontact gewoon te vervangen door een RJ45 (eventueel met behulp van een electricien)?

lopen de utp-kabels vanuit de leefruimte naar boven of passeren ze eventueel ook via de garage (of in de buurt ervan) voor een eventueel herbruik van 1 ervan?

….

 

alternatief eventueel bv.

DEVOLO Powerline Magic 2 LAN Triple Starter Kit (8514) (mediamarkt.be)

persoonlijk heb ik ook een utp kabel bijgetrokken in de buis waar het telefonie kabeltje (2 paar) al in stak van vroeger en aangezien die bij @inna.  al vroeger van de garage naar de leefruimte liep zou dit debeste en de gemakkelijkste oplossing zijn.

Reputatie 7
Badge +4

&

eventueel kunt u 1 van de ethernetpoorten van uw booster aansluiten op een switch bv.

TP-Link TL-SG108E - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

bij voorkeur met IGMP snooping voor ondersteuning van eventuele decoders 

en vervolgensvan deze switch naar uw RJ45 utp contactdozen in uw leefruimte

Ik weet dat je graag alle mogelijke opties voorschotelt, maar ik zou toch opteren voor hou het zo simpel mogelijk en liefst zo weinig mogelijk draadloze oplossingen en apparatuur er tussen en probeer toch op één of andere manier van het met die utp kabel op te  lossen.
Als @inna. geen vaste telefoon meer zou gebruiken komt de buis waarin de telefonie kabel al ligt vrij en kan je zeker er een utp kabel intrekken, maar zelfs met een telfonie kabel (2paar) zou dit ook moeten lukken om een utp kabel bij te trekken.

Beste Martin,

Ik heb in huis nog een tp link  archer ax50 liggen met ingebouwde access point. Kan ik deze laten fungeren als vervanger van de proximus booster en zo vermijden de kabel te moeten doortrekken? hoe kan ik deze tp link router instellen op dezelfde manier als de wifi booster van proximus?

Een acesspoint heeft wel een utp verbinding nodig met de bbox.

misschien een overbodige vraga - maar de booster van proximus heeft toch geen utp verbinding nodig met de bbox? waarom zou die tiplink router dit dan el nodig hebben? kan ik die niet syncen vermits de tp link ook een wps - wifi knop heeft? of mis ik iets?

dank je!

Vanbuiten weet ik niet of je die kunt instellen als repeater wat een access point is natuurlijk nog niet  direct een repeater. Een access point kan ook om de instellingen automatisch over te nemen de WPS methode gebruiken om niet manueel de wifi instellingen zoals die ook in de bbox staan te moeten zelf invoeren.

Mss staat het in de handleiding → Download voor Archer AX50 | TP Link België (tp-link.com)  > 1910012590_Archer AX501.0_UG_V1.pdf (tp-link.com)

hier kun je ook meer vinden blijkbaar → tp+link+archer+ax50+as+repeater

Reageer