Skip to main content

Beste,

 

Een jaar geleden hebben we onze woning horizontaal opgesplitst met op gelijkvloers een appartement en op het 1ste verdiep een kantoor. Het is een losstaande woning waarbij vanuit de straat, op 60cm diepte, 2 internetkabels binnenkomen in de kelder en vandaaruit omhoog te gaan naar respectievelijk appartement en kantoor.

Vandaag is dit een coaxkabel (Telenet). Naar ik lees zal deze op termijn vervangen worden door fiberkabel. Mogelijks maken we dan ook de overstap naar Proximus. Hiervoor moet er dus een opening voorzien worden om deze fiberkabel vanuit de kelder, door plafond kelder, door te trekken naar appartement en kantoor. Momenteel hebben we nog de mogelijkheid om hier een wachtbuis voor te voorzien.

Het plafond van de kelder bestaat uit gewapend beton waardoor het niet eenvoudig is om gaten in te boren. Bij het plaatsen van de elektriciteit zijn er soms wat gaten te veel geboord. Mijn vraag is of deze gaten van diameter groot genoeg zijn om 2 fiberkabels (appartement + kantoor) door te voeren.

2 concrete vragen:

  • Wat is de diameter van de opening die nodig is voor 1 fiberkabel door te trekken?
  • In het plafond van de kelder is er nog een opening om 1 flexibele buis van 16mm (10mm binnenmaat) door te steken, is dit ruim genoeg om 2 fiberkabels door te trekken? Of is het beter om door deze opening 2 flexibele buizen te voorzien met binnenmaat 6,5 mm?

 

Met vriendelijke groeten,

Pieter Poppe

@pieterpoppe In deze uitleg spreekt men van een wachtbuis met diameter van 50 mm om de kabel van buiten naar binnen te trekken. Dit kan je best ook binnen voorzien om problemen te voorkomen, ook al is de kabel zelf niet zo dik. 


Beste @HadewychT,

 

Bedankt voor de reactie.

Ik heb reeds een wachtbuis van 90 mm die van de straat naar mijn kelder loopt. Hierin lopen momenteel 2 coaxkalbels. De kabels lopen (niet in wachtbuis) verder over het plafond van de kelder om dan naar boven te lopen, via een geboord gat in het betonnen plafond, en uit te komen in de berging op het gelijkvloers. 

Ik weet dat de coaxkabel gaat verdwijnen en vervangen zal worden door fiberkabel. Het is dus geen probleem om fiber binnen te krijgen in mijn woning via de wachtbuis van 90 mm. Het is wel onmogelijk om in de woning verder te werken met wachtbuis van 50 mm. 

Aangezien ik momenteel voorzetwanden aan het plaatsen ben in mijn berging, waarachter de kabels vestopt zitten, wil ik preventief reeds een wachtbuis voorzien voor 2 fiberkabels (appartement + kantoor) die loopt vanuit de kelder, door plafond kelder (vloerplaat gelijkvloers), tot achter de voorzetwand. Een wachtbuis van 50 mm steken door gewapende betonplaat van 20 cm lijkt mij overkill en kan ik niet zelf. 

Momenteel heb ik 1 wachtbuis van 16 mm (binnenmaat 10 mm) lopen door de betonplaat. Mijn vraag is dus of de 10 mm binnenmaat volstaat om 2 fiberkabels door te trekken?

 

Met andere woorden wat is de buitendiameter van de fiberkabel die Proximus gebruikt?


de fiber kabel zelf heeft een diameter van 3,5mm

Het is vooral van belang dat er geen korte bochten in voorkomen.


Reageer