Mijn ervaring met Business Flex Fiber Giga

  • 2 December 2023
  • 5 reacties
  • 264 Bekeken

In April ben ik overgestapt naar Business Fiber 1Gb/200Mbps. Dit werkte allemaal perfect. Ik zag dat ik kon overstappen naar Business Flex Fiber Giga voor maar 40 euro extra, dus ik dacht. Waarom niet? (laten we maar niet spreken over de hel dat ik heb moeten doorstaan om fiber te kunnen krijgen)

 

Nou laat ik je eens vertellen waarom niet. 

 

15/11/2023

Technicus komt langs en installeert de Internet Box+ en de ONT-XGSPON en activeert mijn Business Flex Fiber Giga. Het netwerk werkt en de technicus vertrekt.

24/11/2023

Ik bestel een langere Cat 6A kabel en deze komt aan een week later en ik test of ik mijn volle snelheid haal, nou tot mijn verassing haal ik maar de snelheden van mijn Business Fiber 1Gb/500Mbps (in Juli naar 500Mbps up). Geen probleem. Ik zal wel even contact opnemen met Proximus op Facebook.

 

25/11/2023

Ik neem contact op met Proximus, raar maar waar krijg ik een nieuwe Internet Box+ opgestuurd in de plaats dat de bandbreedte aangepast wordt. ← flag 1

Ik krijg dezelfde dag een SMS dat ik een link moet volgen om de afspraak in te plannen om de technicus te laten langskomen. → flag 2

Ik plan de afspraak in voor donderdag 30/11/2023.

 

27/11/2023

Tot mijn verassing staat Bpost met de nieuwe Internet Box+ aan mijn deur om 22u in de avond, geen probleem, ik wissel de Internet Box+ om met de nieuwe en bereid de oude voor om terug te sturen en test mijn snelheid, en tot mijn verassing krijg ik de volle 8.5Gbps down en 1.5Gbps up. 

 

Donderdag 30/11/2023

Ik word wakker zonder internet of TV beschikbaar. Ik contacteer Proximus op Facebook opnieuw, ze proberen wat zaken, ik stuur wat foto's door, maar geen succes. Ik vertel dat een technicus dezelfde dag nog ging langskomen (De SMS van 25/11/2023). De technicus komt binnen en merkt op dat er al een installatie aanwezig is en dat hij een installatie order had gekregen. Ik vertel de problematiek en hij zoekt de ONT-XGSPON op in het Proximus systeem maar alle velden zijn leeg op mijn installatie, hij refreshed de software en de gegevens komen tevoorschijn. Hij probeert de ONT opnieuw te registreren maar helaas. Uiteindelijk na een uur verschillende malen contact op te nemen met Proximus krijgt hij een bekwame persoon aan de lijn en helpt hem verder. Ze passen de UTAC nummer aan, ze wisselen de ONT om met een nieuwe en na heel wat manuele configuratie door de zeer bekwame Gil komt de lijn terug tot leven en de technicus vertrekt en ik kan perfect gebruik maken van de verbinding

1/12/2023

Om 9 uur in de ochtend is de TV onbeschikbaar, na een klein uurtje hersteld dit zich terug. Om 13u verliest de ONT terug zijn connectie, en om 13.45 komt het terug up. Ondertussen had ik al de support gecontacteerd en ze zijn dat alles in orde is en dat ze voorgaande storingen niet kunnen zien. Om 14u is de connectie opnieuw weg en komt het niet meer up. Ik contacteer Proximus via Facebook en ze vragen of iemand de kabels heeft aangeraakt. Ze gingen kijken of ze iets konden forceren en daarna hoor ik ze niet meer.

2/12/2023

Ik bel Proximus technical support om 11u want met de business line komen de 5 Guarantees dat het binnen de 24u zal opgelost zijn. Ze hoort bij een collega en gaat mij terugbellen en belt niet terug. 

 

Ik merk op dat in mijn follow-up tab een afspraak gepland staat voor een Fiber technical appointment om 8/12/2023 → veel langer dan de 24u dat Proximus beloofd. 

 

Ik contacteer Proximus opnieuw via Facebook, om 15u en krijg een andere Bizz Expert? Jammer genoeg geen naam ontvangen van de Bizz Expert van de voorgaande dagen. En ik vraag of het klopt dat ik 7 dagen zonder netwerk moet zitten op mijn business lijn voor ik iemand kan verwachten, en de Bizz Expert bevestigd dat door de overstromingen de wachttijden oplopen en dat klanten soms maanden moeten wachten. 

 

Ik geef aan dat een fiber lasser niet nodig is, dat dit een software matig probleem is waar de ONT maar half in het Proximus systeem bestaat en dat dit 30/11/2023 al is opgelost geweest, maar helaas, hier word geen gehoor aan gegeven en ik dien te wachten tot en met 8/12/2023 voor ik meer ga weten. Nou word er alle geluk wel een 4G router voorzien dat ik dinsdag ga kunnen verwachten. 

 

Ik vind het zeer speciaal dat een lijn dat meer dan een halfjaar perfect werkt, plots een fysieke interventie nodig heeft nadat ik van abonnement wissel om terug connectie te kunnen krijgen, dat ik een week moet wachten terwijl nummer 2 van hun 5 garanties zegt dat "24/7 technical service, solved within 24 hours".

 

Al in al zeer teleurgesteld met de service en halve uitrol van Giga fiber. Als freelance ICT consultant verdien ik natuurlijk mijn brood met deze infrastructuur dus dit heeft een heel serieuze impact op mijn zaak, gelukkig kan ik verder met mijn 4G hotspot en de 1TB mobiele data dat geactiveerd is geweest, maar dit zorgt natuurlijk niet dat andere zaken ook internet hebben. 

 

Uiteindelijk een formele klacht aangemaakt 53640280, maar ik betwijfel of het veel zal uitmaken. We zullen 08/12/2023 wel zien wat de lasser kan doen, maar ik heb al een sterk voorgevoel dat hij hier voor niks zal staan. 


5 reacties

Reputatie 1

Moraal van het verhaal is dus om zo weinig mogelijk abonnementswijzigingen door te voeren? Ik heb dat ook al voorgehad en gelukkig doe ik dit telkens in een Proximus shop. De medewerker had telkens gezien dat er iets niet klopte en paste het direct aan. Spijtig dat er zo vele proximus shops gesloten worden.

Update: Tijdelijke 4G router ontvangen, simkaart zat er verkeerd in. Na het omdraaien van de simkaart sterk 4G signaal maar geen IP adres op de LTE interface, na contact met Proximus support is blijkbaar de simkaart verkeerd aangevraagd geweest door de vorige support medewerker waardoor de simkaart tot 2 werkdagen kan nodig hebben voor deze in orde komt. 

 

Wanneer stopt het lijden.. 

Update: Lasser is langsgekomen, bevestigd dat het signaal perfect is en dat het een configuratie fout is en dat een NEO technicus moet langskomen om alles uit te zoeken. Hiervoor heb ik wel nog geen afspraak mogen krijgen. De tijdelijke 4G router werkt nog steeds niet want de simkaart is nog steeds niet geactiveerd. Gisterenavond contact opgenomen met support hiervoor op Facebook en na een ogenblik te hebben voor 16 uur heb ik nog niks vernomen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

@m.vandenbulcke Kan je in je profiel aub het nr van de simkaart toevoegen voor je 4G-router ? Dan kan ik voor je nakijken wat daar misloopt. Mijn excuses voor al het ongemak. 

 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.
Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).
 

@m.vandenbulcke Kan je in je profiel aub het nr van de simkaart toevoegen voor je 4G-router ? Dan kan ik voor je nakijken wat daar misloopt. Mijn excuses voor al het ongemak. 

 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.
Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).
 

Hoi Hadewych,

Mijn excuses voor de late reactie. Ik krijg blijkbaar geen notificaties op reacties hier. 

Na een email conversatie met de Proximus ICT Service Desk was dit zeer snel opgelost. Toch bedankt om hulp aan te bieden.

 

Alsook een update op de situatie: 4G simkaart werkt nu (weliswaar heb ik wel iedere maal rond 17.20 uur packet loss, dit op twee verschillende 4G routers tot ik de router herstart). Nog steeds geen internet connectiviteit en ook nog geen zicht wanneer de NEO technicus langskomt. Nog 9 dagen en dan is het een volle maand dat mijn business lijn (dat zogezegd een garantie heeft voor volgende werkdag hersteld te zijn) onbruikbaar is. 

Reageer