Vraag

Max. 18mbps downloadsnelheid en het antwoord van Proximus


Beste forumleden

3 dagen geleden schakelden we over van Telenet naar Proximus voor tv en internet. Nadat een vlotte installateur de installatie in orde had gebracht en we ‘s avonds rustig voor de tv plaatsnamen, staken de eerste frustraties al snel de kop op. De kwaliteit van onze opnames was ondermaats, de kwaliteit van Netflix was beduidend minder dan voordien bij Telenet… Diezelfde dag hadden we tijdens het telewerken ook al opgemerkt dat het internet veel trager aanvoelde dan voordien.

Na verschillende FAQ’s en fora geraadpleegd te hebben en alle apparatuur meermaals opnieuw op te starten was (en is) er nog steeds geen verbetering merkbaar. Dan maar eens een speedtest… Verdict: wij halen met moeite een max. downloadsnelheid van 18 mbps (gemeten met kabel aan de bbox zelf). Veel te weinig dus om met 2 te telewerken, te videocallen, Netflix of YouTube te kijken in UHD of noem maar op... 

Ik nam vandaag contact op met de technische dienst en zij bevestigden dat 18mbps het maximale is dat wij kunnen binnenkrijgen. Op de vraag of zij hier wat aan kunnen doen kreeg ik simpelweg te horen: “Nee, daar is jullie verbinding nog te goed voor.”. Toen viel ik bijna van mijn stoel. Anno 2021, waar heel wat mensen investeren in 4K televisies om in de best mogelijke kwaliteit te kunnen genieten van o.a. Netflix series of andere streaming diensten, beweert een van de grootste providers in ons land dat 18mbps een  ‘te goede verbinding is’. Ik weet niet wat jullie hierover denken, maar ik vind dit compleet onacceptabel.

Ik hoop dat hier alsnog wat aan gedaan kan worden, maar ik vrees ervoor...

Misnoegde groet
K. Vermeiren 

 


16 reacties

Ja inderdaad bij Proximus is het een gans andere techniek om het signaal te transporteren dan bij TN, bij Proximus is dat nog over telefonie koperparen , soms nog koperparen (distributiekabel) van in het jaar stillekes die enkel diende om spraak over te brengen en dan nog maar tot ±3Khz, terwijl dit bij TN over coax gebeurt wat natuurlijk meer mogelijkheden bied om signalen te versturen op hogere frequenties.
Deze techniek om het signaal over koperparen te versturen noemt VDSL2 .
Daardoor  is de te halen snelheid ook zeer afhankelijk van de lente(verzwakking) van je lijn (in de distributiekabel) 

Enfin dit is een woordje uitleg om beter te begrijpen dat er inderdaad nog altijd Prox klanten op een lage snelheid zitten, alleen deze die op kortere lijnen aangesloten zijn kunnen hogere lijnsnelheden halen op VDSL2 tot max 100Mbps en hierdoor liggen de snelheden bij TN inderdaad hoger. Die snelheden werden mogelijk gemaakt door eigenlijk een stuk van de distributiekabel te overbruggen met glasvezel en daarom zie je dikwijls in de straat twee proximus kasten staan naast één, ene waar de oude distributiekabel nog altijd toekomt en een (ROP) kast waar de glasvezel in toekomt die een deel van de distributiekabel vervangt waardoor distributiekabel tot aan je huis aansluiting korter wordt en dus hogere snelheden tot max 100 Mbps mogelijk worden bv als deze kabel bv maar een 500 tal meter lang is.

Nu verder,  wat je al zelf eens kunt opvragen is je max gegarandeerde snelheid (basis snelheid) die prox je zeker moet kunnen bieden → http://proximus.be/internetsnelheid 

Of er in de toekomst direct iets in de planning zit om je hogere snelheden kunnen te bieden daar kunnen alleen de prox forummedewerkers je maandag, als ze hier terug langskomen, je meer duidelijkheid over brengen.

nog een bijkomende mogelijkheid om meer inzicht te krijgen op je lijnsnelheid :

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Het is de verzwakking van je lijn die bepaalt welke max snelheid die je kunt halen hoe langer je lijn hoe meer verzwakking hoe kleiner je max snelheid wordt.

bovenop je basis snelheid kan dan het automatisch meetsysteem (DLM) proberen om die snelheid te verhogen als dit de stabiliteit van je lijn en die van de anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet in gedrang brengt. 

Wat is DLM (Dynamic Line Management)

Beste Martin

Bedankt voor de info. Ondertussen heb ik ook de gegarandeerde snelheid geraadpleegd:

 

De Sagem-tool leverde volgend resultaat op:

Voor mij is dit niet veelzeggend. Klopt het dat de mensen van Proximus hier via dit forum mogelijk mee aan de slag gaan? Of is dit een hopeloze zaak? De persoon die ik aan de lijn had, sprak niet over een mogelijk oplossing zoals jij met die ‘DLM’ aanhaalt. Benieuwd of het alsnog in orde kan komen!

Gr.

zoals je zelf ziet is de eerste opvraging die je gedaan hebt niet in overeenstemming met wat het sagemtool aangeeft 

eerste opvraging geeft aan dat je basissnelheid 45.3 Mbps zou moeten zijn wat betekent dat je bbox modem zou moeten synchroniseren op 50Mbps en volgens het sagemtool synchroniseert je maar op 20Mbps!

DLM staat ook op no 

Je ziet ook dat het sagemtool aangeeft onder “vectoring” dat je ROP compatible no aangeeft als je op een ROP zou aangesloten zijn dan wil dit zeggen dat er geen vectoring kaarten zouden aanwezig zijn of anders zit je nog op een centrale aangesloten!

Kortom je zult moeten wachten tot iemand van proximus dit verder onderzoekt

Wat je zelf wel eens zou kunnen proberen is een automatische lijntest zelf uit voeren om te zien of je hogere snelheden krijgt achter een tijd 

Om niet alles weer te moeten herhalen staat hier hoe je een lijntest kunt uitvoeren

→ klik hieronder op lijntest

 

Beste Martin

ENORM bedankt! Ik doorliep de door jou opgegeven stappen (zelf lijntest uitvoeren m.b.v. 0800 nummer) met volgend resultaat in de sagem tool:

Ik merk op dat er nu wel gesynchroniseerd wordt op 50 en dat de vectoring-instellingen nu allemaal op ‘yes’ staan. DLM staat nog wel op ‘no’, ik weet niet of daar automatisch nog verandering in kan komen?

 

Verder deed ik een nieuwe speedtest met volgend resultaat:

Nog steeds niet schitterend, maar al wel 12mbps hoger dan oorspronkelijk. De uploadsnelheid is meer dan verdubbeld.

 

Moeten wij het hier nu bij laten en ons gelukkig prijzen met de 30mbps of kunnen wij volgens jou zelf nog iets ondernemen? Of gebeurt dit mogelijk automatisch gezien de uitgevoerde lijntest?

 

Hoe dan ook, alvast bedankt. Erg eigenlijk dat je zelf via fora en dergelijke en met behulp van een behulpzame vrijwillige kenner zoals jij de situatie moet oplossen. Dit lijkt me toch iets te zijn dat de mensen van de technische dienst hadden kunnen doen? Nogmaals, de persoon die ik vanmiddag aan de lijn had verzekerde dat er niets aan te doen viel… 18mbps zou het maximale zijn dat er uit onze verbinding te halen valt. Nu ik de toename zie na een telefoontje (lijntest), vraag ik me wel af of er via die DLM nog meer in kan zitten? Hopelijk krijgt dit nog een vervolg maandag als de medewerkers van Proximus dit lezen! Anyway, bedankt Martin!

Gr. 

Ondertussen nog eens de lijntest opgeroepen omdat ik het gevoel had dat ik daarstraks te vroeg had ingehangen. Zal waarschijnlijk geen verschil hebben uitgemaakt, maar na mijn tweede lijntest haal ik volgende resultaten:

 

@Proximus: Hoe komt het dat de snelheden na de tweede lijntest nog wat verbeterd zijn? De resultaten in de sagem tool zijn quasi gelijk gebleven in vergelijking met diegene van na de eerste lijntest.

Hoe dan ook, met deze snelheden kan ik leven. Wat mij betreft is het probleem nu opgelost, met dank aan Martin en de automatische lijntest.

De DLM gaat nu proberen om je te verhogen want op de “noise marge” (af te lezen van sagemtool) daar zit er nog speling op,  dit kan wel enkele dagen duren (daarom best nu geen automatische lijntest meer uitvoeren dat de DLM zijn werk kan doen),
als je na 14 dagen nog geen verhoging vaststelt kan je altijd eens vragen aan de Proximus forummedewerkers of ze eens de evaluatie procedure van de DLM natrekkenom te zin of er nog verhoging inzit.

Wat je speedtest betreft dit kan variëren want als je het juist wilt doen zou je eigenlijk het toestel (laptop/pc) waarmee je de speedtest uitvoert via een utp kabel met de bbox, enkel en alleen maar contact mogen laten maken met de bbox, dus bv alle utp kabels losleggen (uitgenomen het toestel waarmee je meet) en ook de wifi uitzetten van de bbox (met knop vooraan in te drukken)  want zoals je zelf zegt de lijnsnelheid van de bbox verandert niet die blijft 50/15 Mbps maar je kunt nooit met een speedtest die 50Mbps halen je mag er zo’n 6 % al  aftrekken aan overhead (voor controle bitjes/error correctie enz...)

Reputatie 6
Badge +2

Ondertussen nog eens de lijntest opgeroepen omdat ik het gevoel had dat ik daarstraks te vroeg had ingehangen.

Hoe dan ook, met deze snelheden kan ik leven. Wat mij betreft is het probleem nu opgelost, met dank aan Martin en de automatische lijntest.

 

Nu kan je best alles zo laten, en DLM zijn werk laten doen. Zeker de lijntest niet meer herhalen! Want telkens als je de lijntest uitvoert zal je terugvallen op het basisprofiel.

Ter info: het basisprofiel in zone 2 is 50/15

Voortgaand op de lijnwaarden (modem tool) zal je binnen enkele weken waarschijnlijk op 70/20 komen. Laat ons gerust weten hoe het verder evolueert :wink: .

nog ter verduidelijking van zone 2

           vectored     non-vectored
  profiel na DLM profiel DLM
zone 2 50/15

...> 70/20 > ….

(tot max 100/40)

20/6 50/10

Kleine update: Vanmorgen gemerkt dat de DLM alvast zijn werk gedaan heeft: 

In snelheden ook lichtjes gestegen. Zit ondertussen rond de 50mbps.

Gr.

Reputatie 6
Badge +2

Kleine update: Vanmorgen gemerkt dat de DLM alvast zijn werk gedaan heeft: 

In snelheden ook lichtjes gestegen. Zit ondertussen rond de 50mbps.

 

Je bent dus gestegen van 50/15 naar 60/17 (= zéér ongewoon profiel).

Dus stilletjes op weg naar mijn voorspelde (max) snelheid van 70/20 :smiley:

Gewoon beetje geduld, en af en toe eens checken met de modem tool ...

kan ook een beetje heel veel geduld worden :relaxed:

Beste,

Bedankt voor deze thread.

Ik ben van 10mbs naar 40 gegaan na de lijntest.

Ik kreeg van de dienst technische hulp de uitleg, het zal aan je elektriciteit liggen 🙄

Dus mega bedankt voor alle duidelijke uitleg hierboven, want ik heb zelf de sagemtool kunnen uitvoeren, de lijntest en deze avond kunnen mijn zonen hun weekend ingaan met een betere internetverbinding om te gamen.

Thanks 👍😀

Blij te horen dat het je op deze manier gelukt is.

Reageer