Vraag

Lage downloadsnelheid sinds verhuis

  • 4 December 2019
  • 10 reacties
  • 344 Bekeken

Goedemiddag,

Al een paar jaar tevreden klant van Proximus maar sinds mijn verhuis begin november toch wat ontgoochelt van het internet (zowel kabel als wifi-bereik).
Op mijn vorig adres haalde ik met hetzelfde abonnement makkelijk 75 DL-12 UL op pc (met kabel)
Begin november verhuist en hier met dezelfde modem, pc en kabel 35 DL-9 UL.

Na een paar verhaaltjes op dit forum te lezen toch beslist om eens een poging te wagen dit te posten.

  • Op de site www.proximus.be/internetsnelheid op mijn huidig adres:
    Geadverteerde snelheid: tot 100 DL-15 UL
    Maximumsnelheid beschikbaar voor 59% (?) van de lijnen met jouw configuratie: 45,6 DL-9,4 UL
    Minimale snelheid: 27,9 DL-9,4 UL
  • Op myProximus:
    Snelheid 34,1 DL-8,5 UL

Ik zie wel dat de internetsnelheid op mijn vorig adres dubbel zo hoog lag zoals hierboven aangegeven.
Mijn vraag is nu: is het mogelijk om deze snelheid te verhogen of ligt het aan de lijn zelf? Heb al een paar dingen gelezen over stubs en dergelijke maar ben niet echt op de hoogte van al deze dingen :yum: 
We wonen trouwens in een redelijk nieuwe woonwijk (5 jaar oud) en weet niet of dit hier iets mee te maken heeft.

Het zou vooral jammer zijn moest dit de maximale snelheid zijn en blijven, want als fervent gamer voel je dit toch wel (updates,..)

Qua wifi-bereik heb ik ook de indruk dat het bereik veel minder ver is als op mijn vorig adres.
Bv op de slaapkamer nu haal ik met moeite wifi, terwijl op mijn vorig adres de afstand tussen modem en slaapkamer groter was + meer muren dan nu.

Met vriendelijke groeten
Niels

 

 


10 reacties

Dit hangt inderdaad af van het adres waarop je woont of anders gezegd van de lengte (verzwakking) van  je lijn.

dit kun je zien op de site www.proximus.be/internetsnelheid waar je kunt vergelijken tussen je oud en nieuw adres.

Minimale snelheid: 27,9 DL-9,4 UL dwz dat je lijn gegarandeerd is om 30 Mbps download te kunnen leveren (30Mbps  is de lijn synchronisatiesnelheid van je bbox)

Op de lijnen staat er een automatisch meetsysteem actief waaronder de DLM die zal proberen om die gegarandeerde minimum snelheid te verhogen en de eerste verhoging heb je blijkbaar al gehad (Snelheid 34,1 DL-8,5 UL) lijnsynchronisatie snelheid is verhoogd van 30 naar 40 Mbps.

Je zegt zelf recentere woning wat je bijna letterlijk moogt vertalen naar meer verzwakking voor wifi signalen (bouwmaterialen zoals isolatie enz… die deze wifi signalen meer verzwakken) zeker nog meer verzwakken voor wifi-5.0.
De wifi-2.4 signalen kunnen ook verstoord worden door naburige wifisignalen die op je nieuw adres erger kunnen zijn dan op je oude adres, daarom is het moeilijk om wifi prestaties op verschillende adressen goed te vergelijken.

Voor een gamer is het ook niet aangeraden om via draadloze oplossingen te werken zoals PLC’s (homeplugs) enz. het beste (indien mogelijk) om verbinding te maken met je router (bbox3) via een utp netwerkkabel)

Heb je een bbox3 van het merk sagemcom dan kun je eens je lijnwaarde (karakteristieken) zelf ook uitlezen via het sagemtool dat je hier kunt downloaden > klik hier 

 

Inderdaad, maar dit lijkt me redelijk weinig, niet? Het voelt traag aan en updates, streams,.. duren veel langer om te laden, downloaden.

Is er een mogelijkheid dit te verhogen of kan ik niks doen?

Ben al sinds ik klant ben bij Proximus geabonneerd op Familus maar zou dan eventueel lager kunnen gaan momenteel als ik toch niet de gewenste snelheid behaal en vaste telefoon gebruiken we toch niet.
Voelt een beetje alsof ik teveel betaal voor wat ik maar krijg.

Is het al lang dat je op je nieuw adres woont want de DLM kan gemakkelijk een maand nodig hebben om je snelheid nog te verhogen. 

Je abonnement speelt daar eigenlijk geen rol in, of het nu een familus of duurder abo is, het is tenslotte de lijn waarop je aangesloten wordt die de max. mogelijke lijnsnelheid bepaald.

Heb je een bbox3 van het merk sagemcom dan kun je eens je lijnwaarde (karakteristieken zelf ook uitlezen via het sagemtool dat je hier kunt downloaden > klik hier 

Voor je wifi op 2.4 kun je bvb proberen om

ten eerste de bbox eens te herstarten = 10 seconden volledig stroomloos zetten 

ten tweede via use interface van je bbox eens de 2.4 kanalen te veranderen van 1 naar 6 of naar 11 om vast te stellen dat je wat winst boekt want over het algemeen worden de wifi*2.4 kanalen het meest bezet dus zal je daar ook minder hoge snelheden kunne halen

Je kan ook een wifi analyse app installeren op je pc/laptop/smartphone om vast te stellen welk kanaal er minst bezet is en je dan ook het best gebruikt, als je kan gebruik de wifi-5.0 maar voor 5.0 mogen er niet te veel hindernissen (muren … ) tussen staan en de afstand tot de bbox3 niet te groot zijn want anders gaat je snelheidswinst tov 2.4 vlug verloren.

zie ook eens deze uitleg op volgende webpagina’s 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_app/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/verbeter-uw-wifi-met-de-home-optimizer-app.html

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_wifi/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/sneller-wifi-kanaal-via-de-home-optimizer-app-of-de-modem.html

De installateur is op dit adres op 6 november geweest, dus net geen maand geleden.

Wat is DLM precies? 

Ja, ik bedoelde eigenlijk in de omgekeerde richting, naar een lager abonnement gaan (Familus naar Internet+TV)

Ik heb een bbox3v+ dus van sagemcom denk ik, zal eens downloaden :)

Reputatie 7
Badge +4

Ik kan mij vergissen maar dit lijkt er in eerste instantie op:

of een aansluiting op een LEX (apparatuur in gebouw telefooncentrale of op een non vectorised ROP (straatkast) t.t.z. Line Provisioning Profile LP 248 30/10 Mbps (geraamde lengte kabel +/- 400 m)

of op een aansluiting op een Vectorised ROP  LP135 30/10 Mbps (geraamde afstand +/- 1000 m)

Indien u over een Bbox type Sagem beschikt kunt u eventueel de situatie nakijken op basis van onderstaande (versie 0.13 - als user op uw Bbox GUI IP 192.168.1.1 met uw user paswoord op uw BBox)

https://www.dsl-cable.net/site/html/internet/dsl/dsl-net.php

Zoals reeds aangestipt door @Martin heeft “de DLM” uw profiel ietwat verhoogd, maar ik vrees dat na 1 maand er niet veel beterschap meer in zal zitten

Functie van lengte kabel, bezetting kabel en toestand/kwaliteit kabel (omdat de gebruikers elkaar onderling niet of slechts beperkt zouden storen)

Info hierin te bekijken: DLM profile yes/no? vectorised yes/no? afstand? attenuation down/up? noise margin down/up?

In elke geval wanneer de Px-medewerkers op dit publieke forum uw bericht morgen oppikken, kunnen zij u duidelijkheid verschaffen (ik vermoed dat u op +/- 400 m afstand rechtsteeks op een LEX verbonden bent en er niet direct beterschap qua Mbps down/up te verwachten valt )

 

 

De installateur is op dit adres op 6 november geweest, dus net geen maand geleden.

Wat is DLM precies? 

Ja, ik bedoelde eigenlijk in de omgekeerde richting, naar een lager abonnement gaan (Familus naar Internet+TV)

Ik heb een bbox3v+ dus van sagemcom denk ik, zal eens downloaden :)


DLM is een dynamisch meetsysteem op de vdsl lijnen 

zie voor wat meer  uitleg  > klik hier

Inderdaad download maar het sagemtool en dan kun je meer info zien over je lijnkwaliteit.
En kun je zien of er nog eventueel verhoging mogelijk is en of je op een vectorised VDSL lijn aangesloten bent op een ROP (glasvezel aansluitkast in je straat )

Als je het sagemtool start dan moet je inloggen als User en met het userwachtwoord dat je terugvindt op een sticker van je bbox3v+ (de bbox3V+ is inderdaad van sagemcom).

Hmm, spijtig dat hier nog niemand van Proximus zelf gereageerd heeft..

Bedankt alleszins voor jullie moeite, ik heb de nodige stappen al ondernomen ;)

Ja soms gebeurt het wel eens dat ze een bericht niet opgemerkt hebben en later pas hun oog er laten op vallen, maar blijkbaar zal het te laat zijn dan :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

@Fnille , als onze topusers de correcte informatie doorgeven en daar valt geen feedback meer onder, gaan wij er vanuit dat het probleem verholpen is, dat hetzelfde herhalen niet nodig is. 

Reageer